NEMORALNA ZVIJEZDA

Skandal na Harvardu: Stručnjak za evoluciju moralnosti lažirao rezultate istraživanja

Dok su tijekom kolovoza na većini sveučilišta uživali u odmoru, glasoviti Harvard suočavao se s jednim od najvećih svjetskih znanstvenih skandala u posljednjih nekoliko godina. Naime, harvardska zvijezda, evolucijski biolog Marc Hauser suočio se s optužbom da su rezultati njegova eksperimenta s majmunima objavljeni 2002. godine u časopisu Cognition lažirani.

Marc Hauser jedan je od vodećih svjetskih stručnjaka za razumijevanje ponašanja i kognitivnih sposobnosti primata. Poznat je i kao vrstan popularizator znanosti u medijima, a prije nekoliko godina objavio je knjigu "Moral Minds", u kojoj je objašnjavao evolucijsku osnovu moralnosti.

No, sjena nad njegovom karijerom pojavila se 2007. godine kada su se neki od studenata u njegovom laboratoriju na Harvardu prijavili vodstvu toga uglednoga sveučilišta i optužili za lažiranje rezultata.

Otvorena je istraga koja je završena u siječnju ove godine, no čelni ljudi Harvarda Hauserov su grijeh priznali u javnosti tek kada je krajem kolovoza časopis Cognition povukao njegov rad.

Iako mnogi znanstvenici smatraju da bi zbog svoga postupka Hauser trebao izgubiti svoju stalnu profesorsku poziciju na Harvardu, još se ne zna hoće li se to uistinu dogoditi. Sam Hauser, pak, odlučio je povući se na godinu dana iz akademskog života.

Priča Marca Hausera uvelike podsjeća na slučajeve fizičara Jana Hendrika Schoena i korejskog "kralja kloniranja" Hwang Woo-suka.

Schoen je slovio kao "čarobnjak" jer je samo u tri godine objavio čak 80 radova, od kojih mnoge u vodećim časopisima Nature i Science. No, kada je 2002. godine istraga pokazala da je lažirao 16 od 24 analizirana rada najuren je iz Bell Labsa, jedne od najpoznatijih istraživačkih i razvojnih institucija u svijetu. Njegov slučaj proglašen je najvećom prijevarom u fizici u posljednjih pola stoljeća.

Hwang Woo-sul, koji je slovio kao nacionalni junak u Južnoj Koreji, lažirao je rezultate dvaju radova o kloniranim embrijima objavljenih u Scienceu. Kako su ti radovi u trenutku objave imali veliku medijsku pozornost u cijelom svijetu, Hwangov je pad 2005. godine bio skandal planetarnih razmjera. Ambiciozni istraživač ne samo da je osramoćen nego je ostao i bez posla, a još postoji mogućnost da zaglavi četiri godine u zatvoru jer se na Sudu u Seulu protiv njega vodi postupak.

Tagovi