Auti - Najspektularniji crtani film dekade

Objavljeno: 23.08.2006

Studio za 3D animaciju Pixar ove godine slavi 20 godina postojanja: prvi film pod Pixarovom egidom, "Luxo Jr.", snimljen je 1986. godine, a stolna lampa s Pixarova današnjeg logotipa bila je glavni junak tog filma.  U dvadeset godina, od "Luxa" do danas, utemeljitelj tvrtke John Lasseter i njegov Pixar prošli su dug put od garažnog studentskog obrta do jedne od najmoćnijih korporacija industrije zabave. Tko je prije 20 godina mogao misliti da će mali Pixar za dva desetljeća živjeti u fuziji s Disneyjem u kojoj više nije jasno tko je koga zapravo kupio?

Danas svijetom 3D animacije umjesto djedova vladaju dva poletna, neobuzdana unuka, a možda upravo zato 3D animacija ostaje najvitalnijim dijelom prilično umornog Hollywooda. U dva desetljeća, Pixar je pred publiku izbacio seriju inovativnih crtića koja uključuje dvije "Priče o igračkama", "Čudovišta iz ormara", "Život buba", "Potragu za Nemom" i "Incredibles". Na početku, Lasseter se redovito pojavljivao kao redatelj i (ko)scenarist filma, tako da je Pixar u neku ruku bio studio u službi autora.

Lakomislena zvijezda

AutiNakon 1999. Lasseter se povukao u menadžment i režiju prepustio drugima. Sad se vratio u autorski stolac velebnim crtićem "Cars" koji je po spektakularnosti i tehnološkoj složenosti možda najkrupniji film u Pixarovoj historiji.

Dreamworks i Pixar, kastor i poluks postmodernog 3D-a, kao tvrtke su na svoj način bili i ostali antipodi. Premda su se često preklapali pa i potkradali teme ("Ants" protiv "Bug's Life", "Nemo" protiv "Shark Tale"…), zapravo su dva konkurentna studija imala sasvim drukčije mentalitete. Dreamworksovi crtići temelje se na cool humoru, meta-dosjetkama, kulturalnim aluzijama i postmodernom pretumbavanju stražnjeg dvorišta opće kulture. "Pixar" je manje maniristički, a više klasicistički studio. Lasseterovi filmovi temelje se na paradoksalnom dvojstvu. Oni su s jedne strane katedrale tehnologije, dvorci znanstvene moći i blještava moderniteta.

S druge strane, svaki Lasseterov film temelji se na nostalgičnoj adoraciji predmodernog, prašnjavog, provincijskog i prošlog. Lassseter je sličan po tome Georgeu Lucasu: dva
AUTI

Režija i scenarij: John Lasseter i Joe Ranft
Glasovi: Leon Lučev, Dora Polić, Pero Kvrgić, Žarko Potočnjak, Ljubo Zečević, Senka Bulić, Ivica Blažičko

holivudska moćnika koji su svoj artizam najviše izgradili na moći tehnologije, ujedno su svoju umjetnost posvetili zagovoru pasatizma, legende i nostalgije. Lasseterov povratnički film (u korežiji s Joe Ranftom koji je umro 2005. u 45. godini) pripovijeda o trkaćem autu Munjevitom Juriću (Leon Lučev/Owen Wilson), lakomislenoj zvijezdi koja živi od fleševa i laske. Putujući na finalnu utrku u Kaliforniju, Jurić zabrazdi u maleni zaboravljeni gradić Kurbla Bistra na cesti 66. Ondje počini štetu pa ga sudac (Pero Kvrgić/Paul Newman) osudi na javno koristan rad, asfaltiranje glavne ceste. Tijekom pustinjskog sužanjstva, Jurić upozna stanovnike maloga gradića, uključujući talijanskog trgovca gumama, bivšeg hippyja, VW kombi koji prodaje organski dizel te kalifornijsku odvjetnicu (Dora Polić/Maggie Hunt) koja se odrekla holivudskoga glamura i odabrala malomišćansku idilu.

"Cars" je, ukratko, film koji kroz figurativnu adoraciju autokulture glorificira malomišćanski Srednji zapad s njegovim puritanskim vrijednostima. Riječ je o svjesno konzervativnom filmu koji je možda baš zato iživcirao dio europskih liberalnih kritičara, recimo uglednog Britanca Johnatana Romneya koji je "Cars" oprao kao "prvi dosadni Pixarov film". Konzervativnost filma očituje se pomalo i u samoj formi.

Nostalgija maloga mista

AutiDok se u "Incrediblesima" Pixar opredijelio na "stretch and skew" filozofiju i animirane subjekte rastezao, cijedio, stiskao i razvlačio, u "Cars" se Lasseter vratio Disneyjevoj dogmi "implicirane mase" pa autići imaju realistički zadani volumen i poštuju fizičke zakone. S obzirom da su automobili tipski zadani i fiksni (glavni junak jedini je koji nije točno određen model), Lasseter je sebi ograničio mogućnosti ekspresije i psihologizacije. Umjesto animiranja emocija gestom ili likovnom formom, preostalo mu je samo karakteriziranje očima/šoferšajbom i treba priznati da su se u tome Lasseter i društvo pokazali majstorima. Doista je nesvakidašnje vidjeti realistički narisane Porschee ili Chevrolete koji se samo gibanjem i očima pretvaraju u punokrvne, uvjerljive likove…

Hoće li netko voljeti "Cars" ili ne, uvelike ovisi o tome koliko mu je prihvatljiva Lasseterova (licemjerna?) malomišćanska nostalgija. Tko s tim nema problema, može uživati u jednom od tehnički najdotjeranijih, najspektakularnijih i najpreciznije ispričanih animiranih avantura dekade. Pixar je za svoj rođendan ovaj put - dijelio darove.

Jurica Pavičić

Broj preporuka: 1

ARHIVA ČLANAKA

Koliko puta ste do sada poželjeli jednostavno ugasiti jutarnji alarm i nastaviti spavati kao da se ništa nije dogodilo? Upravo je tako reagirao pas koji ne voli jutarnje buđenje.

SA ŽITOM U PLODINAMA

Dobitnici nagradne igre sa Žitom u Plodinama do vrijednih nagrada

Dana 15. listopada 2012.godine izvučeni su dobitnici u nagradnoj Igri Sa Žitom u Plodinama do vrijednih nagrada.

LJUBAVOLOGIJA U PRAKSI

Kako živjeti u ljubavi?

Što ljubav doista jest? Kako je možemo svakodnevno živjeti? Kako odbaciti romantično, idealizirano shvaćanje ljubavi i prigrliti ono što ljubav istinski jest? Kako dopustiti ljubavi da nas osvoji?

Opći uvjeti korištenja | Pravila prenošenja sadržaja | Zaštita privatnosti | Pravila komentiranja | Impressum | Kontakt | Oglašavanje

EPH Digital: Jutarnji list | Slobodna Dalmacija | Gloria | Globus | Sportske Novosti | Autoklub | Dom & dizajn | Dobra hrana | Bestseller | Dodo | Dosi | Gorila | LikeCroatia | Gameland | Dubrovacki Vjesnik

WAZ: Der Westen