ISTRAŽUJEMO

VOŽNJA NA STRANIM TABLICAMA Zaboravite na tetkin BMW iz Njemačke

Premda su se mnogi domaći vozači ponadali, vožnja sa stranim registracijama neće biti moguća

Hrvatska je 1. srpnja postala punopravna članica Europske unije, što je mnoge vozače nagnalo da pomisle kako će se sad i na našim cestama moći nesmetano voziti i u vozilima s registarskim oznakama drugih država-članica EU. Odmah da razjasnimo: neće, barem ne bez jasno postavljenih pravila i ograničenja. Dakle, ako ste pomislili da ćete sad moći samo tako zasjesti za upravljač tetkinog ili stričevog BMW 320d s minhenskim tablicama i v oziti se njime po Hrvatskoj do mile volje - zaboravite. No, čak i novi Zakon o posebnom porezu i pripadajući mu Pravilnik, ipak priznaju neka, pa makar i sitne iznimke.

Prema riječima Zvonimira Marinovića, voditelja Službe za posebne poreze Carinske uprave, dosad se po tom pitanju primjenjivala Konvencija o privremenom uvozu, prema kojoj je Hrvatska bila jasno razgraničena od svih drugih država, tako i članica EU, pa su i situacije u kojima je hrvatski državljanin mogao voziti auto sa stranim oznakama bile vrlo ograničene. Doslovno su morale biti uzrokovane događajima poput teške bolesti ili više sile, te su u pravilu mogle trajati maksimalno pet dana.

Logično, situacija se sad mijenja, ali koliko? S ulaskom Hrvatske u jedinstveno područje u kojemu milijuni ljudi žive u jednoj, a rade u drugoj državi, zahvaljujući novom zakonu i pravilniku mogućnost korištenja vozila sa stranim tablicama proširila se na više različitih kategorija. Među njima su, primjerice, i automobili diplomatskih i konzularnih predstavništava i raznih međunarodnih organizacija, no nama su mnogo zanimljiviji oni koje bi mogao voziti prosječan hrvatski vozač, dakako onaj s prebivalištem u Hrvatskoj.

Primjerice, ako je zaposlen u drugoj državi unutar EU, a vozilo je u vlasništvu poslodavca, može ga voziti i unutar Hrvatske, no prije toga mora Carinskoj upravi pisanom izjavom vlasnika vozila nedvojbeno dokazati da je to vozilo prvenstveno namijenjeno za obavljanje zaposlenikovog posla izvan Hrvatske. Drugim riječima, ispravnije je možda reći da se takav vozač u takvom vozilu u Hrvatskoj može zateći, ali ne i stalno voziti, jer se pretpostavlja da ga ionako pretežno koristi izvan Hrvatske.

Na pitanje kako će se pritom definirati prvenstvena namjena Marinović objašnjava da će se ona vidjeti iz okolnosti određenog slučaja, odnosno Carinska uprava će prije izdavanja odobrenja provjeriti radi li se o stvarnom ili fiktivnom zaposlenju, imate li iznajmljen stan u gradu u kojem ste zaposleni. Dakle, ako radite u Ljubljani, a ženu i djecu koja žive u Zagrebu posjećujete za vikend, a vaša vam slovenska firma daje auto na raspolaganje, podnijet ćete zahtjev za izuzeće od plaćanja poreza, a mi ćemo nakon toga utvrditi stvarno stanje, objašnjava Marinović.

Dakako, odobri li vam se takav zahtjev, on vrijedi za vas, ali ne i za brata, sestru, rođaka ili prijatelja. Nadalje, strani auto po Hrvatskoj možete voziti i ako u nekoj drugoj EU državi imate registriran obrt ili slobodno zanimanje, a vozilo je registrirano na ime njegova nositelja. Isto vrijedi i ako ste partner, dioničar, član trgovačkog društva ili firme registrirane u EU. Takvo vozilo carini, i to prema mjestu prebivališta, treba prijaviti najkasnije pet dana od prvog ulaska u zemlju.

Čini li vam se taj rok prekratkim, imajte na umu da postoje još i kraći: strani auto morat ćete prijaviti u roku od tri dana ako ste ga negdje u EU unajmili, uzeli u leasing ili posudili, a želite ga iz bilo kojih razloga dovesti u Hrvatsku. U tom slučaju on u Hrvatskoj može biti najduže 15 dana od dana prijave carini, a voziti ga također može samo osoba koja ga je prijavila. Dakle, i opet bez tetki, stričeva ili baka... I još nešto: kada istekne spomenuti rok, isti taj auto ne smijete ponovno uvesti u Hrvatsku u sljedećih 12 mjeseci.

Ne može ni strani rent-a-car

Vozilo u vlasništvu rent-a-car tvrtke sa sjedištem u drugoj državi EU, koje se nakon prestanka ugovora o iznajmljivanju nalazi u Hrvatskoj, ne može se ovdje dati u najam, nego se mora vratiti u polazišnu zemlju. Može, doduše, biti iznajmljeno strancu, ako će ga ovaj izvesti iz Hrvatske. Osim njih, vozilo u matičnu državu mogu vratiti i zaposlenici rent-a-car tvrtke s prebivalištem u Hrvatskoj.

Papirologija

Ulazite li u neku od kategorija kojima je dozvoljena vožnja sa stranim registracijama zahtjevu za izuzeće od plaćanja poreza, ovisno o slučaju, trebate pridodati pisanu izjavu vlasnika vozila kojom se potvrđuje da je njegova prvenstvena namjena izvan Hrvatske i da će se pretežno koristiti izvan Hrvatske, ugovor o radu ili potvrdu o zaposlenju kod poslodavca u drugoj EU državi, dokaz da ste partner ili dioničar u drugoj EU državi, presliku prometne dozvole, odnosno servisne knjižice ili računa.

Mobilne kontrole

Neke EU države, primjerice Danska, na provedbu svojih propisa gledaju jako strogo, no kod onih većih, posebno turističkih velesila poput Španjolske, upitno je je li uopće moguća kontrola korištenja vozila sa stranima tablicama. Na pitanje ostavljaju li i naši novi propisi sivu zonu za manipulacije, Marinović odgovara da možda i ostavljaju, ali podsjeća da Carina ima i mobilne jedinice, pa će se svatko koga uhvate u prekršaju naći u velikim problemima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. ožujak 2024 07:27