KULTNI AUTOMOBILI

LEGENDE Daimler Double Six X300 Posljednji pravi Jaguar s V12 motorom i danas plijeni aristokratskom otmjenošću

Ivan Lacković

Daimler Double Six najbolje je od Jaguara 1990-ih: klasična limuzina bezvremenske ljepote, britanskog stila i aristokratske otmjenosti uz najveći mogući luksuz i komfor kombiniran sa snagom V12 motora. Jedan od samo 2337 izrađenih posljednje generacije X300 vozili smo u Zagrebu

Ima nešto posebno u tim britanskim automobilima. Kako vrijeme prolazi, oni su sve privlačniji, a njihov otmjen izgled stari kao dobro vino. Posebice to vrijedi za najdugovječniju seriju Jaguarove limuzine XJ koja je od davne 1968. godine do danas postala ikonom za sva vremena, poput najvećih kultnih modela s divljom mačkom na nosu - E-Type, Mark 2 ili XK120. Prepoznatljivu formu XJ-a koja sjajno kombinira odmjereno elegantan, ali i atletski nastup prepoznaju generacije vozača jer se desetljećima, sve do danas aktualne osme generacije predstavljene 2009., mijenjala vrlo malo, tek u detaljima, uvijek zadržavajući britanski aristokratski duh. Zlatnim godinama Jaguara XJ smatraju se one od 1972. do 1997., kad je s traka sišao posljednji XJ interne oznake X300, posljednja generacija u koju se ugrađivao kultni V12 benzinac (glavni konkurenti Mercedes S-klase i BMW Serije 7 tek su krajem 1980-ih i početkom 1990-ih ponudili V12 motor) i tako postao najmasovniji V12 motor svih vremena.

 

Foto: Ivan Lacković

Tko je od kupaca želio “najluksuzniji i najskuplji V12 Jaguar sa svim doplatama”, sjeo bi u model Daimler s oznakom Double Six koja označava upravo V12 motor ispod poklopca. Ta kultna oznaka vjerojatno je najstarija oznaka nekog britanskog modela automobila jer datira još iz 1896. godine, a 1920-ih i 1930-ih, kad je bio u zenitu, označavala je najprestižnije, najelegantnije i najluksuznije britanske automobile. Jaguar je tu oznaku vratio u život kod modela XJ, kojem je kumovao sam osnivač Jaguara sir William Lyons, baš kao i postavljanju V12 motora u XJ, njegov posljednji projekt. Sam razvoj motora započeo je 1958., a 1966. supersnažan 5,0-litreni V12 od 500 KS predstavljen je u trkaćem modelu XJ13 za nastup na Le Mansu. No spletom okolnosti, zbog promjene pravila u natjecanju izdržljivosti, nikada nije nastupio pa se bitno uglađeniji počeo ugrađivati u treću generaciju E-Typea i XJ modele 1972. godine te u model XJS od 1975. Daimler ne treba brkati s korporacijom Daimler AG (u sklopu koje je marka Mercedes), jer tu je britansku tvrtku kao The Daimler Company Limited u Londonu 1896. osnovao H. J. Lawson, koji je prava na naziv Daimler kupio od Gottlieba Daimlera, koji je pak osnovao i svoju kompaniju istog imena s Wilhelmom Maybachom. Nakon nekoliko vlasnika prava na ime 1960. tvrtku kupuje Jaguar, koji kao Daimler nudi svoje najopremljenije modele (osim samostalnog modela Daimler Limousine DS420, koji se proizvodio od 1968. do 1992. za britansku, dansku i švedsku kraljevsku kuću i nije imao ekvivalent u Jaguaru).

Ivan Lacković
 

A kako je voziti posljednji pravi najprestižniji Jaguar s 12 cilindara, Daimler Double Six iz 1996., provjerili smo u Zagrebu, gdje smo na vožnju izvukli savršeno očuvani primjerak sa samo 134.000 km na brojčaniku. Taj automobil služi za luksuzni transport gostiju jednog zagrebačkog hotela pa smo i mi provjerili kako je to sjediti straga, kao i za volanom u ovom kultnom modelu, posljednjem Jaguaru za aristokraciju starog kova koji je mogao stati uz bok Bentleyju i Rolls-Royceu po izradi, snazi i razini luksuza. Pravi je to tradicionalni britanski stil, premda je ova generacija iz 1990-ih interne oznake X300 nastala neposredno nakon Fordova preuzimanja Jaguara za 2,5 milijarde dolara. Nije to bilo ništa loše, jer su Amerikanci odmah uložili još 200 milijuna dolara u osuvremenjivanje pogona u Coventryju pa je uz sve fine dorade tehnologije i izrade ovaj XJ bitno bolji od prethodnika XJ 40 iz 1980-ih. Kako biste stekli pravi dojam kvalitete, s ovim se Daimlerom doista valja susresti: kilogrami blještavih dijelova na karoseriji, od okvira prozora, kvaka, lajsni na branicima do retrovizora doista su od pravog punog kroma, dok je unutrašnjost istinska wellness oaza gdje je teško pronaći bilo kakav plastični dio, jer tu caruju najfinija mekana Connolly koža, aluminij, polirana orahovina i tepisi od prave ovčje vune.

Ivan Lacković
 

Sve to i danas osigurava ambijent vrijedan divljenja, premda sjedimo u automobilu starom 22 godine. Naravno, i sva moguća oprema tog doba je ovdje: tempomat, klima-uređaj, potpuna elektrifikacija, izmjenjivač sa šest CD-a u prtljažniku. U vožnji pak Daimler Double Six pokazuje se pravim britanskim džentlmenom: prava je lađa za putnike straga koji nemaju ni u standardnoj izvedbi problema s prostorom za smještaj koljena (postojala je i produžena izvedba), a njegov se 6,0-litreni V12 s 311 KS ispod prednjeg poklopca javlja šaptom i u vožnji uvijek linearno razvija snagu, dok putnici pritom ne osjete izmjenu ni jednog od četiriju stupnjeva prijenosa automatike. No kad se nagazi moćni V12 i zahuči, do 100 km/h stiže za 7,2 sekunde i vozi do 250 km/h. Tada ne treba ni spominjati potrošnju: Daimler Double Six s jednom litrom goriva u stanju je prijeći tek 6 kilometara i to je dovoljan je podatak o njegovoj rastrošnosti.

Ivan Lacković
 

Za volanom pak Daimler Double Six najviše nas je podsjetio na Rolls-Royceove modele po mekanom upravljaču i ovjesu pa se autom od 2000 kg više kormilari nego vozi, a premda je vođenje poprilično precizno, auto se snažno naginje u zavojima, ali osjeća se da je ovaj Daimler stabilan i pritom ne djeluje podmuklo, jer premda podupravljan, rano najavljuje svoje granice. Ako danas želite jedan takav, neće vas na europskim tržištima stajati više od 25.000 eura u najboljem stanju (novi je 1996. koštao oko 110.000 njemačkih maraka), naravno, ako ste spremni na skupo održavanje i golemu potrošnju, ali riječ je o posljednjem Jaguaru s V12 motorom koji je na glasu kao neuništiv, a takav je i cijeli automobil, sazdan samo od najboljih materijala, kao da je napravljen da traje zauvijek. Nakon druženja s Daimlerom Double Six, koji je sada kao 21-godišnjak u najboljoj kondiciji, i mi smo dobili upravo takav dojam.

Ukratko

Miran tih i uglađen: Jaguarov V12 u model XJ ugrađivao se od 1972. do 1997. i zaradio titulu najmasovnijeg V12 motora svih vremena. Riječ je o 6-litrenom stroju od 311 KS

Bezvremenska elegancija Jaguara XJ kroz sve generacije u najskupljoj izvedbi i s V12 motorom naziva se Daimler Double Six pa tako i u petoj interne oznake X300 iz 1990-ih. Britanska kraljica Elizabeta II. naručila je 1994. Daimler Double Six za privatnu upotrebu, a francuska spisateljica Françoise Sagan izjavila je da novac ne može kupiti sreću, ali da radije plače u Jaguaru nego u autobusu

Generacija iz 1990-ih interne oznake X300 nastala je neposredno nakon Fordova preuzimanja Jaguara za 2,5 milijarde dolara, a Amerikanci su odmah uložili još 200 milijuna dolara u osuvremenjivanje pogona u Coventryju pa je uz fine dorade tehnologije taj XJ bitno bolji od prethodnika XJ 40 iz 1980-ih

Kokpit koji krase najfinija Connolly koža, pravo pravcato drvo i aluminij, uz vrlo malo plastičnih dijelova, tipičan je za glamurozni britanski stil i aristokratsku raskoš sa svom mogućom opremom poznatom 1990-ih godina. Zagrebački savršeno uščuvani Daimler Double Six iz 1996. ima standardni međuosovinski razmak (u ponudi je bio i dulji), no mjesta za noge putnika straga ima više nego dovoljno

Tko je želio “najluksuzniji i najskuplji V12 Jaguar sa svim doplatama”, sjeo bi u Daimler s oznakom Double Six s aluminijskim zaštitama pragova. Cijena: 110.000 DEM

Double Six X300 (1994. - 1997.)

TEHNIČKI PODACI

Motor benzinski, V12, 5993 ccm

Snaga 229 kW/311 KS pri 5350 o/min

Moment 478 Nm pri 2850 o/min

Mjenjač automatski, 4 stupnja

Pogon na stražnje kotače

Dimenzije 502 x 180 x 131 cm

Gume 225/60 R16

Masa 1930 kg

Brzina 250 km/h

0 do 100 km/h 7,2 sekunde

Potrošnja 15,2 l/100 km

Cijena novog (1996.) 110.000 DEM

Iz drugih medija

Izdvajamo