Od Malibua do Pikes Peaka

Šarm i sjaj švicarskih Alpa usred Colorada

U mondenim odmaralištima i zimovalištima Vailu, Aspenu i Beaver Creeku caruje luksuz, a ambijent, arhitektura i priroda podsjećaju na švicarski dio Alpa. Noćni život, zabava i provod ipak su bogatiji u milijunskom Denveru
 Zvonimir Jurčić

Tko bi slutio da će putovanje Amerikom biti toliko raznoliko i puno novih iskustava!? Nakon ugodnih dana uz Pacifik u južnom dijelu Kalifornije, gdje vlada vječno proljeće, nakon nesnosnih vrućina u pustinji Mojave u Nevadi, pa potom susreta s najneobičnijim oblicima prirode na Scenic Bywayu 12 u Utahu, stigao sam i do Colorada. Tu je Amerika sasvim drugačija, pomalo europska, finija i decentnija od dotad viđene. Uživajući u novom, ugodnijem ambijentu, nakon gotovo dvije tisuće kilometara u Chevyju Malibuu, nastavio sam voziti prema Denveru kroz samo srce Stjenjaka, nedirnutom prirodom kojom, po crnogoričnim šumama, slobodno lutaju brojne srne i jeleni, a sve je više i golih planinskih visova (u Coloradu je čak 55 vrhova viših od 4000 m).

POGLEDAJTE FOTOGALERIJU KLIKOM NA SLIKU

I ceste su drugačije: beskrajne ravne pravce zamijenili su brojni zavoji, a pojavljuju se i prvi tuneli. Jedno je isto: ne smije se jurcati, jer i tu su ploče uz cestu s natpisima da se brzina nadzire iz aviona, što budi paranoju od susreta s policijom, koja nema nimalo razumijevanja za prebrze. Pretjerate li, love vas policijska vozila osvijetljena poput božićnog drvca. Nadziru li zaista brzinu i iz aviona? Neću se zamarati time, nego kao i cijelim putom vozim poštujući ograničenja od 60 ili 65 milja na sat.

Poslijepodne je promet na prilazima turističkim središtima puno gušći, što je znak da sam stigao u Eagle County te da je moje odredište blizu. I, eto me u Vailu! Smještaj tražim u hotelu Comfort Inn i plaćam najskuplje noćenje na putu - čak 106 dolara. Pomislim koliko li tek stoji noćenje zimi, u srcu sezone, pa ne kukam. Vail je relativno mlado (prva zimska sezona bila je 1962. godine), ali i najveće skijalište u Sjedinjenim Državama, na visini od 2500 metara, a staze i vrhovi koji ga okružuju penju se i do 3530 metara. No, ljeti su staze prazne, a posjetitelji šeću, igraju golf, voze bicikle ili jednostavno uživaju na ugodnih 25 celzija i planinskom povjetarcu.

Još je ljepše prošetati se susjednim mjestašcem Lionsheadom, koje izgleda kao gradić u švicarskim Alpama. Pomalo europski uređen je i nedaleki Beaver Creek, s fantastičnim resortom otvorenim 1980.. Sve je mondeno, uredno i čisto, bez ijednog papirića na podu, a zimi se na tom raskošnom skijalištu s neizbježnim Hiltonom i ostalim luksuznim hotelima od 1997. održava godišnji FIS Svjetski kup alpskih skijaša. Tu su 1989. i 1999. održane i utrke Svjetskog prvenstva za muškarce.

Zvonimir Jurčić

Što li me tek čeka u Aspenu, zimskom raju slavnih, poznatih i samo bogatih, do kojeg se iz Beaver Creeka dođe za dva sata vožnje? Da sam stigao u jedno od najprestižnijih svjetskih zimovališta, svjedoči aerodrom s desecima privatnih jetova skrivenih iza visokih borova na ulazu u gradić. Tu se doista živi visoko, ali i na visokoj nozi - prošetati i popiti kavu te ručati bio je veliki užitak, kao i ući u skupe trgovine s najboljim čizmama ili šeširima, onakvima kakve je nosio Blake Carrington u popularnoj seriji Dinastija, o bogatoj obitelji naftnih tajkuna iz Denvera koju smo gutali 80-ih godina. Aspen je osnovan u 19. stoljeću kao kamp uz rudnik srebra u Colorado Boom Silveru, pa je staro središte gradića šarmantno, ali s brojnim Pradinim, Guccijevim i drugim trgovinama.

Nisam se dugo zadržavao, nego sam se vratio u Vail, pa sa Sue Fontanese, gostoljubivom i srdačnom domaćicom hotela, koja mi je bila jedino društvo tih dana, ali i odličan izvor informacija, popio nekoliko piva u obližnjoj gostionici. Objasnila mi je kuda dalje i što posjetiti na putu iz ovog planinskog raja prema Denveru. Idući dan prvi cilj bio mi je Golden, u kojem su muzej i grob legendarnog lovca na bizone Buffalo Billa. William Frederick Cody, poznatiji kao Buffalo Bill, najveća je legenda Divljeg zapada, najzaslužniji za neopravdano romantizirane priče o kaubojima i Indijancima. U muzeju sam saznao da je ta najživopisnija osoba Divljeg zapada, lovac koji je ubio čak 4282 bizona, bio i šoumen koji je diljem Amerike i Europe, ponekad s indijanskim poglavicama Bikom Koji Sjedi i Geronimom te Annie Oakley, u cirkusu Buffalo Bill’s Wild West nastupio čak 1400 puta.

U priči o Buffalo Billu doživio sam i veliko iznenađenje: gospođa Sue upitala me odakle sam, a onda mi dala brošuru muzeja na hrvatskoj jeziku! Uz to, otkrila mi je da je 17. i 18. svibnja davne 1906. godine Cody nastupio i u Agramu, pokazavši mi dokumente iz tog doba. Velim joj da je Agram današnji Zagreb, a ona uz smijeh odgovara da zna, jer joj je snaha Hrvatica.

Novi doživljaj u Denveru bio je Forney, muzej transporta sa 500 izložaka antiknih, rijetkih i egzotičnih automobila, motocikala, traktora… Došao sam vidjeti Union Pacific Big Boy, jednu od najvećih ikad napravljenih lokomotiva. Uživo je više nego impresivna, a diljem Amerike ostalo ih je još samo osam.

Zvonimir Jurčić

Denver je glavni i najveći grad Colorada s dva i pol milijuna stanovnika, što mi se svidjelo, jer sam se nakon lutanja planinama, šumama i jezerima zaželio gradske vreve, nebodera, semafora i ljudi. Pošto sam se smjestio na rubu grada u jeftinom motelu, prošetao sam Capitol Hillom, koji je gotovo isti kao i onaj u Washingtonu, samo manji, a navečer sam naumio osjetiti noćni život. Na putu do centra Denvera provozao sam se famoznom avenijom Colfax dugom čak 42 km, koja prolazi kroz sva predgrađa, što je čini najdužom neprekidno ravnom, ali - prema Playboyu - i najopakijom ulicom Amerike. Puno je tu kriminala, prostitutki i dilera droge, što se sve lako uoči i iz Chevyja u vožnji.

Kad sam stigao na hot spot grada, LoDo (Lower Downtown), preko dana financijskog središta, a noću mjesta za izlaske, vidio sam ljude u skupim odijelima i žene u večernjim haljinama koji se uz šank tiskaju s ekipom u kariranim košuljama i trapericama. Svidjela mi se ta kombinacija urbanog stila i pomalo sirovih manira. Večerao sam u popularnoj ulici Market St. na terasi Lodo’s bara, i to slastan burger od lokalnog goveda angusa, pa kroz mnoštvo mladih, veselih i prilično pijanih ljudi otišao u obližnji The Tavern Bar na zasluženi Bud prije spavanja. Idući dan čekali su me rano ustajanje i vožnja do Colorado Springsa, a potom uspon na 4302 metara visoki Pikes Peak.