SERVIS

Katalizatori: originalni startaju na 2200, a zamjenski već na 600 kuna

Većina katalizatora teoretski bi mogla odraditi i više od 300.000 kilometara, ali u praksi do otkazivanja dolazi iz niza različitih razloga. Zamjena je uglavnom brza i često povoljna, ali pritom treba pronaći pravi uzrok problema
 Željko Puhovski

Katalizator je dio ispušnog sustava koji je zadužen za razgradnju štetnih ispušnih plinova u neškodljive te je njegov ispravan rad neophodan kako bi automobil zadovoljio na ekotestu i prošao tehnički pregled. Po svojoj je konstrukciji zapravo prilično jednostavan te se osim kućišta sastoji od saćaste jezgre koja je izrađena ili od keramike ili od metala, a presvučena je slojem aluminijskog oksida koja ima dvojaku ulogu. Prva je da poveća aktivnu površinu preko koje prolaze ispušni plinovi, a druga je da služi kao nosač katalitičkog sloja kojeg čine plemeniti metali.

Budući da se temperaturno radno područje katalizatora gotovo u pravilu kreće između 400 i 800 stupnjeva Celzijusa, ovaj se dio u automobilu uvijek smješta što bliže samom motoru, jer se na taj način smanjuje vmrijeme potrebno za njegovo zagrijavanje. Primjerice, katalizatori koji zadovoljavaju Euro4 i Euro5 norme nalaze se na samoj ispušnoj grani.

Većina katalizatora teoretski bi mogla odraditi i više od 300.000 kilometara, no u praksi je briga o njima u pravilu obavezna, a do otkazivanja može doći iz niza različitih razloga. Iskustva majstora servisa Auspuh Lastovčić iz Svete Nedelje tako kao jedan od najvažnijih ističu, primjerice, otkazivanje rada jednog od četiri cilindra u motor. U tom slučaju unutar njega ne dolazi do sagorijevanja pa benzin završava u katalizatoru te će ga ili rastopiti ili će ovdje doći do detonacije koja će uzrokovati lom katalizatora. Zamjena ovdje, dakako, rješava tek manji dio problema te treba računati s tim da će i novi katalizator otkazati poslušnost ako se ne ukloni stvarni uzrok problema, koji se krije u spomenutom cilindru.

Probleme, između ostaloga, mogu prouzročiti i fizička oštećenja odnosno udarci po kućištu katalizatora, do čega može doći nepažnjom ili tijekom manjh udesa. U tom slučaju dolazi do mrvljenja keramičkog uloška, pa njegovi dijelovi mnogu uzrokovati začepljenje ispušnog sustava. Problleme, k tome, mogu stvarati i neispravne lambda sonde, istrošene svječice i kablovi...

Za razliku od keramičkih, metalni katalizatori su znatno otporniji na takva oštećenja, ali su i nešto skuplji, a najčešće su namijenjeni upotrebi na snažnijim odnosno sportskim modelima, ali se preporučaju i na svim automobilima s provedenom plinskom instalacijom, jer LPG u praksi ne sagorijeva u potpunosti.

S druge strane, zanimljivo je da kod nekih vozila sagorijevanje smjese kod dobro zagrijanog motora može biti toliko dobro da će moći proći tehnmički čak i bez ikakvog katalizatora. Tako se zna dogoditi da se neki vozači odlučuju samo ukloniti stari neispravni katalizator, ali ne i zamijeniti ga novim.

Cijene zahvata, dakako, ovise o konkretnom modelu automobila odnosno katalizatora, kao i tome za kakvu se opciju vozač odluči. Primjerice, želi li potpuno novi dio za Fiat Stilo JTD na kakvom je Lastovčić radio u vrijeme naše posjete, naručuje se u kompletu po cijeni od oko 3500 kuna, a odluči li se samo za zamjenu stare jezgre novom zamjenskom, to će ga stajati oko 1100 kuna. Inače, najjeftiniji originalni katalizatori startaju na oko 2200 kuna, a zamjenski su dostupni već od 600 kuna. Zahvat je pritom vrlo jednostavan i brz: stari se dio odreže, novi zavari, i to je to. Jamstvo iznosi godinu dana...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. ožujak 2024 17:03