BOSS SE POVUKAO

VREMEPLOV: BERNIE ECCLESTONE Diktator koji je volio jako velike brojeve

    AUTOR:
    • Josip Horvat

  • OBJAVLJENO:
  • 25.04.2017. u 11:20

, Image: 313158897, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy
Profimedia, Alamy / Profimedia, Alamy

Dugo je drmao svijetom F1, gotovo do jučer, a s obzirom na staž, bivši riječki zet već je zaslužio mjesto u našem vremeplovu. A svijetom brzine je vladao, uz pregršt zakonski i moralno dvojbenih poteza, 40 godina. Razlog: omaleni britanski menadžer prvi je uvidio moć TV prijenosa i F1 pretvorio u vrhunski sport i biznis, a usput i zgrnuo milijarde

Uoči prve utrke 1979. u Argentini Bernie Ecclestone nije imao razloga za zadovoljstvo. Brabham je imao odličnu vozačku postavu, iskusnog Laudu, tadašnju veliku nadu Piqueta i genijalnog inženjera Gordona Murraya, ali Ecclestone je znao da njegovi bolidi s Alfinim V12 motorom nemaju velikih izgleda na stazi, a pregovori o kupnji moćnog Fordova V8 su zapeli. Na zabavi dan uoči utrke Colin Chapman smislio je kako da ga trgne iz letargije. “Dat ću ti tisuću dolara ako ga gurneš u bazen”, rekao je šef Lotusa svom vozaču i prvaku Formule 1 Mariju Andrettiju. Talijan je spremno krenuo na zadatak, ali u posljednji se trenutak predomislio i ispovjedio Ecclestoneu, koji je bez puno razmišljanja odgovorio: “Daj mi pola i možeš me gurnuti.”

Bernie Ecclestone, owner of the Brabham Grand Prix team, poses for a photograph in his office with a model of a Brabham Grand Prix car at the teams racing headquarters in Chessington, Surrey, U.K, on Friday, August 19, 1983. Ecclestone owned Brabham during most of the 1970s and 1980s, and later became responsible for administering the commercial aspects of Formula One Grand Prix Racing. (Photo by Bryn Colton/Getty Images)
 

Anegdota koju je u knjizi “No Angel: The Secret Life of Bernie Ecclestone” iznio Tom Bower jedna je od brojnih koje dočaravaju čovjeka koji je četiri desetljeća vladao Formulom 1. Britanski novinar i publicist koji je slavu stekao pišući biografije kontroverznih tajkuna, samo je jedan od desetak autora koji su se pozabavili Ecclestoneom, ali knjiga iz 2011. nije ga proslavila. Zanemarimo li niz pogrešno napisanih imena i neistinitih podataka, slika glavnog lika je preumivena. Pristup intimnom krugu Ecclestoneovih prijatelja Bower je platio odustajanjem od mnogih neugodnih pojedinosti kako bi sve prikazao u pozitivnijem svjetlu. Financiranje političara, financijske transakcije u svrhu izbjegavanja poreza, kao i nespretne izjave o ženama, demokraciji, Hitleru i drugim diktatorima, ostali su u drugom planu.

Bernie Ecclestone, owner of the Brabham Grand Prix team, left, talks with driver Nelson Piquet as he sits in his car on the starting grid for the 1983 Dutch Grand Prix as Piquets wife, Sylvia Piquet, right, looks on at the Zandvoort circuit in the Netherlands, on Sunday, August 28, 1983. Piquet married to Sylvia Piquet (maiden name Tamsma) is the mother of Formula One Grand Prix driver Nelson Piquet Jnr. (Photo by Bryn Colton/Getty Images)
 

“Ecclestone je čovjek koji bi mrtvaca natjerao da zavuče ruku u džep, izvadi sav novac i preda ga njemu”, govorio je Giorgio Pianta, šef Scuderije Alfa Romeo koji je osjetio Ecclestoneove predatorske vještine u doba kad je DTM bio na vrhuncu slave. No Ecclestone nije samo iskorištavao druge. Kad je potkraj 2010. opljačkan i pretučen u središtu Londonu, čemu je prisustvovala i njegova treće žena Fabiana Flosi (koja je pritom ostala bez nakita), nakon samo nekoliko dana njegovo natečeno lice s modricom na oku osvanulo je na reklami uz poruku: “Vidite što su ljudi spremni učiniti za Hublot.”

Bernie Ecclestone, owner of the Brabham Grand Prix team, right, holds a stopwatch as he stands in the pit lane during the 1983 Dutch Grand Prix at the Zandvoort circuit in the Netherlands, on Sunday, August 28, 1983. Ecclestone owned Brabham during most of the 1970s and 1980s, and later became responsible for administering the commercial aspects of Formula One Grand Prix Racing. (Photo by Bryn Colton/Getty Images)
 

Reklama je u prvih mah proglašena vrhunskim neukusom, sve dok nije objelodanjeno da je upravo Ecclestone, koji je u pljački ostao bez 230.000 eura vrijednog sata, švicarskoj kompaniji (koja mu je ukradeni sat i darovala) poslao sliku sa svog mobitela uz sugestiju da je iskoristi za reklamu. Nitko u priču nije posumnjao jer to je potez tipičan za Ecclestonea, koji više od ikoga razumije moć marketinga. Tvrd, nemilosrdan i bezosjećajan kad je u pitanju posao, zgrnuo je milijarde pretvorivši Formulu 1 iz vikenda zabave za nekoliko tisuća zaljubljenika u sport u kojem se vrti najviše novca i koji gledanošću zaostaje samo za Olimpijadom i Svjetskim nogometnim prvenstvom.

ECCLESTONE Bernie (Gbr) Fom President President De La Fom Portrait Michel BOERI President of Automobile Club of Monaco during the 2014 Formula One World Championship, Grand Prix of Monaco from May 21st to 25th 2014, in Monaco. Photo Jean Michel Le Meur / DPPI
JEAN MICHEL LE MEUR / DPPI
 

Hrabrost, vještinu i nos za stvaranje novca pokazao je već zarana. Gotovo slijep na jedno oko zbog prirođene mane, ali ponajviše zbog niskog rasta, često je bio zlostavljan od vršnjaka. No to ga je učinilo još snažnijim i dovitljivijim. Prije škole razvozio bi novine, potom zarađenim novcem kupovao kekse od lokalnog pekara, koji po njegovim riječima i nije bio najbolji u matematici, a potom bi ih prodavao u školi tijekom odmora. S 15 je napustio školu i zaposlio se u kemijskom laboratoriju plinare, a ljubav prema motorima odvela ga je na prve utrke, gdje je više kupovao i prodavao nego vozio. S 18 je otvorio prvi salon motocikala, a za nepune dvije godine polovnih automobila.

Formula One chief executive Bernie Ecclestone (R) stands next to his lawyer Sven Thomas (L) at the courthouse in Munich on August 5, 2014, prior to another session of his corruption trial. The court said it would rule on an offer by Formula One tycoon Bernie Ecclestone to pay $100 million to end his trial on bribery charges.
AFP
 

Od londonskih trgovaca polovnjacima koji su se okupljali u Warren Streetu zbog svoje brzine i probitačnosti dobio je nadimak „mali tenk“, no većina njih izbjegavala je poslovati s njim. Prije nego što je navršio 30, postao je zastupnik Mercedesa i otvorio MG salon, no veza s utrkama nije nestala, tek su automobili zamijenili motocikle. Poznatiji po nesrećama nego po postignutim rezultatima, Ecclestone se odriče volana i postaje menadžer prijatelja i zvijezde u usponu, Stuarta Lewisa-Evansa, s kojim ulazi u Formulu 1. Dva puta (Monte Carlo i Silverstone) okušao se za upravljačem, ali ni jednom nije prošao kvalifikacije.

Formula One Chief Executive Bernie Ecclestone (C) leaves the courtroom at the regional court in Munich, southern Germany, on August 5, 2014. The court ruled that Formula One tycoon Bernie Ecclestone may pay a $100-million settlement to end his trial on bribery charges. AFP PHOTO / DPA/PETER KNEFFEL GERMANY OUT
AFP
 

Šokiran pogibijom Lewisa-Evansa 1958. u Maroku, povlači se, ali potkraj 60-ih vraća se kao menadžer Jochena Rindta, koji je 1970. poginuo na treningu u Monzi. Nezaustavljivo se uspinje, a s njim i Formula 1. Majstor u pregovorima i političkim manevrima, zaljubljenik u utrke Formulu 1 pretvorio je u tvornicu novca i 90-ih zarađivao više od svih vozača zajedno, ali svojim je potezima i drugima omogućio da se obogate. Uz ogromnu moć stigla je i slava, druženje s okrunjenim glavama i državnicima, a ponekad su i predsjednici država strpljivo čekali na red da s njim sjednu za stol.

Gordon Murray (on the left) with Jackie Stewart, July 1984. Murray started out working in the drawing office of the Brabham factory. At the end of 1972 Bernie Ecclestone appointed Murray as the team's new chief designer. He designed the Brabham BT42 and its successors, and in the eighties designed the BT 52 and its successors, all of which proved extremely successful. Stewart's racing career lasted until 1973, winning a then record 27 Grands Prix, as well as three World Drivers' Championships, in 1969, 1971 and 1973. After suffering a serious accident in 1966, Stewart became a prominent campaigner for improved safety in motor racing. In 1997 he returned to Formula 1 as owner of his own team. (Photo by National Motor Museum/Heritage Images/Getty Images)
Heritage Images/Getty Images
 

Prva menadžerska uloga

Shvativši vrlo brzo da je bolji poduzetnik nego vozač, Ecclestone se nakon kratke vozačke karijere posvetio poslu s polovnim motociklima i automobilima. Izgradivši malo carstvo 1957. se vraća utrkama, ali kao menadžer Stuarta Lewisa-Evansa. Kupuje i momčad Connaught za koju je Englez vozio, ali nakon što iduće godine Lewis-Evans pogiba u utrci u Maroku, Ecclestone se povlači iz Formule 1.

Designer Gordon Murray kneels beside Rolf Stommelen in the #77 as Carlos Pace and Carlos Reutemann sitting aboard their Martini Racing Brabham BT45 Alfa Romeo Flat-12s listen to team owner Bernie Ecclestone before the start of the German Grand Prix on 1st August 1976 at the Nurburgring near Nurburg, Germany. (Photo by Grand Prix Photo/Getty Images)
Getty Images
 

Kupnja Brabhama

Glamur utrka potkraj 60-ih ponovo je privukao Ecclestonea. Jochen Rindt angažirao ga je kao menadžera koji će 1969. srediti njegov prelazak u Lotus. No ponovo je tragedija prekinula suradnju. Rindt 1970. pogiba u Monzi na treningu, a Ecclestone se odlučuje baviti momčadima i za 120.000 dolara na kraju sezone kupuje Brabham s kojim osvaja dva konstruktorska i vozačka naslova.

Osnivanje FOCA-e

Preuzevši 1971. Brabham, Ecclestone je zagovarao osnivanje udruge momčadi koja će dogovarati troškove nastupa i transporta sa automobilističkom federacijom. Tri godine poslije nastala je FOCA (Formula One Constructors Association), a njen prvi čovjek postao je Ecclestone. Ubrzo se sukobio s predsjednikom FIA-a Jean-Mariejem Balestreom.

Televizijska prava

Max Mosley, pravnik i bivši vlasnik momčadi March, više je puta pomogao Ecclestoneu da nadmudri Balestrea. Autokratski predsjednik federacija nije primijetio klauzulu u novom ugovoru kojom se prihodi od prodaje TV prava prenose na udrugu momčadi. Nastala je tako FOPA, poslije FOM (Formula One Management), koja je preuzela sve komercijalne poslove Formule 1.

Osnivanje Paddock Cluba

Preuzevši kontrolu nad komercijalnim pravima Ecclestone je preuzeo kontrolu i nad Formulom 1. Paddy McNally bio je novi partner, a tvrtka Allsport preuzela je prodaju oglašavanja. Ecclestone nameće sve strože namete i standarde organizatorima utrka, prisiljavajući ih i na poboljšanja infrastrukture. Za potrebe bogate klijentele spremne potrošiti tisuće dolara za šetnju među boksovima i startnom rešetkom nastaje Paddock Club.

Treći Concordski ugovor

Potpisivanje trećeg Concordskog ugovora donijelo je Ecclestoneu dvostruku pobjedu. Unatoč oštrom protivljenju Williamsa, Tyrrella i McLarena, kojima se nije nimalo svidjelo što će iznosi TV prava ostati poslovna tajna, Ecclestone je uspio dobiti sve potpise. Na drugoj strani Balestre, potpuno je promašio i umjesto 23% od prava izabrao fiksnu godišnju odštetu od 9 mil. dolara.

Stoljetna TV prava

Premda su mu ugrađene tri premosnice na srcu, Ecclestone nije izgubio na energičnosti i uz pomoć Mosleyja, koji je na čelu federacije naslijedio Balestrea, potpisuje posao stoljeća. Za iznos od 360 milijuna dolara kupuje TV prava za sljedećih 100 godina. Uskoro 50% dionica FOM-a kupuje medijska kompanija EM.TV za 1,65 milijardi, a 2001. u posao ulazi i KirchMedia, koja za 25% dionica plaća milijardu dolara.

Ulazak CVC fondacije

Nakon što je KirchMedia nestala u stečaju, banke su naslijedile dionice FOM-a. Ecclestone je ostao na vlasti i pokušao otkupiti dionice po povoljnoj cijeni i s 44 milijuna dolara podmitio savjetnika bavarske banke BLB. Osam godina poslije Gerhard Gribkowsky našao se na udaru njemačkog pravosuđa, a s njim i Ecclestone, koji se od zatvora spasio legalno „podmitivši“ bavarsko tužiteljstvo sa 75 milijuna funti.

Iz drugih medija

Izdvajamo