NOVI MODEL UPRAVLJANJA

RADNICI PREUZIMAJU ININE BENZINSKE Hrvatska naftna tvrtka svoje će crpke dati u franšizu bivšim djelatnicima

  • Bruno Konjević/CROPIX

Objavljeno: 24.06.2013

Iz Uprave naftnog giganta doznali smo da će svi koji pobijede na natječaju za upravitelje dobivati mjesečnu premiju koju će raspoređivati onako kako oni misle da je najbolje

Josip Ivanjek, 31-godišnji poslovođa Inine benzinske postaje Krapina sjever, odlučio je postati poduzetnik.

Dat će otkaz u Ini i započeti novu karijeru.

Ali s benzinske na kojoj je sada zaposlen - neće se maknuti.

Ivanjek se odlučio javiti na natječaj koji je Ina raspisala za pilot-projekt davanja u zakup 20 benzinskih postaja u Zagrebu i sjeverozapadnoj Hrvatskoj. Svidjela mu se ideja da se radnicima dade prilika da upravljaju postajom i budu sami sebi šefovi.

- Ako benzinska ide nekome na upravljanje, mislim da je bolje da je preuzmu zaposlenici Ine jer mi najbolje znamo kako benzinska funkcionira. Treba iskoristiti priliku pa, uz Ininu podršku, napraviti dobru poslovnu priču - kaže Ivanjek, koji je u Ini zaposlen od 2005.

Novi poduzetnici

Iz Uprave naftnog giganta doznali smo da će svi koji pobijede na natječaju za upravitelje dobivati mjesečnu premiju koju će raspoređivati onako kako oni misle da je najbolje. To, primjerice, znači da ako neka benzinska mjesečno troši 150.000 kuna, Ina će upravitelju dati jednak ili nešto manji iznos premije (to još nije definirano), a onda će upravitelj sam raspolagati tim novcem. Što znači da će moći određivati i plaće zaposlenih, kao i iznos za troškove održavanja, režija, koncesija... Toga se zapravo najviše plaše sindikati i prodavači na benzinskima jer većina ih smatra da će zbog toga imati znatno manje plaće, koje sad iznose 5500 kuna neto. Sumnju temelje na iskustvima najvećeg dioničara Ine, mađarskog MOL-a, koji je u matičnoj zemlji sve benzinske postaje dao u najam poslovođama, nakon čega su radnicima plaće pale na oko 400 eura mjesečno. Međutim, u MOL-u tvrde da im se prodaja poboljšala jer su radnici odgovorni za poslovanje, a sav ekstra prihod ostaje njima.

Slično će biti i kod Ine: izračunat će se koliko svaki mjesec pojedina benzinska zarađuje, a upraviteljima će ići sve što zarade iznad te norme.

A kako će izgledati ta “primopredaja vlasti”?

Najgore za radnike

Upravitelj koji pobijedi na natječaju (mogu se javiti svi zainteresirani građani, ali prednost imaju Inini zaposlenici) morat će ponuditi nove ugovore o radu zaposlenicima te crpke. Oni će moći prihvatiti te ugovore ili ih odbiti. Ako prihvate, dobit će jednokratni dodatni bonus kao naknadu jer prelaze raditi kod novog poslodavca. Oni koji odbiju potpisati ugovor, pak, dobit će otpremninu, koja je, tvrde u Ini, značajna.

Bitno je naglasiti, kažu nam u Upravi Ine, da neće biti otpuštanja radnika.

Iako se u nekim razmišljanjima razilaze, sindikati su u jednome složni: smatraju da je ovo najgora opcija za radnike.

Božo Mikuš, predsjednik Sindikata naftnoga gospodarstva, kaže da radnici koji prijeđu kod drugog poslodavca više neće imati zaštitu u okviru kolektivnog ugovora. Isto tako, tvrdi da će se plaće smanjiti, kao što se to dogodilo i Mađarima.

- Jedino ispravno je da svi prodavači ostanu pod okriljem Ine - kaže Mikuš, koji vjeruje da će biti zainteresiranih poslovođa, ali da će to onda stvoriti jaz među zaposlenicima.

Ivica Perinić, čelnik sindikata EKN-a, kaže da je sve što se u Ini u posljednje dvije godine događa kopiranje poslovanja MOL-a.

- Poslovođama se moraju dati odriješene ruke, jedino tako se ovaj model može provesti a da se ne oštete radnici. Ali ako će se za sve odluke opet morati pitati vlasnika, onda to nema smisla. Cinično mogu zaključiti da je Ina sada, uz stotinjak djelatnosti za koje je registrirana, postala i poduzetnički inkubator - smatra Perinić.

Njega smo pitali i da nam pojasni zašto radnici na Ininim postajama imaju toliko veće plaće od konkurencije.

Inin odgovor

- Oni obavljaju poslove koje radnici na konkurentskim crpkama ne obavljaju. Zaduženi su i za naručivanje robe, moraju znati automatski postupak naručivanja tekućih naftnih derivata, preuzimaju gorivo, pregledavaju ga, vode brigu o ostaloj robi iz asortimana, slažu artikle i tako dalje. Bez omalovažavanja, radnici na ostalim crpkama samo su prodavači - pojašnjava.

Na navode sindikalnih čelnika da se sve ovo radi kao uvertira za odvajanje maloprodaje iz Ine, po uzoru na MOL, Uprava Ine odgovara da im nisu u cilju smanjenje plaća radnika i uštede nego poboljšanje prodaje i usluga.

- Poduzetnici će moći poboljšati poslovanje i odnos prema kupcima. Benzinske će imati sav asortiman koji imaju i sada, ali poduzetnici će moći predložiti promjene. Zašto se ne bi na nekoj postaji koja je smještena u ruralnom području prodavali i dijelovi za traktor - pojašnjava naš izvor iz Uprave.

Za ovaj pilot-projekt na natječaju će biti ponuđene postaje druge kategorije. To su benzinske koje imaju srednje dobru lokaciju. Nemaju popratne sadržaje poput caffe barova, nisu modernizirane do kraja, ali nisu ni u raspadu.

Natječaj traje

Poslovođe šest zagrebačkih Ininih crpki s kojima smo razgovarali slažu se u jednoj stvari - ponuda na prvu zvuči primamljivo, ali nosi veliku odgovornost, i to na lokacijama druge kategorije koje su i dosad bile neprofitabilne. Iako zbog potpisanog Kodeksa ne smiju istupati u javnosti, u neformalnom razgovoru kažu:

- Ina je ta koja određuje pravila igre. Ako kažu da na našoj crpki mora biti 150 tisuća kuna profita mjesečno, mi bismo to kao privatnici morali napraviti kako znamo i umijemo. To znači da ćemo, ako krene loše, prvo rezati plaće i dodatno štedjeti. Ipak, pričekajmo konkretne ponude. Dodaju kako se boje da je cilj riješiti se starih i neprofitabilnih lokacija u koje godinama nije ulagano i koje imaju loš promet.

Natječaj koji su u Ini nazvali “Postani poduzetnik” traje do 20. srpnja. Potom slijedi selekcija i analiza ponuda, tako da se prije jeseni sigurno neće znati tko će upravljati tim postajama.

‘Ponuda je primamljiva, ali ima rizika’

Radnici: Ideja je dobra, ali bojim se da će nam se smanjiti plaće. MOL je u Mađarskoj sve benzinske postaje dao u najam poslovođama, nakon čega su radnicima plaće pale na oko 400 eura mjesečno.

Ina: Prodaja u Mađarskoj se poboljšala jer su sami radnici odgovorni za poslovanje, a sav ekstra prihod ostaje njima. Cilj projekta je poboljšanje prodaje i usluga.

Sindikati: Ovo je najgora opcija za radnike. Radnici koji prijeđu kod drugog poslodavca više neće imati zaštitu u okviru kolektivnog ugovora. Plaće će se smanjiti, kao što se to dogodilo i Mađarima. Jedino ispravno je da svi prodavači ostanu pod okriljem Ine.

PoslovoĐe: Ponuda zvuči primamljivo, ali sa sobom nosi veliku odgovornost. Zainteresiran jesam, međutim moju mi crpku neće dati, nego neku lošiju. Nisam siguran da bih to prihvatio.

Stjepan Novak (Novak Benz):

‘Svaki dan moraš prodati osam tisuća litara benzina’

Kada je, točno prije 20 godina, Stjepan Novak počinjao, njegova crpka Novak Benz jedina je prodavala gorivo na potezu od Zračne luke Zagreb do grada. Danas je na istoj cesti, na razdaljini od samo nekoliko kilometara, pet benzinskih crpki. Novak je ostao jedini privatni vlasnik crpke u cijelom gradu i okolici. Htjeli su ga otkupiti veći lanci, jer na dobroj je poziciji na Banima, ali Novak kaže da svoj obiteljski posao ne bi prodao ni za suho zlato.

- Kako radim? Otvoren sam 24 sata dnevno, supruga i ja pazimo na svaki šaraf i svaku žarulju - kaže Novak.

Novak Benz ima 15 zaposlenih, a prosječna plaća je 3700 kuna. Prije pet godina imao je 32 milijuna kuna prihoda, a otada je najbolje prošao 2010., kada je ostvario neto dobit od 725 tisuća kuna. Lanjsku je godinu završio sa 68 tisuća kuna gubitka, unatoč prihodima od 26,8 milijuna kuna, što znači da su mu odnosu na prethodnu godinu pali za pet posto.

- Samo od prodaje goriva više se ne može preživjeti. Dnevno se na jednoj postaji, ako želiš biti siguran da ćeš isplatiti plaću i pokriti troškove, mora prodati između osam i deset tisuća litara goriva. Ja se krećem oko 7-8 tisuća litara dnevno. Svaki dan je borba. Ali zato imam trgovinu, kafić, a prije dvije godine sam otvorio i stanicu za tehnički pregled koja tek treba stvoriti profit. Prodajem i plin. Raznovrsnost je ključ mog poslovanja - kaže vlasnik i dodaje da radnicima na vrijeme isplaćuju plaće, a dijele im i regres i božićnicu.

Pravila franšize

M Novi upravitelji dobivat će mjesečnu premiju koju će onda raspoređivati onako kako oni misle da je najbolje

M Upravitelj će prvo morati ponuditi nove ugovore o radu zaposlenicima te crpke. Oni će moći prihvatiti te ugovore ili ih odbiti

M Ako zaposlenici prihvate ugovor, dobit će jednokratni dodatni bonus kao naknadu jer prelaze raditi kod novog poslodavca. Oni koji odbiju potpisati ugovor, pak, dobit će otpremninu

M Upravitelj će moći sam određivati i plaće zaposlenih, kao i iznos za troškove održavanja, režija, koncesija...

M Prosječna plaća na benzinskoj je 5500 kuna neto

M U franšizu idu postaje druge kategorije. To su benzinske koje imaju srednje dobru lokaciju. Nemaju popratne sadržaje poput caffe barova, nisu modernizirane do kraja, ali nisu ni u raspadu

Tomislav Antunović: ‘Franšiza je idealan posao za poslovođe’

Tomislav Antunović, vlasnik lanca Antunović osnovanog 1968. u sklopu kojeg posluje pet crpki, autopraonice, kafići i četiri hotela, kaže da je franšiziranje uobičajena stvar u svijetu.

- To je idealan posao za poslovođe svake crpke jer oni najbolje poznaju poslovanje svoje crpke, prednosti i nedostatke. U inozemstvu to izgleda tako da kompanija na crpku daje svoje proizvode, svoje gorivo i prostor, a postotak od zarade ostaje poslovođi, odnosno franšizeru. Ključ uspjeha je raznovrsnost - morate imati kafić, veliku trgovinu u kojoj su proizvodi nešto skuplji nego u dućanima, ali dostupni 24 sata dnevno i morate naporno raditi. Bez puno rada nema uspjeha. Kada sam ja počinjao, među prvima sam sve to imao, i onda su ljudi iz Ine dolazili i učili na mom primjeru. Ja sam to vidio u Europi i odlučio preslikati - kaže Antunović.

Ističe da njegova tvrtka nije zainteresirana za preuzimanje Ininih crpki jer imaju dovoljno posla i na svojima, ali i zato jer ne poznaju poslovanje drugih stanica.

- Zato bi to idealan posao bio za ljude koji tamo već rade - zaključuje.

‘Ponuda je primamljiva, ali ima rizika’

Radnici: Ideja je dobra, ali bojim se da će nam se sma-njiti plaće. MOL je u Mađarskoj sve benzinske postaje dao u najam poslovođama, nakon čega su radnicima plaće pale na oko 400 eura mjesečno.

Ina: Prodaja u Mađarskoj se poboljšala jer su sami radnici odgovorni za poslovanje, a sav ekstra prihod ostaje njima. Cilj projekta je poboljšanje prodaje i usluga.

Sindikati: Ovo je najgora opcija za radnike. Radnici koji prijeđu kod drugog poslodavca više neće imati zaštitu u okviru kolektivnog ugovora. Plaće će se smanjiti, kao što se to dogodilo i Mađarima. Jedino ispravno je da svi prodavači ostanu pod okriljem Ine.

PoslovoĐe: Ponuda zvuči primamljivo, ali sa sobom nosi veliku odgovornost. Zainteresiran jesam, međutim moju mi crpku neće dati, nego neku lošiju. Nisam siguran da bih to prihvatio.

Broj preporuka: 6

Više o...

FACEBOOK KOMENTARI

ARHIVA ČLANAKA

Još iz rubrike

Opći uvjeti korištenja | Pravila prenošenja sadržaja | Zaštita privatnosti | Pravila komentiranja | Impressum | Kontakt | Oglašavanje

EPH Digital: Jutarnji list | Slobodna Dalmacija | Gloria | Globus | Sportske Novosti | Autoklub | Dom & dizajn | Dobra hrana | Bestseller | Dodo | Dosi | Gorila | LikeCroatia | Gameland | Dubrovacki Vjesnik

WAZ: Der Westen