Turistički razvoj glavnog grada

Prednosti i mane zimskog turizma u Zagrebu

Kako iskoristiti titulu grada s najljepšim Adventom u Europi? Turiste veće kupovne moći privući će tek dodatni hoteli i brendirane trgovine u centru

Iako Zagreb i ove godine, prema izboru čitatelja stranice European Best Destinations, ima najljepši Advent u Europi, ovih se dana opravdano nameće pitanje je li ta laskava titula dovoljno privlačna i potencijalno iskoristiva za razvoj zimskog turizma u glavnom gradu.

Upravo o toj temi - (ne)prepoznatom potencijalu zimskog turizma u Zagrebu te njegovim prednostima i manama - razgovaramo s Denisom Čupićem, direktorom tvrtke F.O./Development, ujedno i predsjednikom Udruge developera pri HUP-u. Prema njegovim riječima, potencijal zimskog turizma u Zagrebu, ali i cijeloj kontinentalnoj Hrvatskoj nizak je prvenstveno zbog neadekvatnog razvoja grada, odnosno nedostatka adekvatnih hotelskih smještajnih kapaciteta i izvansezonske ponude, manjka brendiranih trgovina i high streeta te nerazvijenog kongresnog turizma.

USPUTNA STANICA

- Moramo biti dovoljno realni i samokritični pa priznati da u brojkama adventskog turizma prevladavaju domaći turisti, što nije negativno, ali ne donosi novu kupovnu moć i potrošnju, nego redistribuira domaću. Iako, i to je vrlo pozitivan pomak ako su naši građani s juga svoju kupovnu moć, umjesto na Advent u Beču, preusmjerili u Zagreb. No, uvijek moramo stremiti višem multiplikatoru, a njega nose strani posjetitelji koje sada većinom predstavljaju mlađe osobe niže kupovne moći, orijentirane na hostelski ili apartmanski smještaj i potrošnju u segmentu niže razine gastronomije te s niskom potrošnjom u maloprodajnoj trgovini kao bitnoj niši city turizma - kaže Čupić.

Dodaje kako je Zagreb za većinu stranih turista i dalje usputna stanica, i to većim dijelom za turiste niže kupovne moći koji su velikim dijelom zadovoljni ponudom kakvu Zagreb ima. Tek razvojem trgovine u gradskoj jezgri, ističe, moći će im se ponuditi adekvatan impuls za trošenje koji je vrlo emotivan faktor u gradskom turizmu.

- S aspekta gastronomije centar Zagreba se vrlo dobro razvio, no ponuda trgovine je na jednoj od najnižih razina u EU. Potreban nam je razvoj high streeta s brendovima srednjeg cjenovnog segmenta, od Trga prema Ilici i Jurišićevoj jer Jurišićeva mora prestati biti slijepo crijevo centra grada. Zagreb se u aspektu zimskog turizma dobro snašao na hrvatskom tržištu, posebno kad je riječ o dnevnim posjetiteljima.

Evidentan je boom tržišta apartmana za dnevni najam, ali to iščitavam kao dokaz da je prosječan posjetitelj Adventa još uvijek niže kupovne moći od onoga kojega prizivaju ulaganja. Dok god nemamo adekvatnih hotelskih kapaciteta u segmentu tri i četiri zvjezdice, nećemo niti moći privući turiste kao jače potrošače - smatra Čupić. Za razliku od Beča, uspoređuje, Zagreb ima dvije prednosti, od kojih mu je jedna ujedno i mana. Naime, Zagreb je mnogo manji, kako brojem stanovnika tako i prostorno, ali istodobno je prostorni potencijal zbijen bez većih barijera.

ADVENTSKI BALON

- Važnost short-break turizma unutar EU je vrlo visoka, prema Eurostatu 57,5 posto turističkih putovanja građana EU traju do tri dana. Većina takvih turista, 33 posto, ipak odabire hotelski smještaj, a njih 16,4 posto bira ostali smještaj kao što je najam stanova ili kreveta u hostelu. Preostali, 29,9 posto, biraju kampove, a dio statistike čini i korištenje vlastitog ili nenaplatnog smještaja. Iz ovakvih podataka evidentno je da pretežni dio turista bira hotelski smještaj i da Zagreb hitno mora donijeti strategiju razvoja hotelijerstva u gradu - ističe.
Govorimo li o tituli grada s najljepšim Adventom u Europi, smatra da iz nje ne izvlačimo onoliko koliko bismo trebali.

- Grad mora neizbježno i u najkraćem roku početi razgovarati sa stručnjacima kako podići ponudu da bi multiplikatori pratili ovako laskavu titulu. Nedostaje think-tank ljudi sa znanjem širokog spektra, posebno iz ulaganja i urbanog razvoja, a ovdje ne mislim na klasične urbaniste, nego na developere koji imaju ekonomsko razumijevanje urbanizma, kako bi se došlo do modela održivog urbanističkog i ekonomskog razvoja grada i gradskog prostora - naglašava i dodaje kako će se adventski balon raspuknuti ako Zagreb ne postane grad s adekvatnom hotelskom i trgovačkom ponudom koja prati tzv. city-break turizam.

Izvan sezone, pak, bitan aspekt turizma predstavlja sajmovni i kongresni turizam, a na tom području kaskamo za ostatkom Europe, iako postoji dobra prometna infrastruktura.

Denis Čupić, direktor tvrtke F.O./Development i predsjednik Udruge developera pri HUP-u

DOBRI PRIMJERI

- Nedostatkom adekvatnog razvoja Zagreba smatram nekontrolirani urbanizam bez strateških odrednica, a s druge visoki demagoški pritisak zaštite prostora i povijesne jezgre koja je vrlo široko definirana. Beč i Prag su dobri primjeri gradova s visokom razinom povijesnog naslijeđa, ali i iznimno visoke razine interpolacija koje nisu narušile to naslijeđe. Hitno treba odrediti strateški i dostići konsenzus prave mjere privatnog i javnog - zaključuje Čupić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. travanj 2024 00:47