Finci dobivaju posao za nabavu oklopnih vozila

Objavljeno: 24.07.2007

Finska tvrtka Patria i njeno vozilo AMV najizvjesniji su pobjednici natječaja koje je Ministarstvo obrane raspisalo za opremanje Oružanih snaga sa 126 oklopnih vozila - 84 na na osam kotača i 42 na šest kotača.

Povjerenstvo za odabir baznog oklopnog vozila trebalo bi se sastati ovog tjedna i Vladi će gotovo sigurno preporučiti finskog proizvođača. Riječ je o prvom međunarodnom natječaju za nabavu vojne opreme u povijesti Oružanih snaga i Ministarstva obrane vrijednom oko 200 milijuna eura.

MORH: Odluka o dobavljaču za oklopna vozila još nije donesena

FINSKA PONUDA

• 40
milijuna eura jeftinija ponuda Patrije od  Steyra za vozila na pogon 8x8
• 15 milijuna eura jeftinija ponuda Patrije od Steyra za vozila na pogon 8x8
• 84 vozila na osam kotača MORH će platiti nešto više od 100 milijuna eura
• 42
vozila na šest kotača MORH će platiti oko 50 milijuna eura
Povjerenstvo može i poništiti natječaj, ali u to malo tko vjeruje jer za to nema objektivnih tehničkih razloga. Prema informacijama kojima raspolažemo, ponuda finske tvrtke je oko 40 milijuna eura jeftinija od austrijske za vozila na pogon 8x8, te za oko 15 milijuna eura za vozila 6x6. Naime, finska tvrtka za 84 vozila na osam kotača traži nešto više od 100 milijuna eura, dok za 42 vozila na šest kotača traži oko 50 milijuna eura.

Austrijanci, pak, za "osmice" traže oko 140 milijuna eura, a za "šestice" oko 70 milijuna eura. U ponudi bitnu prevagu donosi i ponuda za offset. Riječ je o zakonskoj obvezi da ponuđač uloži u domaću proizvodnju iznos najmanje u visini ugovorenog posla. U tom slučaju Finci nude 150 posto offseta koji je detaljno razrađen, a austrijska ponuda sadrži 100 posto, koliko je minimalni zakonski zahtjev i bez detaljne razrade.

Osim toga, "Đuri Đakoviću" iz Slavonskog Broda, kao nositelju posla u Hrvatskoj, Patria osigurava posao na trećim tržištima, te otvara potencijalnu mogućnost da u budućnosti postane regionalni centar za oklopna vozila. Osim troškova same nabave vozila, bitnu ulogu u ponudi imaju i logistički troškovi kroz 20 godina eksploatacije vozila. I u tom je segmentu ponuda Finaca povoljnija za oko milijun i pol eura.

Prema tehničkim karakteristikama u odnosu na austrijsko, finsko vozilo je četvrte generacije, veće je mase, s većom protuminskom zaštitom, te jačim motorima i već uhodanom serijskom proizvodnjom. U svjetlu ovih podataka i nedavna izjava pomoćnika ministra obrane i tajnika Povjerenstva za izbor oklopnog vozila, Ive Bačića, da će odluka o izboru proizvođača biti laka dobiva svoje jasnije konture.

Vlada bi, nakon preporuke Povjerenstva, najkasnije do početka listopada trebala donijeti konačnu odluku. Nakon što su Austrijanci prošle godine sasvim neočekivano izgubili natječaj za 136 oklopnih vozila u Sloveniji, na ovaj poraz u Hrvatskoj bi se mogao nadovezati i poraz u Makedoniji ako se ostvari nedavna izjava makedonskog veleposlanika u Sloveniji da će ta zemlja slijediti hrvatsku odluku.

Poznavatelji procesa izbora tvrde da je Steyr, koji je u vlasništvu američkog General Dynamicsa, prvu i najveću pogrešku napravio još prije tri i pol godine, kada su prvo ponudili, a zatim povukli vozilo Piranha koje proizvodi švicarski Mowag i dio je GD-a. Gotovo cjelokupni vojni vrh bio je oduševljen švicarskim vozilom i Patria je imala minimalne šanse. No, s proizvodne linije bečke tvornice izašlo je potpno novo vozilo Pandur II 8x8 i Amerikanci su mu dali prednost.



Steyr tim vozilom pobjeđuje Patriju na natječajima u Portugalu i Češkoj, no slijedi poraz u Sloveniji koji je znatno utjecao i na razvoj događaja u Hrvatskoj. U vojnim krugovima se već tada prilično glasno govorilo o superiornosti AMV-a nad Pandurom. Panduru su, primjerice, otkazale kočnice, motor se previše zagrijavao i sl.

Nakon Slovenije, vodstvo GD-a direktno uključuje svoje ljude u procese natječaja u Hrvatskoj, što do tada nije bio običaj, a vodstvo Steyra je smijenjeno. Tehnički savjetnici Patrije, pak, u to vrijeme obilaze vojne strukture i tvornicu "Đuro Đaković", a vodstvo tvrtke koristi činjenicu da je u drugoj polovici 2006. Finska predsjedavajuća EU.

Tako je čak i Vladimir Šeks za posjeta Helsinkiju, vidno zbunjen, morao odgovarati na pitanja o natječaju za oklopna vozila. Dok je Patria od početka Hrvatskoj nudila vozila AMV na šest i osam kotača, Steyr i GD u zadnji trenutak mijenjaju ponuđena vozila, čime šalju poruku da ni sami ne vjeruju u svoje proizvode.

Početkom godine hrvatskim novinarima tvrde da će ponuditi Pandur II na šest i osam kotača, u lipnju u ponudbenoj dokumentaciji ne nude konfiguraciju 6x6, nego samo ispisuju cijenu, a mjesec dana poslije, nekoliko dana prije početka testiranja u igru vraćaju Piranhu III i, kao šlag na tortu, na testiranju se pojavljuju bez vozila na šest kotača, čime se eliminiraju iz dijela natječaja.

Objašnjenje kako su procijenili da je to bolje za Hrvatsku među provoditeljima natječaja ocijenjeno je kao uvredljivo i omalovažavajuće. "Poručuju nam da smo nestručni i da oni znaju što je za nas bolje", moglo se čuti na poligonu u Slavonskom Brodu.

Iako je za odluku Povjerenstva presudno ono što piše u ponudi i što je postignuto na testiranjima, sigurno je da je i ovakav austrijsko-američki stil ponašanja uvelike pridonio njihovu porazu. Povjerenstvo za odabir oklopnog vozila bez sumnje je napravilo iznimno kvalitetan posao, čime su pokazali da su vojska i administracija MORH-a u stanju kvalitetno provesti zahtjevan natječaj i da se vojna oprema u Hrvatskoj može nabavljati bez mutnih igara.

Prva vozila u Hrvatsku bi trebala stići za nešto manje od godinu dana nakon potpisivanja ugovora. Prema nekim najavama, zbog malih razlika u cijeni na kraju bi se Hrvatska mogla odlučiti za kupnju svih 126 vozila na osam kotača u 13 različitih varijanti. U međuvremenu MORH mora raspisati natječaj za oružane sustave. Prema najavama, konkurenti će biti izraelski Elbit i Rafael, dok je finska Patria izgledni kandidat za opremanje vozila minobacačkim sustavom NEMO.   

Krešimir Žabec

Broj preporuka: 0

ARHIVA ČLANAKA

Ovaj je dječak upravo pred javnosti položio test nježnosti, a kokoš koja mu je ušetala u zagrljaj prava je sretnica. Pogledajte presladak prizor dječaka koji grli kokoš.

LJUBAVOLOGIJA U PRAKSI

Kako živjeti u ljubavi?

Što ljubav doista jest? Kako je možemo svakodnevno živjeti? Kako odbaciti romantično, idealizirano shvaćanje ljubavi i prigrliti ono što ljubav istinski jest? Kako dopustiti ljubavi da nas osvoji?

Opći uvjeti korištenja | Pravila prenošenja sadržaja | Zaštita privatnosti | Pravila komentiranja | Impressum | Kontakt | Oglašavanje

EPH Digital: Jutarnji list | Slobodna Dalmacija | Gloria | Globus | Sportske Novosti | Autoklub | Dom & dizajn | Dobra hrana | Bestseller | Dodo | Dosi | Gorila | LikeCroatia | Gameland | Dubrovacki Vjesnik

WAZ: Der Westen