Zrinka Bokulić, Laguna Novigrad

Kampovi su danas hoteli visoke kategorije, samo pod vedrim nebom

    AUTOR:
    • Jozo Vrdoljak/Privredni vjesnik

  • OBJAVLJENO:
  • 19.04.2017. u 13:32

ArhivaG

Zrinka Bokulić

Kad znate da vrijednost luksuznijih kamperskih vozila doseže i vrtoglavih 450.000 eura, onda vam je jasno da je riječ o gostima odlične platežne moći koji kampiranje ne odabiru zbog cijene, nego je to stil života koji preferiraju

Laguna Novigrad u većinskom vlasništvu Auctor Kapitala upravlja s četiri hotela i dva kampa kategorizacije četiri zvjezdice u Istri i Dalmaciji. Posljednjih 10-ak godina broj noćenja povećan je za 66 posto, što je, uz akvizicije novih hotela, utjecalo na otvaranje novih radnih mjesta, pa je i broj zaposlenika rastao s 220 na 500.

Zrinka Bokulić dugogodišnja je predsjednica Uprave hotelijerske tvrtke Laguna Novigrad, koja je od 1970. godine nositelj razvoja turističke ponude ovog istarskog grada. Uslijed akvizicije dva hotela na području Dalmacije ukazala se potreba za rebrandingom te od prošle godine posluju pod imenom Aminess Hotels & Campsites.

Kakva je bila prošla godina za vašu tvrtku?

- Prošla godina bila je vrlo dobra po pitanju poslovnih rezultata i zadovoljstva gostiju. Ukupno smo ostvarili 740.000 noćenja u Novigradu, Orebiću i na Korčuli. Svi parametri su nam godinama u stalnom porastu.

U što ste ulagali prethodnih godina?

- Povećanje kvalitete smještaja, edukacija osoblja i unapređenje infrastrukture s ciljem smanjenja potrošnje energenata, a time i boljeg odnosa prema okolišu, posljednjih su nam godina u fokusu. To podrazumijeva i investicije u dodatne sadržaje kao što je wellness i sportska infrastruktura koji su pridonijeli produljenju sezone. U kampovima smo posljednjih godina investirali najviše u uređenje parcela i renoviranje sanitarnih čvorova te podigli kategorizaciju s dvije i tri na kvalitetne četiri zvjezdice. Ta ulaganja su popraćena i podizanjem kvalitete usluge te smo proširili camping ponudu iznimno popularnim mobilnim kućicama. Što se samih destinacija tiče, ulažemo značajna sredstva u obogaćivanje ponude događanja pa smo i prošle godine, u suradnji s lokalnim turističkim zajednicama, organizirali brojna sportska i glazbena događanja.

Od kada poslujete na Korčuli i u Orebiću?

- U Orebiću smo od 2014. godine gdje imamo hotel Aminess Grand Azur, nekadašnji Grand hotel Orebić. U Brni na Korčuli smo od 2011. godine gdje se nalazi naš Aminess Lume Hotel. Za obje destinacije bili smo sigurni da ćemo naše poslovno iskustvo i entuzijazam znati prenijeti gostima i djelatnicima. To smo u nekoliko godina i ostvarili. Stabilizirano je poslovanje, povećan je broj noćenja, tako da smo zadovoljni tim akvizicijama. Inače, mi u svim destinacijama poslujemo pod istim brendom Aminess. I u Novigradu i u Dalmaciji.

Možete li usporediti destinacije u kojima poslujete?

- Novigrad je već dugo među najrazvijenijim hrvatskim gradovima, i na tu poziciju nije došao slučajno. Rezultat je to kontinuiranog zalaganja cijele zajednice odnosno lokalne uprave, poslovnih subjekata i građana jer se u Novigradu problemi rješavaju konstruktivno, što stvara pozitivno ozračje u cijelom gradu. Aminess Hotels & Campsites dio je te uspješne sredine koja kontinuirano ulaže u razvoj i uređenje destinacije, veću kategorizaciju turističkih objekata te nove proizvode, što Novigrad, iz godine u godinu, čini sve kvalitetnijom i poželjnijom destinacijom za odmor. Istra je danas najrazvijenija turistička regija koja ostvaruje gotovo 30 posto ukupnih noćenja u Hrvatskoj.

Jednako kao u Novigradu, i u Orebiću i na Korčuli imamo kvalitetnu i konstruktivnu suradnju s lokalnim turističkim zajednicama i lokalnom samoupravom. Orebić ima prekrasnu prirodu, nalazi se u zanimljivoj vinskoj regiji, što je veliki potencijal za produljenje sezone. Brna je pak malo, mirno mjesto gdje dolaze gosti željni mira i tišine koji traže potpunu relaksaciju. Mnogi i ne znaju da takva mjesta još postoje, a mi smo tu da ih podsjetimo i pokažemo da je destinacija poput Brne doista vrijedna dugog i, nažalost, skupog putovanja.

Zašto je Istra najrazvijenija turistička destinacija?

- Zato što je prije 13 godina prva donijela Strateški marketing plan, s kojim su se usuglasile i privatne tvrtke i javni sektor. To je bila prekretnica pozitivnih promjena koje su nastupile i preduvjet repozicioniranju Istre kao destinacije za cjelogodišnji odmor, što danas potvrđuju brojna priznanja i nagrade te strateška partnerstva s najrelevant­nijim svjetskim brendovima. Želja nam je ova dobra iskustva prenijeti i na druge destinacije kako bi iz godine u godinu postale još atraktivnije i zanimljivije gostima.

Možete li malo više reći o ulaganjima koje pripremate?

- Turizam i hotelijerstvo su izrazito kompetitivne, ali i promjenjive grane svjetske industrije koje ovise o brojnim nepredvidljivim faktorima. Radi se o sektoru koji zahtijeva visoka ulaganja uz duge rokove povrata. Po završetku jednog investicijskog razdoblja odmah se kreće u novi jer se u današnjem svijetu sve vrlo brzo mijenja, kako očekivanja gostiju tako i ponuda konkurencije. Upravo ovih dana usvojen je UPU koji će nam omogućiti izgradnju novog hotelskog objekta u Novigradu čime ćemo upotpuniti ponudu dodatnim smještajnim jedinicama, ali i dvoranama za sastanke, uz osiguravanje preduvjeta za snažniju prisutnost na MICE tržištu. Ulaganje procjenjujemo na oko 15 milijuna eura. U Orebiću su ostvareni prostorno-planski preduvjeti za investiciju u dodatne sadržaje, kao što je unutarnji bazen hotela s manjim wellnessom čime bi se značajno produžila sezona i lokalnom stanovništvu ponudio novi sadržaj.

Dosta ste ulagali u posebno pozicioniranje na tržištu. Razvijali ste sportski i još neke oblike turizma. Jeste li zadovoljni postignutim?

- Produljenje pred i posezone u fokusu nam je već duže vremena. Istražili smo tržište i zajedno s kolegama iz susjednih hotelskih kuća i turističkim zajednicama formirali klaster sjeverozapadne Istre. Sinergijom svih dionika pozicionirali smo se kao idealna destinacija za sportske pripreme, wellness odmor te gourmet doživljaj. U Aminess Hotels & Campsites prošle smo godine ugostili više od 100 nogometnih momčadi iz susjednih zemalja koje su svoje pripreme odradile upravo u Novigradu. U tome najveći udio ima naš hotel Maestral, a suradnja s lokalnom upravom uvelike je pridonijela razvoju sportske infrastrukture. U blizini hotela je i nova, moderna sportska dvorana koju naši gosti rado koriste. Na području Novigrada nalaze se brojne obilježene biciklističke staze koje se spajaju na staze drugih općina klastera i šire. Novigrad je postao vrlo tražena destinacija kako za sportaše rekreativce tako i za profesionalce. Početkom travnja dolaze nam tenisači, kojima na raspolaganju stoji 17 teniskih terena, a prošle godine imali smo Istria Youth Cup na kojemu su snage odmjeravali juniori ekipa najvećih europskih nogometnih klubova kao što su Roma, Manchester City, Red Bull Salzburg, Milan, Tottenham i drugi. Već tri puta bili smo domaćini akademiji Manchester Cityja i upravo su u tijeku dogovori oko njihova četvrtog dolaska. Naravno, bez obzira na ove lijepe rezultate uvijek tražimo mogućnosti i načine da proširimo bazu sportova i klubova koji nam dolaze na pripreme, a sigurna sam da će se u budućnosti pojačati i segment dvoranskih sportova. MICE segment u Aminess Hotels & Campsites ima veliki potencijal i upravo radimo na razvoju tog segmenta kroz nove investicije u infrastrukturu potrebnu da kongresni turizam dovedemo na očekivanu razinu.

Možete li komentirati poslovanje kampova? Kakvi su trendovi i što bi trebalo učiniti kako bi taj segment turizma bio bolji i uspješniji?

- U kontekstu generatora prihoda i turističkog proizvoda goste kampova se još uvijek percipira kao posjetitelje niže platežne moći, što je apsolutno pogrešno. Kampovi danas postaju hoteli visoke kategorije pod vedrim nebom. Većina gostiju dolazi u sofisticiranim kamperima ili s modernim kamp kućicama. Uzmete li u obzir da vrijednost luksuznijih kamperskih vozila doseže i do vrtoglavih 450.000 eura, postaje jasno da je riječ o gostima odlične platežne moći koji kampiranje ne odabiru zbog cijene, nego je to stil života koji preferiraju.

Koja je prednost, a koji nedostaci kampova?

- Prednost je kampova što se priroda i zemljište ne koriste za izgradnju, a nedostaci kratka sezona i snažan utjecaj vremenskih prilika. Naša dva kampa nalaze se na području Novigrada. To su boutique kamp Sirena i Park Mareda, oba kategorizacije četiri zvjezdice u kojima su vrlo popularne mobilne kućice koje gostima omogućuju boravak u kampu s potpunim komforom hotelske sobe. Mobilne kućice na tržištu nudimo kao smještaj u tematiziranim selima: Istarsko selo za goste i obitelji s kućnim ljubimcima, Mediteransko selo s vrtovima začinskog bilja koje gost može sam brati i koristiti tijekom boravka te Mirami i Family relax za obitelji s djecom. Uvidjeli smo da postoji potreba za drukčijom vrstom odmora koja se treba prilagoditi interesima modernog djeteta i roditelja te nudimo izvrsno prihvaćene edutainment programe koji spajaju zabavu i učenje.

Prilikom razvoja kampova cilj nam je bio ponuditi gostu prirodu, zelenilo, ali i dovoljnu količinu intime pa su zelene površine oko kućica prilično izdašne. Razlog je to i velikom broju gostiju koji nam se svake godine vraćaju.

Možete li komentirati Zakon o turističkom zemljištu i Zakon o koncesijama?

- Prema Zakonu o turističkom zemljištu iz 2010. godine, zainteresirane tvrtke bile su dužne podnijeti zahtjev za dodjelu koncesije te priložiti vrlo opsežnu dokumentaciju, a Vlada RH u roku od osam mjeseci sklopiti ugovor o koncesiji. Do sklapanja ugovora zainteresirana tvrtka koja koristi turističko zemljište obvezna je plaćati 50 posto koncesije. Koliko je meni poznato, do danas nije sklopljen niti jedan ugovor. Tvrtke i dalje nemaju ugovore, ali plaćaju naknadu koja se sastoji od fiksnog dijela ovisnog o površini i varijabilnog dijela koji se iskazuje kroz udio od ostvarenih prihoda. I tu govorimo o višemilijunskim svotama. Voljeli bismo da se uskoro nađe rješenje koje bi nam omogućilo daljnji razvoj proiz­voda koji nije samo lijepo uređena parcela i nove pločice u postojećem sanitarnom čvoru nego izgradnja novih sadržaja kao što su izuzetno traženi bazeni.

Turističko zemljište, odnosno zelene površine oko naših hotela, kao i koncesije na plaže nisu luksuz već dio ponude koju gost očekuje i podrazumijeva. Svake godine značajan novac ulaže se u uređenje plaža kao i u njihovo održavanje te održavanje zelenila. Sve to čini naš turistički proizvod i zato bi trebao imati isti status kao stroj u nekoj tvornici ili police i vješalice u trgovinama jer nama je to osnovno sredstvo za rad bez kojeg ne možemo poslovati.

Kakva su očekivanja od predstojeće sezone?

- Rezervacije su započele nešto ranije nego prijašnjih godina, potražnja je velika, a svjesni smo i problema s kojima se bore naši konkurenti. S obzirom na našu ponudu, ali i okolnosti, očekujemo još jednu dobru sezonu s povećanim udjelom online i direktne prodaje u ukupnim prodajnim rezultatima.

Kakvo je vaše iskustvo u vezi s problemom radne snage?

- Činjenica je da postoji problem radne snage koji je izrazito naglašen u periodu visoke sezone, i to se uvijek nastojalo riješiti s učenicima i studentima, no broj onih koji žele raditi ljeti se s godinama smanjuje. Vrlo dobro rješenje je bio format stalnog sezonca, ali je ove godine ta mjera modificirana i više nije tako povoljna za radnika, stoga je realno očekivati da će se problem radne snage produbljivati te da će država morati preispitati svoju politiku rigidnog pristupa uvozu radne snage. Trenutačna situacija je loša za sve, i za poslodavce i za državu kojoj se smanjuje izvor prihoda u proračunu.

U visokoj sezoni kod nas radi oko 500 djelatnika iz svih krajeva Hrvatske, profesionalaca koji odlično obavljaju svoj posao. Vedri su i ljubazni u komunikaciji s gostima te im nastoje osigurati opušten i ugodan odmor. Gosti to primjećuju i upravo smo krajem ožujka na 13. Mystery shopping danu dobili godišnju nagradu za posvećenost kvaliteti usluge u turizmu koja potvrđuje njihov svakodnevni trud i taj uspjeh nije slučajnost, nego, između ostalog, rezultat brojnih edukacija koje provodimo na svim razinama. Otvoreni smo gotovo cijelu godinu, Aminess Maestral i Aminess Laguna u Novigradu rade od veljače do studenog dok su hoteli u Dalmaciji u pogonu šest mjeseci.

Koliko su naše turističke tvrtke konkurentne?

- Koliko smo konkurentni, jasno je iz letimičnog pogleda na stope PDV-a u turizmu u ostalim državama Europe koje se, s izuzetkom Velike Britanije i Mađarske, kreću od 3 do 10 posto. Gotovo 30 posto svih prihoda u našoj industriji odlazi na porezna i ostala davanja. Ove je godine ponovno povećan iznos PDV-a, što na godišnjoj razini iznosi oko 4 milijuna kuna manjka u novčanom tijeku Aminessa. Ako to multipliciramo s 10 godina, dolazimo do iznosa od 40 milijuna kuna, što je ekvivalent jednoj ozbiljnoj kapitalnoj investiciji poput hotela od oko 100 soba na razini četiri zvjezdice. To je loša poruka poduzetnicima koji su investirali ili to namjeravaju, a pod tim prvenstveno mislim na domaće investitore jer oni najviše investiraju u Hrvatskoj. Općenito, naše gospodarstvo preopterećeno je velikim brojem propisa koji su često i kontradiktorni. Primaran problem nije u samoj kvaliteti naših zakona, nego u načinu provođenja. Umjesto novih, restriktivnih propisa i akata trebalo bi više poraditi na edukaciji poduzetnika.

Aktualan je problem s Agrokorom čija tvrtka Velpro je veliki opskrbljivač hotelskih tvrtki. Kako to komentirate?

- Mi svoj uspjeh zasnivamo na kvalitetnom i partnerskom odnosu sa svim dionicima. Činjenica da se naš dugogodišnji, pouzdan partner našao u problemima za nas je vrlo loša vijest. Pratimo situaciju i nadamo se da će se kriza ipak pozitivno završiti jer Velpro ima iznimno kvalitetno organiziran sustav logistike i dostave namirnica koje svakodnevno koristimo.

Možete li ocijeniti Hrvatsku kao destinaciju?

- Godinama se sustavno radilo na izgradnji imidža naše zemlje na svjetskoj turističkoj mapi u što su snažno ulagale i privatne tvrtke i sustav turističkih zajednica, u suradnji s državom. Rasla je i kvaliteta usluge, smještaja i sadržaja pa se danas polako ali sigurno odmičemo od destinacije sunca i mora. Pored toga u konkurentnim zemljama desile su se promjene koje su utjecale na odluke turista da počnu tražiti alternativne destinacije za odmor iz sigurnosno-političkih razloga, a na nama je da iskoristimo trenutnu poziciju i stvorimo pretpostavke i temelje za budućnost.

Tagovi

Izdvajamo