TURIZAM U SUPETRU

MARIJAN DUŽIĆ: U Supetru sam kupio hotel pred bankrotom i uložio 40 milijuna eura

Vlasnik Svpetrvs hotela Marijan Dužić: "Kupio sam hotele pred bankrotom. I uspio. Jer sam vjerovao da mogu nemoguće: protegnuti sezonu od ožujka do listopada"
 Ante Čizmić/Cropix

Prve rujanske kiše nisu ispraznile hotele na jadranskoj obali. Većina onih koji se bave turizmom može slobodno reći da je iza njih odlična sezona, za mnoge i najbolja ikad. Iznimka nije ni Marijan Dužić, vlasnik Svpetrvs hotela, najveće tvrtke u Supetru na Braču.

“Za nas je ovo bila najbolja sezona dosad. Popunjenost nam je 11 posto veća nego prošle godine. Ove godine Svpetrvs hoteli približavaju se brojci od 300.000 noćenja, što će biti gotovo 60 posto svih noćenja ostvarenih u gradu Supetru. To su impresivne brojke. Moj san se ostvario. Posao se razvija”, ističe Dužić, Amerikanac hrvatskog porijekla koji u SAD-u koristi ime i prezime Marion Duzich. Njegova tvrtka Waterman International kupila je 2000. godine od PBZ banke na Zagrebačkoj burzi većinski paket dionica Svpetrvs hotela d.d. koji su tada bili pred bankrotom. Dužićevi hoteli proteklih godina ostvaruju godišnje 250.000 noćenja, što je više od polovice svih noćenja u Supetru. Tijekom cijele godine zapošljava 105 radnika dok u sezoni taj broj raste na 400. U zadnjih 15 godina investirao je više od 40 milijuna eura, a u planu su mu i daljnji projekti kojima planira broj zaposlenika povećati za još barem 150.

U sastavu Svpetrvs hotela danas su Waterman Svpetrvs Resort s 500 soba, apartmani Waterman Holiday Club sa 110 apartmana, Hotel i Villa Osam sa 28 soba i apartmana te kamp-naselje Beach Village s 43 mobilna bungalova i 92 kamping-mjesta.

“Otvoreni smo od ožujka do listopada i u tom razdoblju nam je popunjenost 94 posto, što je za otok zaista jako dobro. Nije isto poslovati na kopnu i na otoku. Imamo mnogo razloga za zadovoljstvo. Hrvatska je predivna zemlja s divnom obalom, a Brač je fantastičan otok. Ponosan sam na radnike koji daju veliki doprinos tome da gosti budu zadovoljni. Hrvatska ima odličnu radnu snagu. Zaista se ne mogu požaliti. Nikada u životu nisam naišao na bolje radnike nego ovdje na Braču”, tvrdi Dužić i otkriva kako trećina radnika koje zapošljava u sezoni dolazi iz kontinentalnog dijela Hrvatske. Mnogi kod njega rade već godinama.

Marijan Dužić ističe kako je Brač s godinama postao njegov dom u kojem provodi više vremena nego u svom američkom domu u Teksasu, na otoku Galveston gdje živi oko 200.000 stanovnika. U Americi se bavio preradom morskih plodova. Imao je svoju tvrtku koju je prodao da bi se upustio u novu poslovnu avanturu u Dalmaciji, i to na Braču s kojim nije imao nikakve veze. Naime, njegov djed Marijan, po kojem je dobio ime, doselio se u Ameriku 1920. godine s Dugog otoka. U novoj je domovini radio kao ribar. Dužić i danas ima rođake na Dugom otoku, s kojima je u kontaktu. U hotelijerski posao uključene su i njegove kćeri Rozmond (36) i Ryane (31) koje se u Americi bave nekretninama i ugostiteljstvom.

“Hotele i apartmane podigli smo na razinu od 4 zvjezdice. Svi su mi govorili da nikad neću uspjeti dovesti goste iz Francuske. Prije deset godina, kad su nam počeli dolaziti Francuzi, svi su se na otoku čudili. Danas su nam najbrojniji gosti Skandinavci i Francuzi. Imamo veoma zahtjevne goste jer stavljamo naglasak na kvalitetu usluge. Nemamo velike hotele, ali ih uspješno vodimo. Većina objekata ima 40 do 50 soba. Naš najveći hotel ima 110 soba, a ukupno imamo 700 soba. Istina je da nismo mnogo trošili na dizajnere i arhitekte. Preuzeli smo objekte i nismo ih rušili, nego smo ih uredili kako bismo postigli posebnu otočnu atmosferu koja je ugodna, romantična, seksi... Kad kažem seksi, mislim da je gostima atraktivno, da ih se stalno iznenađuje, intrigira, da nam se vraćaju, a da možda ni sami ne znaju zašto. Zbog svega. I zbog ljudi koji rade na recepciji, i zbog boje zidova”, objašnjava Dužić, koji je posebno ponosan na Hotel 8 koji je otvoren prošle godine. Vlasnik ga predstavlja kao boutique hotel s 4 zvjezdice, s bazenom i barom na krovu kao i izvrsnim restoranom. Vesele ga odlične ocjene koje Hotel 8 ima na Trip Advisoru.

Kako bi postigli ugodnu, seksi atmosferu, potrošili su, dodaje, milijun eura samo na hortikulturu, prvenstveno sadnju maslina i limuna. Uz bazen rastu masline. U sklopu resorta sagradili su i kapelicu kao i amfiteatar koji može primiti 700 gostiju i u kojem se ljeti svake večeri održavaju razni programi za djecu i odrasle. Za zabavu je zaduženo 25 animatora koji dolaze iz raznih europskih zemalja.

Dužić je uvjeren kako će u narednim godinama imati i više gostiju iz SAD-a. Za sada ih je još prilično malo, ove godine oko 50.

“Tko je god od mojih američkih prijatelja došao na Brač, oduševio se. Ipak je Amerika dosta daleko, a Amerikanci imaju ogromnu ponudu destinacija za godišnji odmor. Da bi došli u Europu, trebaju imati barem dva-tri tjedna odmora”, zaključuje hrvatski Amerikanac koji nakon 15 godina života i rada u Hrvatskoj tvrdi kako se osjeća kao Hrvat.

“Ovdje sam uložio mnogo vremena, energije i novca. Siguran sam da sam došao u najbolju zemlju na svijetu. Nikad nisam požalio. Moje emocije potpuno su pozitivne. Prema Hrvatskoj mogu biti kritični samo oni kojima ništa ne valja. To su jadnici koji ujutro ustaju jadni i navečer odlaze spavati jadni”, govori Dužić koji sa svojih 65 godina ne pomišlja na umirovljenje. Razmišlja o novim poslovima i investicijama. U narednom razdoblju Svpetrvs hoteli planiraju u Supetru uložiti 30 milijuna eura u izgradnju novog hotela, vodenog parka, wellnessa i garaže. Projekt je u srpnju 2014. godine predstavljen gradonačelnici Ivani Marković i njezinim suradnicima.

“Želimo graditi hotel s 4 ili 5 zvjezdica sa 200 soba, s wellness centrom i malim akvaparkom te parkiralištem, koje je jako važno jer, zahvaljujući dobrim autocestama, više od 50 posto naših gostiju stiže automobilom. Nadamo se da će lokalni političari shvatiti da je za Supetar jako dobro da se ostvari ta investicija koja bi zaposlila novih 150 do 200 ljudi. No da bismo krenuli u realizaciju, potrebna je izmjena urbanističkog plana. Na žalost, ne vjerujem da će se to uskoro dogoditi jer sadašnja gradska vlast nema razumijevanja za poslovanje. Bojim se da ne razumiju turizam. Kad se u turizmu otvaraju prilike, treba ih iskoristiti jer neće trajati zauvijek. No u Supetru su očito na vlasti ljudi koji misle da ne trebamo nove investicije, da ne trebamo razvoj niti nova radna mjesta”, kaže Dužić i dodaje kako je u Supetru naučio jednu lijepu riječ – dišpet. Za nečiji dišpet, shvatio je, nema logičnog objašnjenja.

“Trebali bismo uložiti sve svoje napore da lokalna zajednica bude samoodrživa i da mladi ljudi imaju budućnost. Gradske vlasti očito ne misle na budućnost. To je apsolutno ludo. Svpetrvs hoteli spremni su ulagati u nove kapacitete, poboljšanje turističke ponude i produljenje sezone. Imamo ozbiljne agencijske partnere koji su vrlo zainteresirani za dodatne kapacitete, možemo dobiti sredstva iz europskih fondova i upravo radimo na aplikaciji našeg projekta za strateške investicije. Od Grada očekujem samo to da izmijeni prostorni plan i dopusti mi gradnju. Vrlo jednostavno”, naglašava Dužić.

“Volio bih da nas u Gradu Supetru gledaju kao partnera jer je interes koji se ostvaruje poslovanjem naših hotela obostran. Državne vlasti u Zagrebu drukčije razmišljaju i više izlaze u susret poduzetnicima. Ali u Supetru nije tako. Gradonačelnica Supetra želi biti saborska zastupnica, ali nema razumijevanja za potrebe poduzetnika. Ona govori i radi suprotno od politike koju zagovara Vlada. Nemam pritužbi na politiku aktualne Vlade, od premijera do ministara. Vidi se da se trude izvući zemlju iz recesije, otvoriti radna mjesta i zadržati mlade ljude u Hrvatskoj, ali problemi se događaju na lokalnoj razini na kojoj propadaju mnoge potencijalne investicije. Sramota je da se u Hrvatskoj ne živi bolje s obzirom na takve prirodne resurse i vrijedne ljude koje imamo. Moramo podržati investitore, i domaće i strane. Pa nisam ja Kinez koji ovdje želi sagraditi nuklearnu elektranu, nego sam Hrvat koji razvija turizam. U ovih 15 godina nisam niti jednu lipu odnio u Ameriku. Svu zaradu smo reinvestirali u razvoj posla na koji gledam dugoročno. To je za mene obiteljska investicija”, objašnjava Dužić, koji se, kaže, ipak trudi biti optimističan i oko sebe primjećivati pozitivne promjene. Stoga otkriva još neke svoje projekte u koje će uskoro krenuti. Svi su vezani uz Brač.

U uvali Osibova u Milni nedavno je kupio turističko naselje koje je, kaže, bivši vlasnik počeo graditi prije 10 godina, ali ga nikad nije dovršio. Sada Dužić tamo planira urediti resort koji će moći ugostiti 220 ljudi ako se odluči na adult resort, odnosno za goste bez djece, ili pak dvostruko više, do 450, bude li to obiteljski resort. “Bliži sam ideji da to bude adult resort. Naš hotel 8 je adult hotel. Potpuno su drukčiji gosti koji dolaze s djecom od onih bez njih. Parovi bez djece troše mnogo više. Više idu u barove i restorane, više troše na izlete i razne druge sadržaje”, govori Dužić i dodaje kako će radovi u Milni započeti ove zime kako bi resort bio otvoren do početka sezone 2017. Riječ je o investiciji od oko 14 milijuna eura.

Neumorni poduzetnik kreće i u projekt na Vidovoj gori koji je, tvrdi, jedinstven jer u predivnoj prirodi planira izgraditi bungalove. Kupio je zemljište na kojem je i zgrada nekadašnjeg hotela koji već 20 godina stoji zapušten.

“Iskoristit ćemo postojeći objekt. Nikad ne rušim. Ne kupujem da bih rušio, nego da bih uređivao. Moramo misliti o prirodi i okolišu. Zašto bismo srušili drvo ako možemo sagraditi bungalov između stabala? Nešto slično ne postoji u Hrvatskoj. Planinski turizam na otoku za goste koji žele uživati u šumskom ambijentu, planinariti i voziti se biciklom, a od mora su udaljeni samo 15-ak minuta vožnje”, najavljuje Marijan Dužić.

SADRŽAJ JE PREUZET IZ JEDNOG OD PROŠLIH BROJEVA GLOBUSA. DOLJE POGLEDAJTE NASLOVNICU NOVOG BROJA GLOBUSA, KOJEG NA SVIM KIOSCIMA MOŽETE KUPITI OD ČETVRTKA: