NA DVA KOTAČA

Svi na bicikle!

  • Znanstveno je dokazano da se tijekom vožnje bicikla pojačava lučenje hormona endorfina koji utječe na dobro raspoloženje

    Thinkstock

Autor: Nina Čiča

Objavljeno: 24.07.2012

Ako još niste zaraženi vožnjom bickla, pročitajte zašto je dobro okretati pedale i kako odabrati bicikl koji ćete osjećati kao produžetak tijela

Na biciklu možete brbljati s frendicom, otići na more, ići na posao, izbaciti frustracije nakon posla, meditirati, smršavjeti, nabiti kondiciju, dobiti brončanu boju ako je to ono što vas zanima. Možete ojačati srce i općenito popraviti zdravstvenu sliku, oblikovati mišiće, voziti klinca po parkovima, utrkivati se, ići na plac... Zapravo nema toga što s biciklom ne možete, kakav god bio vaš način života, navike, interesi i potrebe. Vožnja bicikla jedna je od rijetkih sportskih aktivnosti koja se može prilagoditi svemu i svakome. I koja je, stručnjaci tvrde, jedna od najzdravijih, pogotovo za srce. I ono najbolje: istraživanja pokazuju da bicikl popravlja raspoloženje i diže energiju do neba. Pa, ako još niste zaraženi bickliranjem, pročitajte zašto je dobro okretati pedale i kako da odaberete bic koji će vam po svemu odgovarati.

Terapija za tijelo

Okrećući pedale na biciklu ojačat ćete i učvrstiti mišiće nogu i stražnjice, a uz to ih i savršeno oblikovati. Kad je riječ o guzi, nema boljih vježbi od vožnje bicikla: pri svakom okretu pedale najveći utrošak snage potječe od najvećeg mišića stražnjice, dok srednji i mali mišići stražnjice omogućavaju ravnotežu. Uz to, jačaju se i trbušni mišići koji su tijekom vožnje u blagoj napetosti, ali i leđni mišići i kralježnica. Aktivni su i mišići slabinskog dijela leđa, što ima blagotvoran učinak na osobe koje pate od bolova u donjem dijelu leđa. Naime, kralježnica tijekom vožnje nije opterećena tjelesnom težinom, a zbog blage nagnutosti tijela prema naprijed mišići su u stanju stalnog blagog istezanja, što ima terapeutski učinak.

Bicikl je odlična alternativa trčanju, aerobiku i sličnim aerobnim aktivnostima jer ne ugrožava zglobove, budući da oni tijekom vožnje nisu opterećeni. No, možda je jedna od najvažnijih dobrobiti vožnje bicikla pozitivan učinak na srce i krvožilni sustav. Istraživanja su pokazala da umjerena vožnja biciklom već samo tri puta tjedno snižava krvni tlak i razinu kolesterola u krvi, a time se osjetno smanjuje rizik od srčanih bolesti.

Narkotik s pedalama

Znanstveno je dokazano i da vožnja bicikla popravlja raspoloženje: naime, tijekom vožnje se pojačava lučenje hormona endorfina koji utječe na dobro raspoloženje. A korisna je i protiv bezvoljnosti, kad vam je energija na nuli. Istraživanja su pokazala da vožnja biciklom može povećati razinu energije za 20 posto i smanjiti osjećaj umora za čak 65 posto. Razlog tome je što biciklizam potiče mozak na lučenje dopamina, hormona povezanog s količinom energije.

Zabavniji od dijete, a učinkovitiji

One koji se cijeli život natežu s viškom kilograma i raznim dijetama vjerojatno će zanimati podaci o utjecaju vožnje bicikla na liniju. Pa, dovoljno je da pogledate profesionalne bicikliste – jedan mršaviji od drugoga. Nije ni čudno jer, osim činjenice da prejedeni nećete uživati u vožnji, a nećete ni daleko stići, vožnja bicikla doslovno guta kalorije te ubrzava izgaranje masnoća. Primjerice, žena teška oko 70 kg za 60 minuta vožnje umjerenom brzinom (20-ak km na sat) potroši oko 480 kalorija. Naravno, što je vožnja brža i zahtjevnija, raste i potrošnja kalorija, koja može doseći i 1000 po satu. U svakom slučaju, ako želite smršaviti i ubrzati metabolizam, stručnjaci savjetuju da vozite 50 minuta svaki dan: ako se ne možete sami natjerati, pozovite prijatelja da vam se pridruži. Brbljajući nećete ni primijetiti kako je vrijeme proletjelo niti osjetiti umor. S vremenom ćete sami početi tražiti zahtjevnije ture i ubrzati tempo vožnje.

Kako izabrati bicikl

Kriterij za izbor bicikla ne bi smio biti brand ili atraktivan izgled, jer ćete imati više muke nego užitka, da i ne govorimo o bacanju novca za nešto što vam uopće nije potrebno. Kako bicikl ipak nije haljina, pokušajte prvo malo bolje razmisliti o tome zašto ga zapravo trebate, kako i koliko ćete ga voziti, pa tek onda počnite birati. Na što treba obratiti pažnju, koji bicikl je za koga te koliko novca je razumno dati za solidan bicikl, pitali smo Vladimira Fumića, vlasnika servisa i trgovine bicikla te nekadašnjeg olimpijskog reprezentativca i prvaka u biciklizmu.

Za posao i laganu rekreaciju

- Prva i osnovna stvar o kojoj treba voditi računa kod kupnje bicikla jest njegova namjena, odnosno hoće li nam služiti samo za odlazak na posao, za povremenu laganu ili pak za intenzivniju rekreaciju. Uz to, važno je znati i po kakvim terenima ćemo se voziti, jer se gotovo 90 posto ljudi vozi uglavnom po gradskom asfaltu, no bicikli se često ne kupuju primjereno tome. Primjerice, često se za gradsku vožnju kupuju brdski bicikli s dvije suspenzije, što je potpuno besmisleno. To je kao da ljeti hodate u gojzericama – kaže V. Fumić naglašavajući da oblik i tip bicikla treba birati u skladu s onim za što će nam bicikl služiti.

Trekking bicikl s kotačima od 28 cola te s dodatnom opremom koja uključuje blatobrane, prtljažnik i svjetla bit će idealan za nekoga tko treba prijevozno sredstvo za svakodnevni odlazak na posao u raznim vremenskim uvjetima. S takvim biciklom bit ćete osvijetljeni i nećete biti poprskani blatom ako se vozite po kiši, a u prtljažniku ili košarici možete ponijeti potrebne stvari. S druge strane, isti takav bicikl, ali bez navedene opreme, bit će više sportski pa se s njim mogu ugodno voziti i ture od 50-60 kilometara. Takvi trekking bicikli, koji su zapravo svojevrsni hibridi između cestovnog i MTB bicikla (imaju ravan volan, kotače od 28 cola i opremu sličnu kao brdski bicikl) vrlo su brzi i jako dobro klize po asfaltnoj površini, jer nema velikog otpora, pa su odličan izbor i za odlazak na posao i za kraće izletničke ture.

Plati koliko ćeš trošiti

- Što se tiče cijena, treba pametno odmjeriti koliko se ulaže i koliko će se koristiti bicikl. Drugim riječima, ako ga ne koristite previše te ako niste izuzetno teški, bit će vam dovoljan i jeftiniji bicikl u cjenovnom razredu od 2.000 do 2.500 kuna. No, ako ste teži, ako često koristite bicikl te pogotovo ako ga vrlo zahtjevno koristite, bicikl mora biti puno bolji i tada se cijena penje i preko 5.000 kuna. Može se reći da je prosječna cijena za dobar trekking bicikl od 3.000 do 3.500 kuna: za tu svotu možete dobiti ne samo sredstvo za odlazak na posao i povremenu rekreaciju već s njim mirno možete jednom godišnje otići i na more – kaže Fumić dodajući da se kod nas jako puno kupuju brdski bickli, koji su malo drugačije konstruirani, ali više zbog trenda nego iz potrebe, jer ih većina ljudi uglavnom koristi za vožnju po gradu. S tim se biciklom možete sasvim solidno voziti po gradu, ali da bi ta vožnja bila ugodnija ipak su potrebne neke preinake, prvenstveno treba staviti glatke gume za gradske ceste. Pravi brdski bicikl služi prije svega za terenske vožnje, po makadamima i šumskim stazama i to je dobar izbor za osobe koje češće idu na zahtjevnije ture i off road vožnje neravnim i brdovitim terenima.

Full suspension bicikli

Tzv. full suspension bicikli namijenjeni su isključivo za spuštanje nizbrdo i opremljeni su s dva amortizera, prednjim i zadnjim, čiji je zadatak da ublaže silne udarce po grbavim stazicama te omoguće vozaču što ugodnije spuštanje. Sličnih modela ima i u cross country verziji: također imaju dva amortizera, ali su malo drugačije izrađeni te imaju mogućnost blokiranja obje suspenzije tako da, prema potrebi, imate ili "tvrdi" bicikl za vožnje po ravnom ili možete koristiti amortizere. Ako su kvalitetni, full suspension bicikli su jako skupi i nema ih ispod 15.000 do 20.000 kuna, no takvi bicikli su namijenjeni isključivo za prave sportaše. Zaista nema nikakve logike voziti ih po gradu, iako to ljudi čine jer im izgledaju atraktivno, objašnjava Vladimir Fumić. Upozorava da su svi bicikli s dvostrukom suspenzijom koji su jeftiniji i stoje nekoliko tisuća kuna samo blijede kopije originala i vrlo problematični.

BMX za akrobate

Postoje i bicikli za skakanje koje danas mladi puno koriste, to su uglavnom BMX bicikli, bilo street ili park kategorije, ali ima i MTB bicikala namijenjenih za izvođenje akrobacija. No, takvi bicikli su zaista namijenjeni samo uskoj skupini korisnika – vrlo mladoj populaciji koja se na taj način voli dokazivati. U svakom slučaju, za izvođenje takvih akrobacija ne možete si priuštiti ništa jeftino, već morate imati izuzetno čvrst bicikl, čija je cijena od 5.000 do 6.000 kuna.

Što kupiti djetetu

Bicikle treba birati prema dobi i visini djeteta i mijenjati ih prateći djetetov rast. Drugim riječima, ne možete preskakivati bicikle: djetetu od sedam godina morate kupiti bicikl s kotačima od 20 cola, kad navrši devet ili deset godina od 24 cola, a nakon 11. ili 12. godine već može prijeći na klasičan bicikl.

Vladimir Fumić se ne slaže s raširenim stavom da na dječjim biciklima treba štedjeti:

– Dječji bicikl bi morao biti određene kvalitete zato što djeca manje brinu o biciklima, češće ih bacaju na tlo i češće padaju, pa im treba solidan bicikl da sve to izdrži. Mislim da je bolje kupiti djetetu malo skuplji, ali kvalitetan bicikl, nego onaj najjeftiniji s kojim ćete imati problema jer će se stalno kvariti, a dijete se neće moći voziti.

Kupiti u shopping centru?

- Razlika između velikih trgovačkih centara i specijaliziranih trgovina u tome je što znanje djelatnika u velikim centrima nije dovoljno da bi mogli savjetovati kupca. Osim toga, tehnička podrška je vrlo loša pa poslije nemate servis – kaže Fumić, no slaže se da se u velikim centrima, pogotovo na rasprodajama, može pronaći odličan bicikl za malo novca. – Ipak, ostaje činjenica da tamo nećete dobiti savjet i pomoć u odabiru bicikla, kao ni tehničku podršku nakon kupnje, a to je važno za kasniju upotrebu.

Veličina je važna

Bicikl mora biti odgovarajuće veličine kako bi vam tijelo bilo u ispravnom položaju i kako biste se ugodno vozili. Općenito, može se reći da je prava mjera za klasičnu ramu muškog bicikla 4 do 5 cm prostora između rame i prepona, no bilo bi najbolje da vam prodavač preporuči ispravnu veličinu bicikla jer postoje velike razlike u građi rama pojedinih modela, savjetuje Fumić.

Uvijek na oku

Što se tiče lokota i lanaca, ne može se govoriti o najboljem i najsigurnijem. Proizvođači nude zaštitu od jedan do 15, pa skuplji lokoti pružaju veću zaštitu, no ni to nije jamstvo da će bicikl biti na mjestu kad se vratite. Stoga je najsigurnije bicikl držati na oku kad god možete, a ako to nije moguće, vežite ga skupljim lokotom, omotajte lanac nekoliko puta oko rame i provucite kroz kotač te vežite za neki čvrsti, po mogućnosti metalni predmet. Uvijek radije ostavljajte bicikl na javnoj površini nego po vežama, stubištima i slično, savjetuje nekadašnji olimpijac dodajući da skuplje modele možete vezati i s dvije sajle. Bilo bi dobro da zapišete serijski broj bicikla jer će to pomoći u traženju ako ostanete bez njega.

Pumpa i ulje

Jako je važno da gume na biciklu budu uvijek napumpane na ispravan tlak, koji proizvođači obično navode na gumama (kod guma za gradsku vožnju to je od 3 do 3,5 bara) zato što to omogućava lakše kretanje, manje defekata i dulje korištenje guma. Druga važna stvar za održavanje bicikla je podmazivanje lanca: kako biste procijenili treba li podmazati lanac, dovoljno je prijeći prstom po njemu – ako ne ostane trag vrijeme je da ga podmažete, a za to je najbolje upotrijebiti obično ulje za motore, kaže Fumić.

Vožnja po pravilima

Iako za vožnju bicikla ne morate polagati vozački ispit, ne možete se bezglavo voziti gradom jer tako ugrožavate i sebe i druge. Uostalom, za vožnju biciklom vrijede isti prometni propisi kao i za automobile, a prekršaji su kažnjivi.

• Vozeći bicikl morate poštivati prometne znakove i oznake na kolniku.

• Ako postoji biciklistička staza, morate voziti njome, u suprotnom vozite uz desni rub kolnika.

• Biciklom ne smijete voziti po autoputu ili cesti namijenjenoj isključivo motornim vozilima.

• Zaštitnu kacigu tijekom vožnje moraju nositi mlađi od 16 godina.

• Noću bicikl mora imati bljeskalicu ili bijelo svjetlo s prednje te crveno sa stražnje strane.

• Tijekom vožnje bicikla po kolniku ne smijete koristiti mobitel bez handsfree uređaja.

• Ne smijete voziti bicikl pod utjecajem alkohola ili droge.

• Odrasli ne moraju nositi kacige, no bilo bi pametno da je nosite ako volite brze vožnje, ako vozite slalom kroz gradski promet ili odlazite na dulje izlete izvan grada.

• Za dulje vožnje dobro je imati rukavice koje će spriječiti nastajanje žuljeva i utrnuće ruku tijekom vožnje.

• Odgovarajuća odjeća, poput brzosušećih majica ili biciklističkih hlača sa zaštitnim slojem u području prepona, vožnju mogu učiniti puno ugodnijom.

• Mala pumpa koju možete pričvrstiti za ramu skratit će vam muke i traženje najbliže benzinske postaje kad vam se guma ispuše.

Broj preporuka: 8

FACEBOOK KOMENTARI

ARHIVA ČLANAKA

Još iz rubrike

magazinrss

Opći uvjeti korištenja | Pravila prenošenja sadržaja | Zaštita privatnosti | Pravila komentiranja | Impressum | Kontakt | Oglašavanje

EPH Digital: Jutarnji list | Slobodna Dalmacija | Gloria | Globus | Sportske Novosti | Autoklub | Dom & dizajn | Dobra hrana | Bestseller | Dodo | Dosi | Gorila | LikeCroatia | Gameland | Dubrovacki Vjesnik

WAZ: Der Westen