VELIKA ŠKRTICA

KAKO UZVRATITI UDARAC GRAMZIVIM PRIJEVOZNIČKIM KOMPANIJAMA I ZARADITI Ako ste već izvisili, zašto ne biste iskoristili sve što vam je na raspolaganju?

REUTERS

Osobno mi se nikad nije dogodilo da sam s kupljenom kartom stigla na let na kojem više nije bilo mjesta, ali nije nemoguće. U službenim razgovorima, aviokompanije će reći da im se overbooking događa iznimno rijetko, ali samo prošle nedjelje zbog toga je u Zračnoj luci “Franjo Tuđman” s leta “ispalo” šestero putnika čija su sjedala, iako su putnici imali kupljene i rezervirane karte, bila prodana nekom drugome.

E sad, kako je to moguće?

Jednostavno. U želji da dodatno zarade, aviokompanije redovito vode evidenciju o prodanim kartama te statistiku o takozvanim no-show putnicima koji se na letovima jednostavno ne pojave.

Kombiniranje ovih dviju vrsta analitike postalo je biznis: uzimajući u obzir da se određeni broj putnika neće pojaviti na letu, aviokompanije diljem svijeta po letu prodaju više sjedala nego što ih u avionu doista ima, i to funkcionira sasvim dobro sve dok im računicu ne pokvari nekoliko prerevnih putnika.

Na letu ih se, naprosto, pojavi više nego što su u aviokompaniji računali - i onda nastane kuršlus kakvim su prije šest mjeseci medije i javnost zabavljali iz United Airlinesa. Ovo “zabavljali” je potpuno ironično jer se prizor 69-godišnjaka kojeg osoblje vuče iz prebukiranog aviona može smatrati isključivo tragičnim. U zagrebačkoj zračnoj luci, na sreću, ipak nema takvih slika, ali se na pojavu overbookinga zato nakačio priličan broj poslovnih grebatora koji su u naplati odštete od kompanije, na koju putnik ima pravo, pronašli vrlo dobru poslovnu nišu.

Računaju, naime, kako vam se neće dati gnjaviti s istjerivanjem pravde pa vam, u zamjenu za neki postotak od pripadajuće naknade, nude pravdu istjerati u vaše ime.

Dok surfam društvenim mrežama, zatrpavaju me oglasi kompanija koje mi nude pribaviti kompenzaciju za otkazani ili prebukirani let - Airhelp.com, Refund.me, Flightdelayrefunds.com.

Divota. Nesumnjivo ih mnogi koriste, ali ja a priori osjećam odbojnost prema takvoj vrsti parazitske poslovne tehnologije.

Umjesto toga jedan od mogućih odabira je dobro staro informiranje. Britanci, kojih zbog overbookinga s letova godišnje “otpada” oko 50 tisuća, istražili su koji putnici imaju najveće šanse da budu izgurani s leta, pa prvi korak može biti prevencija.

Najvažnijim se čini što raniji check-in s obzirom na to da mnoge kompanije u slučajevima overbookinga na let jednostavno ne puste sve one putnike koji su posljednji s prtljagom stigli stričekima i tetama na šalterima.

Mnoge aviokompanije, posebno u Sjedinjenim Američkim Državama, odabir putnika koje neće pustiti u avion jednostavno prepuste računalu, a iako tvrde da ono nasumično odabire osobe koje neće pustiti na let, istina je da u takvim situacijama najčešće ipak izvise oni koji su karte kupili po najnižim cijenama, kao i oni koji nisu lojalni korisnici.

Opasnost pritom prijeti i solo putnicima, posebno onima bez obitelji i djece, a nadrapati bi mogle i osobe koje su prijavile isključivo ručnu prtljagu jer je takve najjednostavnije zamoliti da napuste avion. Budete li ikad među takvim nesretnicima, znajte da imate jednaka prava kao i svi oni putnici kojima je let otkazan, jedino što u vašem slučaju od aviokompanije još imate pravo tražiti kompenzaciju.

Cijela stvar regulirana je EU regulativom 261/2004, koja se odnosi na sve putnike koji putuju s nekog od aerodroma u zemljama Europske unije ili će na njega sletjeti. Prema njoj, aviokompanija u slučajevima takozvanog “uskraćenog ukrcaja” putnicima duguje naknadu u iznosu do 600 eura, ovisno o udaljenosti odredišta do kojeg su trebali putovati. Minimalni iznos od 250 eura isplaćuje se za uskraćeni ukrcaj na letove udaljene do 1500 kilometara, 450 eura vrijedi za letove do 3500 kilometara, a svaka dulja kilometraža podrazumijevat će naknadu od 600 eura.

Ako vam aviokompanija ponudi sjedalo na nekom drugom letu kojim biste na željeno odredište trebali stići u okviru dva do četiri sata u odnosu na originalan let, tvrtka ima pravo kompenzaciju umanjiti za 50 posto, što redovito i čine. Ipak, važno je znati da ste za pravo na ostvarivanje naknade dužni prilikom predaje zahtjeva priložiti i bilo kakvu pisanu dokumentaciju koja će svjedočiti o uskraćenom ukrcaju. Naoružajte se isprintanim, ali neiskorištenim boarding passovima i  kartama.

Pazite pritom da zahtjev aviokompaniji predate točno prateći njezina pravila (većina tvrtki proces ima objašnjen na svojim stranicama). Avioprijevoznik vam je dužan osigurati mjesto na prvom slobodnom letu za istu destinaciju, a za dulja čekanja imate pravo i na obrok i napitke, pa čak i smještaj u hotelu ako zbog čekanja morate i noćiti. Ako ste već izvisili, zašto ne biste iskoristili sve što vam je na raspolaganju?

Imate prijedlog za Veliku škrticu? Pišite na [email protected]

ELIPSO

Izdvajamo