OŠTRI REZOVI

Reformu školstva mora voditi netko tko zna da su dinosauri bili prije Boga

1. Zemlja je okrugla. 2. Dinosauri su stariji od Boga 3. Kurikularna reforma je na aparatima. Vidim da nekakvi interni dokumenti cure po medijima, očekujem da će ministrica pronaći tko te dokumente radnog karaktera distribuira medijima - rekao je premijer Plenković komentirajući činjenicu da je objavljena analiza Ministarstva obrazovanja. Riječ je o analizi natječajnog postupka za odabir voditelja i članova Ekspertne radne skupine za provođenje kurikularne reforme. Premijer je ocijenio da je riječ o radnim, internim dokumentima, što bi trebalo značiti da nije riječ ni o čemu važnom. Možda nešto ozbiljnije nego raspored dostave dnevnih novina i kava po kancelarijama. Premijer bi da se potragom za krivcem za curenje internih dokumenata radnog karaktera bavi ministrica. Tu sada nešto ne štima jer ako je riječ o internim dokumentima radnog karaktera, onda valjda nisu važni. Zašto bi se itko bavio istragom kako su ti dokumenti iscurili u javnost, kada nisu važni jer su interni, radnog karaktera? Ako su interni, radnog karaktera, zašto bi se onda time morala baviti baš ministrica? Nema li ona pametnijeg posla nego tragati za nekime tko je pustio nebitne dokumente u javnost? Želi li da njihovu povjerljivost čuva baš ministrica, jer to je sadržano u zahtjevu za pronalaskom krivca, onda nisu tako nebitni i onda to što su internog, radnog karaktera ne znači da su nebitni, nego da su, naprotiv, vrlo indikativni za uspjeh rada Ministarstva, a time i njega kao šefa Vlade.

Kurikularna reforma je Hrvatima važna. S dobrom reformom mogli bi neku buduću djecu osposobiti da budu dio suvremenog svijeta, da u njemu rade kao konkurentne osobe, da budu stvaran dio ljudi koji razumiju nove tehnologije, razvijaju i primjenjuju znanost, budu, realno, pismeni ljudi. Kao takvi, puno će manje morati pitati za pomoć, puno će više pronalaziti rješenja, moći će samostalno funkcionirati, kvalificirati i natjecati se za dobra radna mjesta i stvarati bogato društvo. Druga opcija je da ostanu zatucani, da se dive drugima, slave sportske, a ignoriraju znanstvene uspjehe i da glasaju za stranke koje će im davati više ili manje bolje životne uvjete.

Tako žive i sada. Da bi se to promijenilo, morali bi imati sasvim drukčiju obrazovnu filozofiju, morali bi se više posvetiti razmišljanju, a manje štrebanju, morali bi biti u mogućnosti ne samo biti motivirani nego i izabrati što i kako će učiti. Jednostavno, ljudi su sposobni učiti na razne načine, a primjenjivati naučeno na one koje i ne možemo zamisliti. To je dobro obrazovanje, gdje se znanje kreativno koristi. Interni dokumenti radnog karaktera, kako ih je okarakterizirao premijer pokazali su da je kurikularna reforma u kolicima.

Vlada je odredila Posebno stručno povjerenstvo da ustroji Ekspertnu radnu skupinu za kurikularnu reformu. Na čelu Posebnog stručnog povjerenstva je zadarska rektorica Dijana Vican. Njen je posao, dakle, bio formirati Ekspertnu radnu skupinu. To je napravljeno, a onda je Ministarstvo obrazovanja koje vodi ministrica Blaženka Divjak zatražila analizu natječaja kojim je izabrana voditeljica, Jasminka Buljan Culej i članovi Ekspertne radne skupine. Pokazalo se da Jasminka Buljan Culej ne zadovoljava uvjete za voditeljicu prema kriterijima koje je definirala Dijana Vican. Nije kvalificirana. Ministarstvo je u tim, za premijera, ne važnim dokumentima ustanovilo da Jasminka Buljan Culej ne zadovoljava ni jedan od kriterija koje je tražilo, da nema dostatno iskustvo u odgoju i obrazovanju, niti relevantan izbor u znanstveno zvanje. Akcijski plan Jasminke Buljan Culej po kojem želi provoditi reformu nije onaj akcijski plan kojim se kandidirala. Ona ima svoj plan. Super, ali nema mandat za svoj plan. To se zove podmetanje, subverzija. Ne može dokazati da ima potreban staž i iskustvo da bi se bavila kurikularnom reformom. To isto znači znači da nije kvalificirana. Sve to je prihvatila Dijana Vican i baš nju izabrala za voditeljicu Ekspertne skupine. Uz to, zadarska je rektorica pri formiranju Ekspertne skupine uspjela postaviti uvjete za izbor drugačije od onih koje je tražilo Ministarstvo obrazovanja. Umjesto dvanaest članova, izabrala je sedmero. Od tih sedmero, troje zadovoljavaju kriterije izbora, dok ih je četvero upitne kvalifikacije. Svima njima je premijer dao podršku. To je gore od lošeg vica, to je prevara bez isprike. Od ministrice je zatražio da sazna kako cure ti dokumenti koji raskrinkavaju što se događa s kurikularnom reformom. To je pak, loša drskost.

Dobro, može i drugačije. "Mama, iden na Hajduka nemoraš se brinit za mene, nezovi me jer mie slaba baterija na mobitelu. Ćaći reci da radin" - ovo je jezik koji govori jedna mlada osoba. To je poruka koja kaže zašto je opasno kada se s kurikularnom reformom zeza premijer. Nije fora. J

ELIPSO

Izdvajamo