Kompletan postupak kako uvesti novi ili rabljeni automobil

Objavljeno: 04.12.2007

Najveći dio individualnog uvoza automobila u Hrvatsku, kada su u pitanju fizičke osobe, odnosi se na nabavu rabljenih vozila. Gotovo više od 95 posto uvezenih osobnih vozila iz Europske Unije je rabljeno, a ostatak otpada na uvoz potpuno novih automobila. Riječ je o zanemarivo malom broju fizičkih osoba poput povratnika iz inozemstva ili onih koji ne mogu pronaći odgovarajući model na našem tržištu kod ovlaštenih dilera pa se odlučuju na uvoz iz inozemstva, riječi su Splićanina Vladimira Šalipurovića, vlasnika tvrtke Gerhardt d.o.o, koji već godinama samostalno, mimo generalnih zastupnika, uvozi potpuno nove automobile u RH.

Prema njegovim riječima individualni uvoz novih automobila iz inozemstva sveden je na minimum s obzirom na to da generalni uvoznici za Republiku Hrvatsku imaju jako dobre konkurentne cijene nakon obračuna svih troškova uvoza i ostalih davanja. Novi automobil se bez problema može kupiti na zapadnoeuropskom tržištu, ali posao koji slijedi nakon toga samo je gubljenje vremena.

Uvozna procedura, bilo da je riječ o rabljenim ili novim automobilima, potpuno je ista. U rabljena vozila spadaju svi automobili koji su jedanput bili registrirani pa makar samo na jedan dan u bilo kojoj zemlji. Novim vozilom se smatra automobil koji nikad nije bio registriran, bez obzira na to što je možda negdje, iz nekog razloga, stajao dvije, tri godine. Bitna razlika za uvoz rabljenog od novog jedino je u tehničkoj ispravnosti automobila koji je već bio registriran. Dakle, takav automobil mora imati sva stakla, svjetla, žmigavce i ostalo. Jednom riječju mora biti u voznom stanju s tim da karoserija, odnosno lim, mogu biti donekle i oštećeni (ogrebotine, udubljenja...).

Najvažnija stavka kod uvoza rabljenih vozila jest da moraju udovoljavati homologacijskim uvjetima hrvatske države, što podrazumijeva motor koji zadovoljava norme Euro III, odnosno da je riječ o vozilu proizvedenom 2000. godine i poslije. Kada automobil jednom dođe na carinjenje, a ne udovoljava homologacijskim uvjetima, s njim se ne može natrag u Europsku Uniju gdje je kupljen.

Razlog je zabrana uvoza vozila s motorom koji ne udovoljava normama Euro III u EU, tako da individualni uvoznik takav automobil samo može proslijediti na tržište Bosne i Hercegovine ili na Kosovo kako bi spasio barem dio novca uloženog u kupnju rabljenog.

Uvoz rabljenih vozila

Postupak oko uvoza rabljenog vozila iz inozemstva sličan je ili gotovo identičan onome pri uvozu novog. Kad fizička osoba kupi rabljeni automobil u inozemstvu od privatnika, obvezno mora napraviti kupoprodajni ugovor koji se ovjerava kod bilježnika ili notara, dok se u lokalnoj carinarnici dobiva certifikat EUR1 kojim se dokazuje europsko podrijetlo automobila. Za rabljena vozila vrijednosti do 6000 eura nije potreban certifikat EUR1, nego samo izjava dobavljača o europskom podrijetlu automobila.

Na izlasku iz EU može se uz predočenje eksportnog obrasca dobiti i povrat poreza (tax free) ako je automobil plaćen u bruto iznosu. Dolaskom na granicu nastavlja se ista procedura kao i kod novog auta. Međutim, u svemu je najvažnije da "polovnjak" odgovara homologacijskim uvjetima RH. Stoga prije individualne kupnje treba kontaktirati s ovlaštenom osobom u Hrvatskoj koja izdaje potvrdu o homologaciji određenog vozila radi eliminacije tog faktora rizika. Pritom treba dobro otvoriti oči kada su u pitanju automobili proizvedeni u SAD-u ili su namijenjeni prodaji u SAD.

Naime, takva vozila se mogu homologirati i registrirati u Njemačkoj jer nije presudna potvrda proizvođača, nego pojedinačni pregled. U Njemačkoj se promijene dijelovi, odnosno napravi prerada, što u Hrvatskoj nije moguće, te se dopuni potvrda proizvođača. U Njemačkoj se može, ali kod nas ne može dopuniti potvrda proizvođača. Dakle, auto može biti s motorom koji zadovoljava Euro IV, ali zbog nekih detalja (svjetla, žmigavci, stakla...) koji se ne uklapaju u naše homologacijske propise, takvo vozilo ne može u Hrvatsku.

Razlika prilikom plaćanja trošarine na novo i rabljeno vozilo iz uvoza je u tome što su davanja za "polovnjaka" veća nego za novi automobil. Naime, za automobile s motorom do 1600 ccm plaća se dodatna trošarina u vrijednosti od 50 posto, a na one preko 1600 ccm čak 100 posto.


Uvoz novog automobila

Bez obzira na to što je uvoz novog automobila u RH rijetkost, dobro je poznavati proceduru koju treba obaviti da bi se u konačnici mogao registrirati. Nakon što je kupac u inozemstvu dobio račun od dobavljača ne smije zaboraviti zatražiti EUR1 - certifikat kojim se dokazuje europsko podrijetlo auta. Zahvaljujući tom certifikatu oslobođen je plaćanja carine prilikom uvoza, a za uvoz automobila koji ne potječu iz EU, plaća se carina u visini od 8 posto.

Prelaskom granice automobil treba prijaviti kao svu ostalu robu, odnosno napraviti uvoznu carinsku deklaraciju (UCD) kojom se auto evidentira i zadužuje budućeg vlasnika da u roku sedam dana pristupi carinjenju u matičnoj carinarnici. Međutim, da bi se pristupilo carinjenju treba obaviti postupak homologacije. Za to je potrebno pribaviti potvrdu proizvođača koju u pravilu izdaju generalni uvoznici određene marke vozila, što stoji 402,60 kune za osobno vozilo. Uz 70 kuna biljega HAK-u se plaća 500 kuna za pojedinačni pregled vozila na osnovi kojeg se dobiva certifikat E25 kojim se dokazuje da je vozilo sukladno hrvatskim homologacijskim uvjetima. Nakon toga slijedi carinjenje koje u pravilu traje jedan radni dan pri čemu fizička osoba mora odabrati špeditera u lokalnoj carinarnici koji je zapravo zastupnik pri carinjenju. Tada privatnik dobiva sve uplatnice za plaćanje državnih davanja koja iznose osam posto na ime carine ako automobil nije iz EU, potom trošarina koja se kreće od 13 do 48 posto zavisno o vrijednosti vozila, a na sve to se obračunava PDV. Kad se sve to plati, dobiva se jedinstvena carinska deklaracija (JCD) koja je dokaz o uvozu i služi za daljnju registraciju.

Nakon tehničkog pregleda s potvrdom o ispravnosti vozila, JCD obrascem, računom dobavljača i certifikatom E25 ide se u MUP gdje se obavlja konačna registracija uvezenog automobila.

Vladimir Šalipurović ističe dva sporna detalja koja se ponavljaju kada rabljeni auto dođe u carinarnicu. Naime, naši carinici u većini slučajeva ne priznaju cijenu koja je istaknuta na kupoprodajnom ugovoru ili računu, što je prema Šalipurovićevu mišljenju nedopustivo. Carinici nisu te osobe koje će određivati vrijednost rabljenog automobila, nego to određuje tržište na kojem je kupljeno. Druga stvar koja smeta ovom individualnom uvozniku jest plaćanje transportnih troškova koji ulaze u osnovicu za carinjenje. Bez obzira na to dovezli vi rabljeni auto na carinjenje na "šlepi" ili vozili tisuću kilometara iz Europe, morate platiti transportne troškove u koje je već uračunat i porez. I taj iznos ulazi u osnovicu za carinjenje.

Danas je vrlo popularna kupnja rabljenih skupih i luksuznih automobila iz uvoza bilo privatno ili preko tvrtke. Riječ je o "polovnjacima" koji ne smiju biti stariji od 12 mjeseci od datuma prve registracije, te se uvoze kao nova vozila u smislu carinskih davanja. To konkretno znači da nema onih davanja, odnosno dodatnih trošarina od 50 i 100 posto na modele s motorom obujma do 1600 ili preko 1600 ccm. Međutim, i tu treba biti oprezan zbog homologacijskih propisa jer zbog slabog dolara Nijemci vrlo često uvoze skupocjene automobile iz SAD-a. I ako auto nije stariji od godinu dana, a ti zagrizeš bez prethodne provjere homologacije, te se ustanovi da auto ne udovoljava propisima - adio euri!



Zdravko Juričko

Broj preporuka: 106

ARHIVA ČLANAKA

Will Reid odlučio se za nekonvencionalnu metodu učenja svoje djece kućanskim poslovima te je odlučio snimiti video tutorial. Prva u nizu epizoda bila je o načinu kako promijeniti rolu toaletnog papira.

SA ŽITOM U PLODINAMA

Dobitnici nagradne igre sa Žitom u Plodinama do vrijednih nagrada

Dana 15. listopada 2012.godine izvučeni su dobitnici u nagradnoj Igri Sa Žitom u Plodinama do vrijednih nagrada.

LJUBAVOLOGIJA U PRAKSI

Kako živjeti u ljubavi?

Što ljubav doista jest? Kako je možemo svakodnevno živjeti? Kako odbaciti romantično, idealizirano shvaćanje ljubavi i prigrliti ono što ljubav istinski jest? Kako dopustiti ljubavi da nas osvoji?

Opći uvjeti korištenja | Pravila prenošenja sadržaja | Zaštita privatnosti | Pravila komentiranja | Impressum | Kontakt | Oglašavanje

EPH Digital: Jutarnji list | Slobodna Dalmacija | Gloria | Globus | Sportske Novosti | Autoklub | Dom & dizajn | Dobra hrana | Bestseller | Dodo | Dosi | Gorila | LikeCroatia | Gameland | Dubrovacki Vjesnik

WAZ: Der Westen