ANTE ROŽIĆ

KAKO JE NASTALA JEDNA OD NAJVAŽNIJIH TURISTIČKIH DESTINACIJA 'Brela nisu postojala. Sve dok ih Julije De Luca, Matija Salaj i ja nismo 'izmislili''

    AUTOR:
    • Korana Sutlić

  • OBJAVLJENO:
  • 25.06.2017. u 21:08

Sandra Šimunovic / Hanza Media

Brela su početkom 60-ih godina bila gotovo sasvim prazna obala, bio je to jedan perfektan pejzaž, nesagrađen, sve samo šljunčane i pješčane plaže. I duž čitave obale gusta borovina. Putovali smo ovdje iz Makarske brodom, čak je i cesta u Brelima bila jako loša - kaže nam arhitekt Ante Rožić koji je sa svojim kolegama, sad već pokojnim arhitektima Julijem De Lucom i Matijom Salajem, začetnik suvremenog turizma u Brelima.

Mjesto Brela jedno je od najtraženijih turističkih odredišta u Dalmaciji. Nakon Drugoga svjetskog rata na području Brela, uz obalu, postojalo je nekoliko kuća koje se nisu ni vidjele s mora od šume, obala je doista bila djevičanska. Bio je ovdje jedan predratni pansion sa 15 ležaja, kuća profesora Apsena i još dvije-tri kuće raštrkane duž dugačke obale mjesta. Živjelo se nekoć u Gornjim Brelima koja su danas dio parka prirode Biokovo.

- Mi smo se zaljubili u taj obalni pejzaž! S velikim rešpektom i željom da ga što više sačuvamo ušli smo u prostor. Prvo je izrađen urbanistički plan, a onda hotel Maestral kojem smo sva trojica autori, dok je Bernardo Bernardi autor interijera - kaže Ante Rožić, dok nam u svom zagrebačkom stanu pokazuje fotografiju u društvu s Bernardijem snimljenu u hotelu Berulia u Brelima koji su zajedno radili.

Razvoj rivijere počinje Urbanističkom studijom Brela koju su De Luca, Salaj i Rožić izradili od 1960. do 1962. godine. Osmisli su sve jednim finim osjećajem, kako objašnjava Ante Rožić dalje, primjerice da se zgrade ne guraju i ne grade u prvom redu do mora nego da su u borovini. Sve usuglašeno s morfologijom terena.

- Tada se arhitektima pružala određena sloboda koja se danas teško postiže - kaže Rožić.

Izložba u Ljubljani

Prvi turistički kompleks, hotel Maestral, kojem je upravo Bernardo Bernardi dao ime, sagrađen je 1965. godine. Hotel je nastao u zvjezdanom trenutku hrvatske arhitekture, kao djelo dream teama Rožić, De Luca, Salaj i Bernardi. Potom je Rožić sam radio projekte za iduća dva turistička kompleksa u Brelima, Turistički centar Brela iz 1970. godine i hotel Berulia iz 1971. godine. I na ova dva projekta interijer je potpisao Bernardo Bernardi.

Izložba “Turistička moderna arhitektura, Brela” otvara se idući tjedan, 26. lipnja u cijenjenoj Galeriji Dessa u Ljubljani. Izložba se točno zove “Brela: modernizam in kontekstualnost. Turistična arhitektura Anteja Rožića skozi objektiv Aleksandra Károlyia”.

Izložit će se stare fotografije vrhunskog fotografa Aleksandra Karolyia, koji je nakon gradnje snimio sva tri Rožićeva objekta. U vizualnom smislu izložba se oslanja na te fotografije, ali i druge elemente kao što su analitičke makete, originalni nacrti i slično. Autor izložbe je teoretičar arhitekture Maroje Mrduljaš, a u koncepciju se uključila Mira Stanić. Arhitektonski fakultet u Zagrebu uz samu Galeriju Dessa osigurao je dodatne financije. Projekt je proveden kroz Zavod za istraživanje i razvoj Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu koji je u osnivanju i ovo je prva realizacija te nove institucije.

Autor izložbe Maroje Mrduljaš smatra da je hotel Maestral kanonsko djelo hrvatskog poslijeratnog modernizma. Hotel Maestral pripada internacionalnoj kulturi, ali je i važan dio procesa interne evolucije hrvatske moderne arhitekture.

arhiva
 

- Za razliku od brojnih drugih globalnih turističkih destinacija, u zemljama bivše Jugoslavije uspon masovnog turizma nije donio urbanu kataklizmu, nego je uslijed specifičnih ekonomsko-političkih okolnosti i zahvaljujući urbanističkim i arhitektonskim znanjima bio sustavno usmjeravan prema relativno uravnoteženom i razumnom razvoju. Rivijera u Brelima jedan je od najzanimljivijih laboratorija gdje se u periodu od samo desetak godina odvijala izuzetno brza evolucija arhitektonskih modela koordiniranih jasnim urbanističkim konceptom - kaže M. Mrduljaš.

Perspektivni mladi arhitekt Ante Rožić bio je autor prvih triju turističkih kompleksa sagrađenih u Brelima. Ante Rožić rođen je 1934. godine u Begništu, u Makedoniji, gdje je njegov otac tada službovao, ali zbog malarije uskoro se obitelj seli u nekoliko drugih mjesta. Drugi svjetski rat kao dječaka zatječe ga u Vrbovskom u Gorskom kotaru, gdje je išao u osnovnu školu. Nakon rata obitelj je stanovala u Svetom Jurju kod Senja odakle je njegova majka. Mladić Ante Rožić osam je godina proveo u internatu kako bi pohađao gimnaziju u Senju.

- Studirao sam potom arhitekturu u Zagrebu, mentor mi je bio Vladimir Turina, a najdraži profesor Zdenko Strižić. Završio sam studij 1959. godine. Turina mi je odmah ponudio tri zaposlenja, sva tri u uglednim biroima! Bilo je takvo vrijeme, puno se gradilo, a nas arhitekata nije bilo mnogo. No ja sam otišao u Makarsku u kojoj sam se jednom okupao neko vrijeme ranije, prije odlaska u vojsku - smije se Rožić.

Stručni rad tako počinje 1960. godine u projektnom birou Suradnik u Makarskoj. Svidjelo mu se tu što su mogli odmah realizirati projekte, prvo su to bili projekti za male tvornice, a ubrzo turistički kompleksi.

- Ostao sam dole sa Salajem pa nam se pridružio i De Luca - sjeća se on.

Dalmatinske kale

Turističkom razvoju Brela pristupili su strategijom brižljivog usklađivanja arhitekture i konteksta. Jednostavni i izduženi dva kata visok hotel Maestral elegantno se i nenametljivo nadviruje iznad borovine.

- Autori su bili decidirani u stavu da arhitektura koja ulazi u dramatični pejzaž Biokova koje ponire u more mora biti razumnog, čak razmjerno malog mjerila, te razvijaju koncept središnjeg objekta i dviju o njemu ovisnih depandansi. Uvodi se i pravilo minimalnog distanciranja od obale od 75 metara te, posebno važno, istraživanja odnosa arhitekture i topografije - objašnjava Maroje Mrduljaš.

Hotel Maestral imao je dvije prizemne - suterenske etaže kroz koje je suptilno propušten okoliš, i nekoliko terasa. Ulazna, 1. etaža je potpuno ostakljena i kroz staklene prizme se vidi more, ta etaža stoji na rahlom prizemlju koje je također prozračno. Kroz te se etaže provlače kameni zidovi koji pripadaju tlu.

- Uvrstili smo u interijer prizemlja lokalni podzid i uveli bilje iz pejzaža kao što je smilje, hortikultura oko hotela je bila detaljno osmišljena i prenijeli smo kolorit iz pejzaža u unutrašnjost hotela. Gornji dio hotela ima velike sobe, puno veće nego što su se kasnije radile, odgovaraju veličinom današnjoj A kategoriji. Tada nije bilo klime, koristili su se brisoleji na pročelju za zaštitu od sunca. Brisoleji su suptilno tretirani, razigrano, da se dobije sjenovitost. Povezali smo ih s borovinom i iglicama koje uvijek stvaraju igru svjetla i sjene - objašnjava Ante Rožić.

U interijeru Bernarda Bernardija nalaze se djela Murtića, Picelja, Lipovca, Srneca i Buić. Uz hotel je nakon otvorenja bila mala šetnica. U početku u hotel je uglavnom dolazio viši sloj Nijemaca, bilo je tu ministara, doministara, zastupnika.

A sve se oko turizma još više zahuktalo kada je iznad Brela prošla Jadranska magistrala.

- Kao lavovi smo se borili da magistrala ne prođe uz more, da nismo uspjeli prolazila bi kroz današnja Brela. Morali smo dokazati da je to turistički prostor, a još nije bilo gotovo ničega - sjeća se Ante Rožić.

U samom mjestu 1971. godine sagrađen je Rožićev turistički centar Brela, osmišljen po uzoru na dalmatinske kale, niz je to malih objekata u kojima su smješteni pošta, vrtić, barovi, turističke agencije... Izgledom kao stara struktura, ali u novom ruhu.

- Centar prepoznatljiv po dinamičnom pejzažu kosih krovova povezuje tradiciju rahlih i kompaktnih mediteranskih aglomeracija i modernog arhitektonskog izraza - opisuje Maroje Mrduljaš.

Potom je 1971. godine sagrađen i Rožićev hotel Berulia. Njegov se volumen razlaže u individualne jedinice, a hodnici i stubišta su integrirani s eksterijerom pa ponovno dolazi do naglašenog prožimanja arhitekture i ambijenta. To je jedinstven objekt s vrtovima oko kojih se plete struktura.

arhiva
 

Šuplja tapiserija

- U prizemlju hotela opet smo koristili kamen, zid od sedre. Sjećam se još kad je na podzid prema planu u Maestralu trebala doći tapiserija od Jagode Buić. Bernardi ju je pitao: ‘Može li tapiserija biti šuplja, da se vidi kamen?’ i tada je ona prvi put izradila svoje šuplje tapiserije - rekao je Ante Rožić.

S Bernardom Bernardijem se Rožić odlično slagao, bio mu je kaže, mentor i prijatelj.

- Njegova modernost, istraživačka, neka nova, tražio je nešto naše, a ne zagledano u časopise i svijet. Uživao sam raditi s njim jer bio duhovit i sveznalica. I moja je želja bila da stvorimo arhitekturu koja je naša - govori Rožić.

Hotel Berulia, smješten uz rub Brela, imao je veliki zid koji ga je vizualno i prometno štitio od obližnjeg prometa. Hotel se sada rekonstruira. U Brelima zadnja izvedena hotelska modernistička realizacija bio je hotel Soline arhitekta DeLuce iz 1983. godine, brutalistička realizacija.

- Na sasvim malom području i u vremenskom rasponu od petnaestak godina pronalazimo izuzetno bogatstvo vrlo uvjerljivih, sasvim dograđenih arhitektonskih koncepcija kojima se teško mogu podičiti i znatno veće regionalne, pa i europske sredine. Brela sublimiraju mnoge od vodećih svjetskih tendencija druge polovice 20. stoljeća, a da su pri tome te tendencije na kritički način prenesene u mediteranski ambijent te stavljene u funkciju turizma shvaćenog na humanistički i poetski način - smatra Maroje Mrduljaš.

Arhitektura triju objekata zabilježena objektivom stalnog Rožićeva suradnika i klasika fotografije Aleksandra Karolyia uglavnom je još uvijek u izvornom stanju, ali kako naglašava Maroje Mrduljaš, izložena je nemilosrdnim komercijalnim zahtjevima industrije turizma. Najbolje je sačuvan hotel Maestral koji bi s interijerom, dodaje Mrduljaš, trebalo zaštititi kao kulturno dobro.

Posao u Makarskoj

Ante Rožić, kojeg možemo nazvati ocem Brela, također je i otac suvremene Makarske u kojoj je ostvario niz realizacija i u kojoj je dugo živio. Najzanimljivije je njegovo ostvarenje u tom gradu dom zdravlja iz 1978. godine te pošta iz 1977. godine, potom hotel Biokovo i poslovno-trgovački centar Sv. Nikola. Njegovo djelovanje u Makarskom primorju u razdoblju “optimizma razvoja” urodilo je još mnogim djelima. Na ovom području arhitekt Rožić realizirao je velik broj hotelskih i ugostiteljskih objekata te javnih namjena, kao što su odmaralište Igrane, crkve u Podgori, Drašnicama i Tučepima iz početka 70 -ih godina, hotel Alga i hotel Afrodita u Tučepima, uređenje obalnog područja Podgore, restoran Riva u Makarskoj, hotel Park u Makarskoj... Arhitekt Rožić, za kojeg struka ističe da je “pravi mediteranski arhitekt”, dobitnik je niz strukovnih nagrada te Nagrade za umjetnost Slobodne Dalmacije iz 1971. godine.

Prekrasni vintage hotel Maestral danas je uglavnom u izvornom stanju, uz određene promjene namještaja i neke druge preinake.

- U jedinstvenoj smo prilici sačuvati totalni dizajn visokog modernizma u Hrvatskoj, i to upravo u radu koji je jedan od najboljih u tom području. Mnogi doprinosi dizajna i arhitekture tog vremena, koji su jedni od ključnih sastavnica suvremenoga hrvatskog identiteta, nestajali su i nestaju pred našim očima te ih još pronalazimo uglavnom samo u tragovima, na pojedinim mjestima koja su preživjela kulturnu kataklizmu potiranja naše recentne povijesti - zaključuje Maroje Mrduljaš.

Njegov dokumentarni serijal “Betonski spavači” koji se bavi ruševnim turističkim resursima nedavno je nagrađen strukovnom nagradom “Neven Šegvić”, Udruženja hrvatskih arhitekata.

ELIPSO

Izdvajamo