KRITIKA NENADA POLIMCA

Teror na Manhattanu: Najbolji Batman do sada. Ozbiljan, kao da je scenarij napisao Tolstoj

Ako ste bili uvjereni da je Joker iz “Tamnog viteza”, u blistavoj glumačkoj izvedbi pokojnog Heatha Ledgera, najanarhoidniji zlikovac u povijesti hollywoodskih blockbustera, morat ćete čim prije pogledati nastavak tog filma, koji se od sljedećeg tjedna počinje prikazivati u našim kinima. Oponent Batmana ovaj put je izvjesni Bane (odlično ga igra britanski glumac Tom Hardy), s nekom vrstom gas maske na donjem dijelu lica, koji je na Manhattanu zaveo teror koji podsjeća na najstrašnije razdoblje Francuske revolucije (nimalo slučajno, mnogi kritičari uspoređuju film s Dickensovim romanom “Priča o dva grada”, koji se odigrava upravo tada).

Udar na gradsku elitu

Porušio je sve mostove oko legendarnog newyorškog otoka, izvršio udar na Wall Street i zatim uz pomoć kriminalaca zaveo teror i uveo prijeki sud, od kojega najprije strada gradska elita: ako na ulici nosite bundu ili skupocjeno odijelo, u trenu ćete dobiti smrtnu kaznu. Bane, međutim, nije nikakav zagovornik sirotinje, njegova vojska su čisti kriminalci, a običan puk u strahu se i ne miče iz svojih domova.

Završni dio trilogije o Batmanu, u režiji Christophera Nolana, uistinu je vrlo radikalno ostvarenje i već je izazvalo mnoštvo kontroverzi. Prezime Bane vrlo je slično naslovu kompanije republikanskog favorita Mitta Romneyja (Bain), a strahovlada na Manhattanu kao da pledira za uvođenje strogog reda i mira, za kakvo se prije zalažu republikanci negoli demokrati. Nadalje, ovo je u Americi izborna godina i nimalo slučajno da se upravo u ljeto pojavio film koji se ovako bezobrazno poigrava političkom situacijom.

Doslovne podudarnosti, međutim, teško je izvesti. “Vitez tame: Povratak” filmska je fikcija koja subverzivno udara na najveće američke paranoje - strah od ekonomskog kolapsa, revolucionarnog prevrata i arapskog terorizma. Teško da bi se neki američki redatelj dosjetio nečeg takvog, no Nolan je obrazovani Englez koji najmoćniju zemlju na svijetu promatra s distance i precizno ustanovljava njezine najslabije točke. Prošla su vremena kad su Tim Burton i Joel Schumacher serijal o čovjeku šišmišu nakrcavali “campom” i ironijom, Nolan smrtno ozbiljno izlaže zbivanja, kao da predložak nije strip DC Comicsa o super junaku nego Tolstojev “Rat i mir”.

Likvidacija zarobljenika

Marvelovi “Osvetnici” možda imaju ispravniji koncept kada su ekranizacije stripova u pitanju, spajajući humor i akciju u visoko stiliziranom ključu, no Nolanov prosede krajnje je intrigantan i puno će ga bolje prihvatiti publika koja prezire trivijalne sižeje.

Kakva je “trojka” u odnosu na “dvojku”, koja među poklonicima serijala uživa iznimno visoku reputaciju? Podjednako dobra, ako ne i bolja. Film započinje uzbudljivom scenom u kojoj agent CIA-e nemilosrdno likvidira zarobljenike u zrakoplovu ne bi li doznao vitalnu tajnu po državnu sigurnost, zatim uslijedi spektakularna otmica među oblacima kakvu na filmu još niste vidjeli, da bi se zatim radnja ponešto usporila: s razlogom, jer Bruce Wayne ili Batman ( Christian Bale u ovom se dijelu najsugestivnije stopio s likom) još žaluje zbog događaja s kraja prethodnog filma i ne želi se uključiti u probleme građana Gotham Cityja, a kamoli da navuče crni lasteks kostim i masku i juri u spašavanje ugroženih.

No, kada Bane podigne revoluciju, film postane nevjerojatno uzbudljiv i gotovo nepredvidljiv.

Dojmljivi novi likovi

Ako ste pogledali najavu na internetu, zasigurno ste upamtili scenu u kojoj vam se pred očima urušava nogometni stadion, no kada tako nešto vidite u kinu, to je neusporedivo efektnije. Novi likovi koje tumače već spomenuti Hardy, zatim Anne Hathaway, Marion Cotillard i Joseph Gordon-Levitt iznimno su efektni, a u završnici postoji dramski obrat kakve hollywoodska konfekcija rijetko kad nudi.

Zapravo, “Vitez tame: Povratak” je sve samo ne konfekcija, zorna potvrda da filmovi o superjunacima mogu biti krajnje pretenciozni i ambiciozno režirani. Nolanu svaka čast na ovakvom filmu!

Joseph Gordon-Levitt

je mladi murjak John Blake, koji idolizira Batmana, a u završnici otkrije svoje krsno ime, koje će poklonicima serijala zazvučati poprilično poznato