IMAGINARNI PRIJATELJ: RIP KIRBY

PIŠE MILJENKO JERGOVIĆ Kada je na nas dolazio red da se bavimo kriminalom, žanrovska se književnost smatrala gorivom lošeg ukusa

Kreirao ga je Ward Green, urednik King Featuresa, ali odmah ga je preuzeo Alex Raymond, koji će ga crtati sve do rujna 1956, kada gine u prometnoj nesreći

Remington Rip Kirby, predratni profesor kriminalistike, i demobilizirani marinac, počeo se 1946. baviti detektivskim poslom. Moglo bi se reći da se radilo o lakšem slučaju PTSP-a. Kirby, naime, nije imao koncentracije ni mira da se odmah, s krvavih plaža Iwo Jime i Normandije, vrati za katedru i nastavi s poslom za koji je školovan. Ali i dalje sebe doživljava kao sveučilišnog predavača, i često da bavi mišlju o povratku na fakultet, samo da još riješi slučaj na kojem radi. Pritom, on niti ne izgleda kao detektiv, a još i manje kao bivši marinac. Tipičan je akademski tip svoje epohe, elegantan, dobro obučen, pomalo ukočen, s naočalama crnih, rožnatih okvira. (Onakvim kakve je krajem osamdesetih nosio Vanja Hajduković, frontmen i vođa Torpeda. Jeste li znali Vanju?)

Kirby je veliki ljubitelj i poznavatelj ruža. Samac, s vječitom, neformalnom zaručnicom, imena Honey Dorian. U ljubavi je težak, neprilagodljiv, ali priča tako teče da se na kraju sluti brak. Do njega, nesretnim spletom okolnosti, nikada neće doći.

Kirbyjev najbolji prijatelj, pomoćnik i čest pratitelj u detektivskim avanturama bivši je sitni džeparoš i provalnik, kojeg je zaposlio kao svog batlera. Desmond fizički podsjeća na Predraga Milinkovića, najslavnijeg epizodista u povijesti jugoslavenskog filma. Desmond ima još jednog prijatelja, također batlera, s kojim se nadmeće u koječemu. Svome šefu vrlo često spasi živu glavu, iako sam baš i ne posjeduje neke izrazite tjelesne ili mentalne sposobnosti. Jedino za što je zbilja sposoban- osim što dobro igra bilijar- jest da Ripu spasi život. U tom spašavanju, ne možemo si pomoći, ima neke fine muške erotike, u elegantnim engleskim odijelima, s mirisom duhana za lulu i korektnošću džentlmena zakletih na zajedničku tajnu.

Rip Kirby veliki je američki novinski strip. I kod nas je katkad - pedesetih i šezdesetih - izlazio po novinama, ali u naše je vrijeme objavljivan, mahom, u Politikinom zabavniku i Stripoteki. Ripa je kreirao Ward Green, urednik King Featuresa, ali ga je odmah kao crtač preuzeo Alex Raymond, koji će ga crtati sve do rujna 1956, kada gine u prometnoj nesreći. Sljedećih četrdeset godina Ripa Kirbyja crtat će drugi crtači, sve do 26. rujna 1999, kada se junak napokon povlači u anonimnost, i ispunjava svoj dugi san - da se vrati fakultetskim predavanjima.

Prvi je detektiv našega naraštaja. Sherlock Holmes, Hercule Poirot nisu nam značili mnogo. Ta dvojica dolazila su prije i poslije nas. Osamdesetih, kada je na nas dolazio red da se bavimo kriminalom, žanrovska se književnost smatrala gorivom lošeg ukusa. Čitali smo Gombrowicza i Becketta, usporedo sa Stripotekom i Strip Artom. Rip Kirby nas je dočekao dok smo još išli u niže razrede osmoljetke, da bi nas desetljećima kasnije ispraćao u život. Bio je jedan od onih najrjeđih junaka koji nisu bili generacijski definirani, niti se naš odnos prema njemu razvijao i mijenjao. Osim što smo u jednom trenutku dolazili u godine bismo mu poželjeli biti fizički slični. Nekima je to i uspjevalo. Drugi su u njega nastavljali gledati s onom desmondovskom čežnjom u pogledu. Zaljubljeno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 05:55