CROSOLAR-01 NA CESTI

FOTO: ČUDO NA OSJEČKIM ULICAMA, OKRETALI SU SE BAŠ SVI 'Teoretski, od Osijeka do Zagreba možemo stići za 3 sata, a trošak puta bio bi pet kuna'

Sad ćemo prvi put u gradsku vožnju pa treba biti oprezan, rekao je Mario Popović prije nego što je pokrenuo CROsolar-01, prototip solarnog električnog automobila razvijenog na Fakultetu elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija u Osijeku.

Vozeći u prosjeku 50 km/h, CROsolar-01 prošao je 6,5 kilometara od benzinske crpke na osječkoj Južnoj obilaznici do FERIT-a za 13,40 minuta. Događaj je ipak iznimno značajan jer je to njegovo prvo pojavljivanje na cesti, što su Osječani pokraj kojih je prolazio s velikim zanimanjem popratili.

Budući da je bio iznimno topao i sunčan dan, računalo je reklo da CROsolar-01 u svojoj prvoj gradskoj vožnji nije potrošio niti jedan od 5,14 kWh energije koliko je pohranjeno u njegovoj 20 kilograma teškoj litij-ionskoj bateriji.

- Ako je vjerovati izmjerenome, stanje baterije je na nuli, što znači da je za ovu vožnju potrošio samo ono što je tijekom nje primio od Sunca - istaknuo je Popović, inženjer elektrotehnike i vanjski suradnik na projektu. Nakon vožnje rekao je da mu je sada lakše, premda su mu zvukovi bili čudni jer kabina nije izolirana. No, kada su ga obilazili kamioni i drugi automobili, nije osjetio nikakve vibracije.

Razvoj prototipa je krajem 2014. godine pokrenuo prof. dr. sc. Ljubomir Majdandžić, tada profesor na FERIT-u, a danas v. d. direktora Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Nakon njegova odlaska u državnu službu projekt je nastavio i završio prof. dr. sc. Dražen Slišković.

- Cilj je bio razviti vozilo koje bi se punilo u vožnji preko solarnih ćelija postavljenih na karoseriji automobila. Dakle, razviti i istražiti vozilo budućnosti koje bi se pogonilo energijom Sunčeva zračenja koja se, dobivena preko šest četvornih metara solarnih ćelija, pohranjuje u spremnik. To je i rezultat rada 14 studenata koji su radili diplomske radove vezane uz tu tematiku. Sada slijedi razvoj - objasnio je Majdandžić.

Doseg automobila s napunjenom baterijom iznosi 300 kilometara, a rezultati testiranja pokazali su da može voziti i brže od 100 km/h.

- Ovo je prvo vozilo te vrste i s takvim karakteristikama u Hrvatskoj. Njime bismo od Osijeka do Zagreba mogli doći za otprilike tri sata ako vozimo 100 km/h, a s obzirom na kapacitet baterije, to je ekvivalent troška od pet kuna za prijeđenih 300 kilometara. A može se puniti i na utičnicu - istaknuo je Majdandžić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. travanj 2024 07:54