SADRŽAJ OMOGUĆAVA HT

ZAJEDNO SMO JAČI Jedan dan s malim robotičarima iz Ozlja koji dizajniraju robote za Internet of Things: Evo kako smo postali najbolji u Hrvatskoj 

S lijeve strane: Noel Malatestinić(13) 8. razred, iznad njega sa naočalama Ian Palisak(13) 7. razred, nastavnik Predrag Matko, do njega Ivan Živčić(14) 1. srednje, Andjelko Kos(13) 8. razred, Tomislav Vranić(14) 1. srednje i ispod njega lezi David Ferko (12) 6. razred
 Robert Fajt / CROPIX

Kada su se vratili s državnog natjecanja u informatici sa zlatom oko vrata, školski prijatelji i cijeli Ozalj dočekali su dvojicu svojih osmaša, Ivana Živčića (14) i Tomislava Vranića (14), kao zvijezde. S pravom, jer u malom, najzapadnijem gradu Karlovačke županije, koji ima samo jednu školu - OŠ Slavu Raškaj, a u njoj samo dva osma razreda, nije mala stvar imati državne prvake te učeničke dobi. Dječaci su oduševili publiku i stručni žiri svojim minijaturnim CNC strojem. Od odbačenih CD i DVD pržilica izradili su taj uređaj koji pomoću lasera crta zadane operacije na papiru ili drvu.

Njihov talent možda ne bi bio tako rano prepoznat da nemaju vrijednog učitelja Predraga Matka, a on bi ih pak teško otkrio da nije bilo pomoći Instituta za razvoj i inovativnost mladih (IRIM) Nenada Bakića, koji će pak lakše ispuniti svoju misiju razvoja mladih kroz robotiku i automatiku uz donaciju Hrvatskog telekoma. U sklopu programa Zajedno smo jači IRIM je dobio potporu od 350.000 kuna za provođenje projekata Internet of Things i Logo u osnovnim školama. Bit će to nastavak Bakićeva projekta kojim pokušava svim zainteresiranim učenicima i njihovim mentorima omogućiti da dođu do opreme koja im je potrebna za razvoj nastave iz STEM područja.

Vlastitim novcem prošle je godine pokrenuo Croatian Makers ligu te opremio oko 250 škola sa po pet mBot robota, a u ovoj godini ta se brojka povećala za još 100. Zahvaljujući njemu, u ovom trenutku 7000 hrvatskih klinaca ima priliku isprogramirati svojeg robota. Sada će 38 najboljih škola dobiti po dva LittleBits kompleta, kojima će učenici naučiti kako upravljati stvarima iz naše okoline preko interneta.

Bit će to pravi stvaralački impuls za malu ozaljsku školu. Kada smo stigli u Ozalj u informatičkoj učionici zatekli smo osmaše Noela Malatestinića (13) i Anđelka Kosa (13), sedmaša Iana Palisaka (13), te učenika šestog razreda Davida Ferka (12). Upravo su proučavali nova rješenja u svijetu robotike. Ivan je budući mehatroničar, on sam u to nema dvojbe. Pitamo ga što je naučio o robotici od petog razreda, kada je prvi put kročio u školski kabinet, a on odgovara: “Sve”. No, svejedno traga za novim znanjem, a svoje već prenosi mlađim učenicima.

Upravo to je najvažnija stvar ovog projekta, dati učenicima znanje koje će nadograđivati, pa će sutra moći slagati znatno složenije uređaje.

- Kada naši učenici uvide da mali uređaj s kojim sada radimo predstavlja uređaj kojim se može kontrolirati rad robota u proizvodnji automobila ili robote u kirurškim salama ili pak kontrolirati vožnju lokomotive, mi smo uspjeli, oni nas više ne trebaju - kaže nam Predrag Matko i dodaje: - Školski sustav nam je jako inertan, radimo stvari koje su tehnološki zastarjele, djecu po nastavnom programu još uvijek upoznajemo s disketama.

Zato su osnovali udrugu Tehno OZ, koju čine učenici i njihovi roditelji, računajući da će raznim projektima lakše doći do sredstava i pokušati preskočiti ogromnu razliku zbog koje zaostajemo za tehnološki naprednim svijetom. - Član Udruge, Dražen Perišin, inače elektrotehničar, cijelo ljeto nam je držao edukacije iz elektronike. Prije tri godine dobili smo 10 setova Arduino opreme, a onda i mBot robota s kojom smo ušli u ovaj tehnološki napredni svijet. Imamo dosta dobro opremljen informatički kabinet sa 25 računala. Danas svi ovi učenici mogu samostalno napraviti neki sklop na siguran način da im se ništa ne dogodi i da on ima neku funkciju. Oni su sada daleko ispred mene - priča Predrag.

LittleBits kompleti razbijaju mit da je robotika neka strašno komplicirana stvar.

- Neće oni svi postati inženjeri tehničkih znanosti, ali ako im ne omogućimo da probaju različite tehnologije - neće nijedan. To je najveća vrijednost, nama je cilj da im ponudimo lepezu danas dostupnih tehnologija koja će im trebati u budućnosti koja je pred njima, pa neka vide što ih zanima. Nažalost, školstvo tu ne pomaže jer je tromo - pojašnjava Predrag Matko.

ŠTO ĆE MALI ROBOTIČARI NAUČITI

Škola u Ozlju jedna je od 38 koja će dobiti LittleBits complete uz pomoć kojih će učenici robotičari učiti kako upravljati stvarima iz naše okoline preko interneta

Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i HT-a, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 09:27