TRAČAK NADE ZA OBOLJELE

Znanstvenici misle da su pronašli razlog zašto kod određene grupe ljudi čokolade i vino uzrokuju migrene

iStockphoto / Getty Images

Migrene mogu uzrokovati snažne bolove, povraćanje i privremeni gubitak vida, a loša vijest za sve one koji od njih pate je da ne postoji lijek. Takve glavobolje ponekad traju satima, a pacijentima si mogu pomoći uzimanjem lijekova protiv bolova kako bi ublažili simptome ili svakodnevnim uzimanjem lijekova kako bi ih pokušali suzbiti.

Od migrena u Hrvatskoj, prema podacima iz knjige 'Pobijedimo migrenu i druge glavobolje' dr. sc. Vide Demarin i suradnica, boluje oko 400 tisuća ljudi, dok u Europi od migrena pati 65 milijuna ljudi, a Quartz prenosi da 38 milijuna Amerikanaca boluje od migrena. Premda doktori razumiju da određeni faktori mogu biti okidači za migrene - kao što su čokolada, video i mesne prerađevine - nikada ne mogu biti sigurni što ih točno uzrokuje.

Kako piše Quartz, novo istraživanje objavljeno u časopisu mSystems možda ima dio odgovora.

Istraživački tim sa Sveučilišta u Kaliforniji u San Diegu (UCSD) analizirao je brisove usne šupljine i uzorke fekalija 2.200 pojedinaca koji pate od migrena te je utvrdio da su kod tih pojedinaca razine mikroba koji mijenjaju nitrate u hrani u kemikalije koje uzrokuju migrene visoke.

Jednako tako kako naše tijelo iz hrane uzima nutrijente i odbacuje nepotrebne tvari, isto to rade i bakterije. Ponekad tvari koje bakterije odbace utječu na nas.

Hrana poput vina, čokolade, mesnih prerađevina i neko zeleno povrće sadrži nitrate. Te se kemikalije sastoje od jednog atoma dušika i tri atoma kisika. Neke bakterije koje žive u našim ustima - posebice Rothia mucilaginosa i Haemophilus parainfluenzae - razlažu te nitrate kako bi stvorile vlastito gorivo. Kada to rade, one uklanjaju jedan od atoma kisika pa nitrati postanu nitriti. Kada nitriti uđu krvotok čovjeka mogu se pretvoriti u nitrični oksid, koji se dovodi u svezu s migrenama i drugim glavoboljama.

Istraživači s UCSD-a analizirali su podatke prikupljene u sklopu projekta Američka utroba. Analizirali su 172 brisa usne šupljine i 1.996 uzoraka fekalija te su otkrili da ljudi koji dobivaju migrene u svojim ustima i utrobi imaju više bakterija sposobnih za pretvaranje nitrata u nitrite.

Njihov rad ide u prilog već ustanovljenoj vezi između hrane bogate nitratima i migrena. To teoretski znači da bi osobe koje pate od migrena trebali izbjegavati hranu koja sadrži nitrate. No, istraživački tim UCSD-a nagađa da bi ti mikrobi mogli bi dobri za zdravlje našeg srca. Osobama slabog zdravlja srca često se prepisuju nitrati kako bi im se zdravlje poboljšalo i mnogi od njih kao rezultat tog liječenja obole od migrena.

Premda je studija UCSD-a pronašla poveznicu između bakterija koje proizvode nitrite i migrena, nije potvrdila da su te bakterije definitivni uzročnik migrena. Istraživački će tim sada pobliže analizirati suodnos bakterija i pojedinih vrsta migrena. 'Idealno, želimo stvoriti magični probiotik za ispiranje usta za svakog koji pomaže vašem srcu i krvožilnom sustavu bez te ne uzrokuje migrene', rekao je glavni autor studije Antonio González Peña.

19. travanj 2024 10:41