MIJENJA UVRIJEŽENE PRETPOSTAVKE

OTKRIĆE KOJE BI MOGLO PROMIJENITI TEORIJE O NASTANKU PLANETA Pronađen plinoviti div velik kao Jupiter na mjestu gdje 'ne bi trebao postojati'

Profimedia, Alamy

Planeti i zvijezde u čijim se sustavima nalaze obično su vrlo slični pa tako veliki planeti kruže oko velikih zvijezda, a mali planeti kruže oko malih zvijezda. No, planet koji su nedavno otkrili znanstvenici sa Sveučilišta Warwick ruši dosad uvriježenu teoriju.

Naime, oni su pronašli planet, plinoviti div tek nešto manji od Jupitera, u orbiti manje zvijezde koja nije puno veća od njega. Riječ je o zvijezdi NGTS-1, koja je upola manja od našeg Sunca, a činjenica da je u njezinoj orbiti pronađen ovako veliki planet promijenit će dosad uvriježene teorije o tome kako se formiraju planeti, piše Popular Mechanics.

Kako navode na stranici Sveučilišta Warwick, ovaj planet, prozvan NGTS-1b, najveći je dosad otkriven u svemiru usporedivo sa zvijezdom oko koje orbitira. NGTS-1b je oko 600 svjetlosnih godina udaljen od Zemlje, a otkriven je zahvaljujući modernom sustavu Next Generation Transit Survey (NGTS) postavljenom u čileanskoj pustinji Atacama, koji služi upravo za otkrivanje egzoplaneta.

Iako je velik kako Jupiter, novootkriveni planet ima oko 20 posto manju masu od Jupitera, a nalazi se izuzetno blizu "svoje" zvijezde, na samo 3 posto udaljenosti između one koja dijeli Zemlju od Sunca (koja iznosi oko 150 milijuna kilometara, dakle NGTS-1b od svoje je zvijezde udaljen samo 4,5 milijuna kilometara te je okruži u samo 2,6 zemaljskih dana). Temperatura na planetu je pak izuzetno visokih 530 stupnjeva Celzijevih.

, Image: 160293134, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy
Profimedia, Alamy

- Otkriće planeta NGTS-1b za nas je bilo potpuno iznenađenje - nije se mislilo da ovako veliki planeti mogu postojati oko ovako malih zvijezda. Ovo je prvi egzoplanet koji smo pronašli zahvaljujući sustavu NGTS i već smo doveli u pitanje uvriježenu mudrost o tome kako se formiraju planeti. Sada želimo otkriti koliko su ovakvi planeti česti u galaksiji, a s ovim sustavom to možemo napraviti - rekao je voditelj istraživanja dr. Daniel Bayliss.

Prema sadašnjim teorijama o formiranju, to jest nastanku planeta, male zvijezde poput NGTS-1 imaju gravitaciju dovoljno snažnu samo za formiranje malih stjenovitih planeta. Oni naprosto ne bi smjeli privući dovoljno plinova i prašine za formiranje plinovitih divova kao što je to Jupiter. No, nakon ovog otkrića znanstvenici će morati ponovno sagledati, nadopuniti ili čak promijeniti teorije nastanka zvijezda i planeta.

18. travanj 2024 17:00