LET RABLJENE RAKETE

POČINJE NOVA ERA SVEMIRSKE INDUSTRIJE! Povijesni uspjeh SpaceX-a: Uskoro će let u svemir postati dostupan i malim tvrtkama, školama i fakultetima...

Falcon 9
 SpaceX

Privatna tvrtka SpaceX danas je ostvarila povijesni uspjeh u novoj eri razvoja svemirskih tehnologija. U ranim jutarnjim satima po prvi put je uspješno lansirala već prethodno korištenu raketu, te ju ponovno vratila na Zemlju, gdje će se pripremati za novo lansiranje.

SpaceX, tvrtka vizionara i milijardera Elona Muska, danas je ostvarila cilj koji si je zadala kada je osnovana prije 15 godina - učiniti letove u svemir jeftinim uz pomoć ponovnog korištenja istih raketa.

- Ovo može stostruko smanjiti trošak pristupa svemiru. To želimo u budućnosti, rekao je Musk nakon slijetanja.

Cijena slanja jednog kilograma u nisku orbitu iznad Zemlje trenutno se kreće od 15.000 do 20.000 dolara. No, najveći dio tog iznosa je cijena izrade i lansiranja prvog stadija rakete koja šalje teret u orbitu. SpaceX-ova Falcon 9 raketa, primjerice, košta 62 milijuna dolara, a može ponijeti 13.150 kilograma.

SpaceX je od svojeg osnivanja planirao proizvoditi višestruko iskoristive rakete - do sada je već desetak puta uspješno spustio prvi stadij rakete na jednu od dvije automatizirane plutajuće platforme, a sinoćnje lansiranje obilježilo je prvi put da je jedna od tih raketa ponovno poletjela.

SpaceX-ovi inžinjeri za sada skrivaju koliko su morali raditi na testiranju i održavanju Falcon 9 rakete nakon slijetanja, no proces je trajao oko četiri mjeseca, a Musk se nada kako će nakon što se stekne dovoljno iskustva ta procedura trajati najviše tjedan-dva.

Konačni cilj SpaceX-a je spustiti cijenu lansiranja u orbitu na manje od 2.000 dolara po kilogramu, gotovo 10 puta manje nego danas. Uspjeh u tom planu označio bi potpuno novu eru komercijalnih svemirskih letova, te bi si svaka malo veća tvrtka mogla priuštiti slanje satelita ili drugih tereta u svemir. Mikrosatelite od po kilogram-dva mogle bi bez poteškoća slati i male obiteljske tvrtke, škole i sveučilišta.

Iako mediji današnju raketu nazivaju 'rabljenom', 'recikliranom' ili 'polovnom', SpaceX ju je nazvao vrlo kreativnim marketinškim epitetom: 'isprobana'. U budućnosti, tvrtka se nada, činjenica da je neka raketa već letjela u svemir postat će garancija kvalitete, a ne razlog za zabrinutost.

U orbitu je ponijela komunikacijski satelit za luksembušku trvtku SES. Satelit bi trebao pružati televizijske i telekomunikacijske usluge Karibima, Latinskoj i Južnoj Americi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. travanj 2024 08:35