PRIJELOMNO OTKRIĆE

Znanstvenici otkrili kako smanjiti jaz između očekivane životne dobi žena i muškaraca

Ilustracija
 Zeljko Hajdinjak / CROPIX

Znanstvenici vjeruju da bi jednostavni test krvi kojim bi se otkrilo gube li muškarci ključni genetski materijal u kasnoj životnoj fazi mogao konačno smanjiti razliku u očekivanom životnom vijeku između muškaraca i žena, piše The Telegraph.

Novo istraživanje pokazuje da muškarcima kada izgube svoj Y kromosom vjerojatnost da će razviti Alzheimerovu bolest naraste stotinu puta. Prethodna su istraživanja pokazala da pušenje uvelike utječe na rizik gubitka Y kromosoma, sugerirajući da je i nestali genetski materijal povezan i s rakom.

Smatra se da je Y kromosom krucijalan za normalno funkcioniranje imunološkog sustava te da se bez njega tijelo muči s eliminacijom kancerogenih stanica i amiloidnog plaka koji uzrokuje Alzheimerovu bolest.

Znanstvenici na švedskom Sveučilištu u Uppsali otkrili su da je moguće testirati gubitak kromosoma. 'Testiranje opće populacije moglo bi dati liječnicima mogućnost primjene preventivnih strategija kod muškaraca kod kojih postoje određeni rizični indikatori', rekao je Lars Forsberg, glavni autor studije.

'Na primjer, kod raka, primarni tumori uobičajeno nisu smrtonosni, nego je proces metastaziranja onaj koji je zaslužan za smrtne slučajeve. Kada bismo mogli predvidjeti kod kojih muškaraca postoji rizik, mogli bismo ih pobliže promatrati i primjenjivati primjerene preventive procedure. Ukratko, raširenost testiranja moglo bi drastično smanjiti smrtnost kod muškaraca te bi možda u konačnici moglo eliminirati razliku u očekivanom trajanju životnog vijeka između muškaraca i žena', dodao je Forsberg.

Tim sa Sveučilišta u Uppsali istraživanje je izvršio na više od 3,200 muškaraca prosječne dobi od 73 godine, a istraživanje je pokazalo da je 17 posto izgubilo Y kromosom u krvnim stanicama. Oni dijagnosticirani s Alzheimerovom bolesti su imali veći stupanj gubitka Y kromosoma.

Lijeka za Alzheimerovu bolest trenutno nema, no poznato je da dobra prehrana i tjelovježba te održavanje mozga u formi mogu eliminirati rane simptome ako ih se brzo uoči.

18. travanj 2024 11:58