KOMPAKTNA KLASA

USPOREDNI TEST Prva liga kompaktne klase

USPOREDNI TEST

Prva liga kompaktne klase

OPEL Astra 1.4 Enjoy

CIJENA 136.860 kn

*1398 ccm

*100 KS/130 Nm

*178 km/h

*13,9 sekundi

*5,5 l/100 km

VOLKSWAGEN Golf 1.2 TSI Trendline

CIJENA 149.775 kn

*1197 ccm

*105 KS/175 Nm

*190 km/h

*10,6 sekundi

*5,2 l/100 km

HONDA Civic 1.4 i-VTEC Comfort

CIJENA 139.990 kn

*1339 ccm

*100 KS/127 Nm

*187 km/h

*13,4 sekundi

*5,4 l/100 km

FORD Focus 1.6 Ti-VCT Trend

CIJENA 121.320 kn

*1596 ccm

*105 KS/150 Nm

*189 km/h

*12,4 sekundi

*5,9 l/100 km

CITROEN C4 1.4 VTi Seduction

CIJENA 106.360 kn

*1397 ccm

*95 KS/135 Nm

*182 km/h

*11,9 sekundi

*6,1 l/100 km

N

CIVIC JE NOVI PREDVODNIK KOMPAKTNE KLASE

ili

JAPANSKI GOLF PRIMAMLJIVIJI OD NJEMAČKOG

PN

Osnovna Honda nije u svemu savršena ni posebno povoljna, ali kada se u kontekst cijene stave promišljena i kvalitetna izvedba te neuobičajeno bogata oprema i dinamična mehanika, nameće se liderom klase. Još samo treba srušiti predrasude…

TXT

Kompaktna klasa, iz koje dolazi gotovo 40 posto svih prodanih automobila na našem tržištu, u posljednje dvije godine temeljito je promijenjena. Upravo zbog popularnosti ove kategorije, najzastupljenije na našem tržištu, dolazak svakog novog modela pod posebnim je povećalom, a kada se pojavi novitet poput uvijek zanimljive Honde Civic, zanimanje postaje još i veće. Sjajan povod da atraktivnoj pridošlici suprotstavimo etabliranu momčad s vrha prvoligaške ljestvice kompakata.

Snage smo im odmjerili s benzinskim motorima i paketima opreme najprimjerenijim našem tržištu, koji su se dosad i u praksi pokazali najtraženijima. Riječ je u pravilu o samom početku ponude, financijski najdostupnijem. Svakako, to su racionalni automobili umjerene snage i solidne opreme, koji nude sve što prosječan potrošač traži od automobila ove klase. Neki pružaju i više od očekivanog.

Dizajnerski, može se reći da je najnovija Honda najhrabrija. Makar se doima kao dobra razrada svog prethodnika i ne donosi ništa dramatično novo i kao takva privlači pozornost. Golfovu karoseriju s pravilno odrezanim stražnjim dijelom danas već prepoznaju i bakice (Šestica je zapravo redefinirana Petica), ali praksa pokazuje da prodaja zbog toga ne pati. Štoviše, Golf je najprodavaniji auto u Europi. Za razliku od ovog dvojca, Focus, Astra i C4 jedva da imaju zajedničkih crta sa svojim prethodnicima. Focus naročito, koji uživo izgleda klasu bolje nego na papiru. Astra je pak mekano zaobljena poput štruce kruha i sa čak 4,42 metra najdulja na ovoj usporedbi. Citroen? Osnova na kojoj je nastao šminkerski DS4 već po svojoj definiciji mora biti dobra. Masivnim i klasičnim krojem nastoji se svidjeti što većem dijelu tržišta.

I na ovome testu smo se uvjerili da vanjske dimenzije nisu uvijek pravi indikator prostranosti. Astra je tomu najbolji primjer. Najdulja je na testu, ali masivna izvedba unutrašnjosti pojela je dio prostora. Straga je za koljena nešto manje mjesta nego što se očekuje od tako dugačke karoserije, što ne znači da je i tijesno. Najbolju prostranost straga pruža Civic, makar se razlike u odnosu na Citroen i Ford, pa čak i najkraći, ali odlično koncipiran Volkswagen, mjere u nijansama.

Kada se otvore poklopci prtljažnika, Civic iskače kao pobjednik. Čak 477 litara obujma gotovo je na razini srednje klase. Honda jedina pruža mogućnost vertikalnog preklapanja sjedaće površine stražnjih sjedala i prislanjanje uz stražnji naslon, što otvara prostor za neometan poprečni smještaj predmeta poput dječjeg bickla, bez rasklapanja. Honda pruža i najbolji pristup prtljažnom prostoru. Citroen također nudi iznadprosječnu raskoš za prtljagu (400 litara). Razlika u odnosu na Golf, Astru i Focus očigledna je, dok vidljivih međusobnih razlika između potonja tri naoko gotovo i nema. Ali, kada se sjedne za upravljače te pogledom i prstima zaviri u svaki kutak, postaje jasnije zašto japanski i njemački proizvodi stoje više od francuskih. Već samo zatvaranje laganih Citroenovih vratiju zvuči „kartonski“ tanko u odnosu na mekanije i uglađenije zatvaranje konkurenata. Unatoč dizajnerskoj atraktivnosti, Citroenovi materijali nisu tako mekani i profinjeni kao kod suparnika, makar bi griješili dušu kada bi rekli da su jeftini. Šteta što je upravljač nezgrapno velik, što kvari vizualni dojam, ali i osjećaj u vožnji. No, Citroen u konačnici djeluje svježe i prozračno. Opelovo vozačko okruženje izvedeno je masivno kao u bunkeru, istovremeno elegantno kao u Insigniji. Pritom mnoštvo zgusnutih tipki na središnjem grebenu može i zbuniti, slično kao u čvrstoj i atraktivnoj Focusovoj unutrašnjosti. U Focusu i Astri osjećamo se ugodno i zaštićeno okruženi masivnom armaturom, dok je u Golfu sve jednostavno i intuitivno za korištenje, prozračnije i istovremeno upadljivo kvalitetno i čvrsto. A za upravljačem Honde osjećali smo se kao u svemirskom brodu. Kombinacija digitalnih i analognih instrumenata u dvije razine u svakom času plijeni pozornost, a vozačka pozicija je perfektna. Sportski malen i debeli upravljač te kratka ručica mjenjača zaslužni su da se vozač u trenu stopi s japanskim strojem, koji najsnažnije „vozački“ diše. Focus, Golf i Astra po tom su pitanju tek na korak do Civica.

Premda je riječ o osnovnim paketima opreme u Hondi i Golfu, te drugim razinama u Focusu, Astri i Citroenu, opremljenost ni izdaleka nije oskudna. Honda je stvari dogurala do ekstrema, pa već osnovni paket Comfort ima automatsku klimu, sva četiri prozora na struju, aluminijske naplatke, Start/Stop uređaj, središnji naslon za ruku, kontrole radija na upravljaču… Još da su u seriju uključeni tempomat i kožni volan (ne može se doplatiti, dolazi u paketu Sport), potreba za višim paketom naprosto ne bi postojala. Ford i Citroen imaju kožne volane i to bitno popravlja dojam pri prvom kontaktu, ali i kasnije u vožnji. U osnovi, najvažnija oprema se kod svih najvećim dijelom podudara, ali mnoštvo je razlika u detaljima, koji u konačnici bitno utječu na ukupan dojam. Uglavnom, izjednačavanjem opreme do najsitnijeg detalja koje je bilo moguće usporediti, Civicovih 140 tisuća kuna dobiva novu dimenziju vrijednosti. Jednako opremljen Golf stajao bi čak 162 tisuće kuna, Astra 150 tisuća, Focus 134 tisuće, a Citroen 117… Što se omjera cijene i opreme tiče, Citroenu nitko nije ni do koljena.

Stvari stoje dijametralno suprotno kada je u pitanju motorizacija. Ovdje briljira Golf, čija downsizing tehnologija već u prvim metrima vožnje pokazuje očite prednosti pred klasičnom atmoferskom koncepcijom. Turbopunjač i izravno ubrizgavanje perfektno nadoknađuju manji obujam i Golf već u startu odmiče suparnicima boljim početnim ubrzanjem, potom daleko uvjerljivijim međuubrzanjima i na koncu nižom potrošnjom. Citroenov benzinac VTi napravljen u suradnji s BMW-om, Fordov Ti-VCT i Hondin i-VTEC, svi s prilagodljivim radom ventila mogu biti solidan izbor vozačima umjerenih prohtjeva. Ponekad iznevjere očekivanja jer traže visoke okretaje da prodišu punim plućima, ali za normalnu, defanzivnu vožnju, kakvu zbog visokih cijena benzina prakticira sve veći broj vozača, pokazuju se posve doraslima. Ovdje začelje drži poput medvjeda težak Opel, čijih se 1310 kg pokazuje kao velik uteg. Astra je čak 190 kg teža od najlakšeg Civica, što se odražava i na ponašanje u vožnji. Bucmasti Opel doima se poput debeljka odraslog na hamburgerima u odnosu na lakše i okretnije konkurente, predvođene Civicom. S druge strane, težina Astre ima prednosti pri najvišim brzinama na pravcu, u kojima je Opel najmirniji. Focus i Golf također su sjajni u vožnji, uz bok Honde, a ne razočarava niti Citroen, premda je podešenjem mjenjača i volana očito da više igra na kartu ležernosti u vožnji. Ne zamara se previše minucioznom preciznošću mjenjača i volana. Upravo suprotno, Honda oduševljava kratkim i preciznim mjenjačem te izravnim volanom, zbog kojih ju je pravi gušt voditi kroz zavoje. U tom segmentu Focus i Golf također stoje na postolju rezerviranom za najbolje. Golf briljira i najnižom potrošnjom na testu (prosječno 6,4 litre), za čitavu litru nižom od najviše Citroenove (7,4 litre). Pritom smo vozili umjereno. Zahvaljujući Start/Stop uređaju uglađena Honda je u gradu uzorno štedljiva.

Cijene? Usporedbe Volkswagenovog i Citroenovog cjenika pokazuju dvije krajnosti, između kojih stoji jaz od 44 tisuće kuna. Užasno puno. No, pogled na ljestvicu prodavanosti u proteklih 14 mjeseci, na kojoj osjetno skuplji Golf stoji bolje (1580 prodanih) od jeftinog Citroena (1147) koji pak sugerira najbolji omjer uloženo-dobiveno, govori da kupci zapravo dobro gledaju što se krije iza tako odmjerenih cijena. Pritom su u igri i objektivni i subjektivni faktori poput jamstava, pouzdanosti, kvalitete, servisne mreže, imidža… Astra i Focus tradicionalno drže zlatnu sredinu, a korektno odmjerenom se čini i cijena odlično opremljene i za vožnju izuzetno podatne Honde, u konačnici najboljeg auta na ovom testu.

Zlatko Horvat/Željko Puhovski

-POTPISI

PRVI

Nije lako odabrati pravog: C4 je najjeftiniji, Golf ima najbolji motor i robusnost, Astra je najmasivnija, Focus kvalitetnu izvedbu, a Civic najviše prostora, opreme i najbolji mjenjač

ZADNJI

Svaki ima svoj faktor, ali osnovni Civic nijansu snažniji od konkurenata: ukupno je najprostraniji i najopremljeniji i makar ne pršti od snage pruža neusiljeni užitak u vožnji. A najbolji omjer uloženo-dobiveno pruža – Citroen…

OPEL ASTRA

Unutrašnjost je izvedena u stilu Insignije i plijeni masivnom, čvrstom izvedbom. Tipke na konzoli? Previše zgusnute…

S obzirom na dužinu prtljažnik je mogao biti veći (makar nije malen), baš kao i prostor za ulazak straga

Teška i dugačka karoserija, straga slabije pregledna, ulijeva sigurnost i tiha je, ali zatomljuje agilnost i performanse motora sa 100 KS. Mjenjač sa 5 stupnjeva je čvrst, a ovjes pomalo tvrd, ali udoban

VOLKSWAGEN GOLF

Golf nije najljepši ni najopremljeniji, ali je najskuplji, a istovremeno najprodavaniji kompakt. No, turbomotor sa 105 KS je briljantan, mjenjač sa 6 stupnjeva i podvozje besprijekorni, a ima i najdulje jamstvo

Prtljažnik je najmanji na usporedbi, ali sasvim dovoljan, a prostranost straga znatno bolja od očekivane

Pod krinkom jednostavnog, ali skladnog dizajna kriju se čvrsta izrada, kvalitetni materijali i pregledna karoserija

HONDA CIVIC

Zbog digitalnih instrumenata na katu armature ugođaj je kao u zrakoplovu. Odiše kvalitetom, a Honda jedina nudi automatsku klimu i Start/Stop uređaj

Sportskim genima Honde kvalitetna nadogradnja su najveći prtljažnik u klasi i izvrsna prostranost straga

Honda je najvozačkiji auto u ovoj usporedbi, s podvozjem koje podnosi i jače motore. Najlakša je i najokretnija, s najizravnijim volanom i perfektnim mjenjačem sa 6 stupnjeva

FORD FOCUS

Focusova armatura dosta je duboko izvučena prema sjedalima što daje na masivnosti i robusnosti, ali krade prostor

Prtljažnik je manji nego u prošloj generaciji, ali dovoljno velik. Straga ne manjka prostora, iako nije raskošno

Temperament Focusova motora, najvećeg obujma na testu, donekle sputava mjenjač sa samo 5 stupnjeva. Volan sjajno sjeda u ruke, a ovjes pruža ležanje gotovo kao u Hondi

CITROEN C4

Citroenov ovjes čvršći je nego što smo navikli kod francuskih automobila, ali još uvijek udobniji. Istovremeno, stražnja osovina je bučnija, a mjenjač neprecizniji nego kod suparnika

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. travanj 2024 22:32