Maslenički most dobit će burobrane

Objavljeno: 29.01.2008

Zbog snažnih udara bure na podvelebitskom dijelu autoceste A1 (Split - Zagreb), poznate kao Dalmatine, od čvorova Posedarje i Maslenica pa do južnog portala tunela Sveti Rok, tijekom 2007. godine nije se prometovalo 163 sata,   šest dana i 19 sati. To su izračunali stručnjaci Hrvatskih autocesta (HAC) koji upravljaju i održavaju ovu "žilu kucavicu" između sjevera i juga Hrvatske.

Rezultat je još lošiji ako se uzme u obzir podatak da je lani na toj dionici autoceste Split -Zagreb promet bio zabranjen za sva vozila (kamioni, autobusi, tegljači...), osim za osobna, dodatnih 15 dana i 10 sati. U svakom slučaju, to je bolje nego 2006. godine kada je spomenuta dionica u dužini od 15 km bila zatvorena za sav promet, naravno, ne u komadu, čak 13 dana i dva sata, dok je djelomična zabrana prometa osim za osobna vozila bila na snazi šest dana i jedan sat.

Naravno da takva situacija ne odgovara ni vozačima, kao ni HAC-u pa je još 2003. godine pokrenut projekt izgradnje burobrana na autocesti Zagreb - Split kojima se pokušava barem malo ublažiti stanje duž cijele dionice tunel Sveti Rok - Maslenica. Homogenizaciju uvjeta na podvelebitskoj trasi izradio je Građevinski fakultet kako bi se odgovarajućim tipovima i visinama burobrana brzina vjetra svela ispod 30 m/s (108 km/h), a time bi se osigurao kontinuirani promet osobnih vozila.

Iako se kao najopasniji dio ove dionice u pravilu izdvaja Maslenički most, udari bure za promet vrlo su opasni na dužini od čak 15 km, od južnog portala tunela Sveti Rok pa do nekoliko stotina metara iza samog mosta. Upravo na toj dionici HAC je u zaštitu od udara bure uložio najviše novca, čak 55,7 milijuna kuna, a riječ je o 1,5 kilometru sustava, takozvanog probnog polja.

Burobrani su izgrađeni na tri probne dionice, između tunela Bristovac i Ledenik (poznat po stravičnoj nesreći kada se tegljač zabio u osobni automobil i usmrtio četiri osobe), između tunela Čelinka i Bristovac te na poziciji nadvožnjaka Baričević.

Između tunela Ledenik i Bristovac izgrađen je kameni burobran, a između Bristovca i Čelinke s obje strane je postavljena kombinacija visokog kamenog zida i zaobljenih metalnih ploča. Na tom se spoju, međutim, javljaju određene turbulencije pa HAC s IGH-om radi na rješenju produženja zaštitnog zida na čijem vrhu će se ugraditi posebna struktura za razbijanje zračnih vrtloga. Na pojedinim lokacijama dodatnu zaštitu od vjetra čine i nasipi u kombinaciji s burobranima.

Maslenički most također je uključen u projekt zaštite od bure i u tijeku je izrada projektnih rješenja, a realizacija ima smisla ako je u funkciji i zaštita na velebitskim dionicama autoceste. Pri projektiranju probnog polja burobrana korištena su mjerenja Državnog hidrometeorološkog zavoda, a apsolutni maksimalni udar vjetra na mostu zabilježen je u prosincu 1998. godine od 69 m/s ili 248,4 km/h.

Kao osobiti problem pokazao se vrlo oštar kut pod kojim vjetar udara na os mosta, čime je onemogućena uporaba uobičajenih burobrana. Temeljem različitih ispitivanja na raznim modelima za rješenje problema odabran je model probnog polja burobrana koji se sastoji od niza polucilindričnih segmenata od čeličnog lima, koji bi trebali maksimalno reducirati djelovanje vjetra na promet uz što manje djelovanje na konstrukciju. Pri projektiranju ovog modela uzeto je u obzir ekstremno računsko djelovanje vjetra od čak 90 m/s, odnosno 324 km/h.

Budući da je do sada ugrađeni sustav na probnom polju bitno povećao broj dana u kojima je promet moguć unatoč buri, nastavit će se dogradnja burobrana na cijeloj trasi. Projekt i građevinska dozvola već postoje, a realizacija će ovisiti o veličini prometa i, naravno, novcu.


Konstrukcije burobrana

Konstrukcije burobrana su vertikalni čelični nosači postavljeni na New Jersey (betonska odbojna ograda) ili armiranu betonsku gredu, temeljeni na pilotima, a ispune variraju od horizontalnih čeličnih lamela, horizontalnih transparentnih akrilno staklenih lamela, vertikalnih polucilindara ili ispuna saćastog oblika. Varijacije ispune ovise o smjeru vjetra na prometnici ili o estetici (transparentna ispuna).

U tijeku su ispitivanja na probnim dionicama koja provode Građevinski fakultet, Brodarski institut i Državni hidrometeorološki zavod, a gdje će se usporediti učinkovitost burobrana s rezultatima eksperimenata, te izmjeriti i vrijednosti vezane za statiku konstrukcije burobrana.


Brzina vjetra

Čak ni izgradnjom burobrana nije moguće u okviru realnih rješenja postići apsolutnu zaštitu od bure kako za osobna vozila, tako još i više za teretna vozila i autobuse. Dionica se zatvara za promet svih vozila osim osobnih pri snazi bure od 32 m/s (115 km/h), a za osobna vozila pri snazi od 36 m/s (130 km/h). Najjači udar bure otkad je 2003. godine otvorena podvelebitska dionica autoceste A1 izmjeren je na lokaciji nadvožnjaka Božići sa 53,8 m/s (194 km), premda je prije nekoliko dana, prema riječima voditelja tehničke jedinice Maslenica Andyja Colića zabilježen udar od 55 m/s (198 km/h). Kako nam kaže Andy Colić, snaga vjetra mjeri se na tri meteorološke stanice na potezu od Posedarja pa do ulaza u tunel Sveti Rok: na Maslenici, Božićima i Vučipolju. Na onom mjestu gdje se zabilježe najsnažniji udari bure, zatvara se dionica autoceste.

- Mi uvijek na vrijeme zatvaramo spomenutu dionicu autoceste, ali mnogo toga ovisi i o samim vozačima - ističe Andy Colić. - Primjerice, vozači kamiona su dosta nedisciplinirani pa ih možete vidjeti kako ne poštuju odluku o zabrani prometovanja dionicom Sv. Rok - Maslinica koja je u tom trenutku otvorena isključivo za osobna vozila. Jedina prava zaštita je fizička prepreka koja se postavlja kada je dionica zatvorena za sav promet.

Alternativni pravci

Zbog zatvaranja dionice autoceste Maslenica - Sveti Rok vozači moraju koristiti alernativne pravce. Kad je u pitanju pravac Zagreb - Split, najbolje je rješenje obilazak od izlaska s čvora Sveti Rok na Gračac, te dalje preko Obrovca prema Zadru, odnosno preko Knina za Split. Iz suprotnog smjera najbolje je, ako nema snijega, koristiti alternativni pravac Split - Knin - Gračac i potom se na čvoru Sveti Rok uključiti na autocestu. Ako ste se na autocestu "ukrcali", primjerice, u Dugopolju, zaobilazni pravac je preko čvora Posedarje na Zaton Obrovački cestom D-54, preko prevoja Prezid na Velebitu, te izlaz na Gračac. Ako je ta cesta zatvorena zbog jake bure, a to nije neuobičajeno, ide se na Karin i Obrovac, te se penje planinskim putem do Gračaca.

Zdravko Juričko

Broj preporuka: 0

ARHIVA ČLANAKA

Jedinstvenu predstavu turistima odigrala je jedna raža na Maldivima. Naime, ova se raža popela na rampu na molu te molila od ljudi hranu.

ZALJUBLJENA U KRIMINALCA

ISTINITA PRIČA: 'Zaljubila sam se u dilera i svodnika! Uvukao me u pakao prostitucije!'

'Sa svakom njegovom riječi nestajao je moj razum i pretvarala sam se u ono što nikad nisam htjela biti...'

LJUBAV IZ PROŠLOSTI

ISTINITA PRIČA: 'Nakon petnaest godina braka saznala sam da moj muž nikada nije prestao voljeti drugu ženu!'

'Svake je noći lijegao pored mene s njom u mislima, ni slutila nisam da smo se vjenčali zato što sam ja njezina suprotnost'

TAJNA IZ PROŠLOSTI

ISTINITA PRIČA: 'Nakon deset godina priznala sam suprugu da nije otac našeg sina! Sve mi je oprostio!'

'Osjećala sam se uhvaćenom u stupicu, sumnja koja je godinama tinjala u meni sada je poprimila sasvim jasne obrise.'

SA ŽITOM U PLODINAMA

Dobitnici nagradne igre sa Žitom u Plodinama do vrijednih nagrada

Dana 15. listopada 2012.godine izvučeni su dobitnici u nagradnoj Igri Sa Žitom u Plodinama do vrijednih nagrada.

LJUBAVOLOGIJA U PRAKSI

Kako živjeti u ljubavi?

Što ljubav doista jest? Kako je možemo svakodnevno živjeti? Kako odbaciti romantično, idealizirano shvaćanje ljubavi i prigrliti ono što ljubav istinski jest? Kako dopustiti ljubavi da nas osvoji?

Opći uvjeti korištenja | Pravila prenošenja sadržaja | Zaštita privatnosti | Pravila komentiranja | Impressum | Kontakt | Oglašavanje

EPH Digital: Jutarnji list | Slobodna Dalmacija | Gloria | Globus | Sportske Novosti | Autoklub | Dom & dizajn | Dobra hrana | Bestseller | Dodo | Dosi | Gorila | LikeCroatia | Gameland | Dubrovacki Vjesnik

WAZ: Der Westen