Riječka luka seli se na Krk, gradi se novi krčki most

Objavljeno: 20.11.2007

RIJEKA - Nizozemski konzultanti, Rotterdam Maritime Group, izradili su novi master plan razvoja riječke luke za razdoblje do 2030. godine koji predviđa gradnju velikog kontejnerskog terminala u Omišlju na otoku Krku i novog cestovno-željezničkog mosta za taj otok. Prema njihovim projekcijama, na Kvarneru će se dogoditi prava eksplozija lučkog prometa, ponajprije kontejnerskog, koji zahtijeva i novi operativni prostor.

Pronašli su ga na sjevernom dijelu Krka. Ondje bi, na jednoj od dvije odabrane lokacije, trebao niknuti najveći kontejnerski terminal u ovom dijelu Jadrana s godišnjim prometom od čak 2,5 milijuna TEU-a. Alternativa je uvala Pušća, prva s riječke strane poslije izlaska s mosta u dužini od 1,2 kilometra, a druga uz Janaf, gdje se predviđa gradnja operativne obale od 1,7 kilometara.

Da bi se plan na Krku ostvario, potrebno je sagraditi nove prometne pravce između otoka i kopna. Prema prometnim planovima, teret bi se prevozio preko novoga krčkog mosta prugom i cestom. Novi krčki most, o kojem se već dulje govori, gradio bi se oko kilometar jugoistočno od postojećega. Na kopnenoj strani početak mosta bio bi između Črešnjeva i Jadranova, a drugi kraj na poluotoku Laterna, u blizini tamošnjeg kamenoloma. Predviđeno je da budući novi most ima dva odvojena kolnika, između kojih bi bila smještena željeznička pruga.

Upravo bi ta pruga podnijela glavni teret povezivanja buduće teretne luke s ostatkom svijeta. Osim zbog nove luke, novi most bi se trebao graditi i zbog dotrajalosti postojećeg mosta. Naime, godišnje se na održavanje sadašnjega Krčkog mosta troši oko 40 milijuna kuna. Osim toga, sadašnji most teško izdržava sve veći broj vozila, koji se ljeti penje i na 28.000 automobila na dan. Cestovno povezivanje novog mosta s kopnom nalaže i gradnju nove brze ceste.

Planovi predviđaju njezinu gradnju od čvora Sv. Kuzam prema otoku Krku. U tom čvoru brza cesta bi se spojila s riječkom obilaznicom, autocestom Rijeka - Zagreb i budućom autocestom Rupa - Rijeka -Žuta Lokva i dalje prema Splitu. Tako bi buduća luka bila povezana s međunarodnim cestovnim koridorom Vb i budućom Jadransko-jonskom autocestom.

Željeznička pruga, koja bi od nove luke na Krku vodila preko novog mosta, spojila bi se na buduću magistralnu željezničku prugu Botovo - Zagreb - Rijeka. Riječ je o novoj modernoj pruzi u sklopu čije bi se gradnje na potezu od Botova do Dugog Sela gradio drugi kolosijek uz postojeću prugu, a od Karlovca do Rijeke gradila bi se potpuno nova pruga. Predviđanja su da bi ova pruga zajedno s onom preko novoga krčkog mosta mogla biti idealna linija za transport kontejnera s novoga lučkog terminala na Krku prema njihovu odredištu. No, sve su to zasad planovi, a struka i na kraju politika tek trebaju donijeti odluku.

Brajdica ne može progutati sav teret

U riječkoj Luci smatraju da postojeći kapaciteti ne mogu "progutati" količinu tereta koji se sve više sa zakrčenih sjevernoeuropskih luka pozicionira u Jadranu. Ove godine kontejnerski terminal Brajdica ostvarit će promet od 140.000 TEU-a, a nizozemski su konzultanti primjerice za 2010. godinu predvidjeli tek 80.000 jedinica. Oko 250 milijuna dolara teški već aktivni razvojni projekti vodeće nacionalne luke, u kojima je, kako građevinski tako i financijski, najambiciozniji novi kontejnerski terminal na zapadnom dijelu trgovačke luke sa 1200 metara nove operativne obale, očito nisu kraj planova gradnje i modernizacije lučke infrastrukture na Kvarneru. Promet je, tvrde čelnici riječke Luke, potpuno opravdao sadašnju investiciju, a upravo će on odrediti i planove za budućnost.

Zatečeni smo, opredijelili smo se za turizam

Novi master plan, prije službene javne promocije, Lučka uprava Rijeka predočila je predstavnicima Općine Omišalj, koji su, ako je suditi prema riječima načelnika Tome Sparozića, potpuno zatečeni idejom.

- Širenje luke na područje općine Omišalj u suprotnosti je s već prihvaćenim urbanističkim planovima, da ne govorim o master planu turističkog razvoja županije koji upravo taj dio otoka predviđa za ekspanziju turističkih kapaciteta, hotelskih i nautičkih sadržaja.

Stalno se sudaraju dva koncepta, industrijalizacija i turistički razvoj, pa se pitam tko to piše planove a da se ne konzultira s lokalnom zajednicom.

Luka na Krku ideja je stara više od 30 godina koju je netko očito sada izvukao iz ladice i ponovno nam prodaje stare projekte. Ako smo se odlučili za turizam, a mislio sam da jesmo, onda nam ne treba željeznica do otoka ni novi lučki sadržaji - kaže Sparozić.

Broj preporuka: 1

ARHIVA ČLANAKA

Doktori u bijelim kutama noćna su mora svakog djeteta, a cijepljenje je najmračniji scenarij koji neminovno završava u suzama. No, doktor iz sljedećeg videa nešto je sasvim suprotno. Pogledajte!

SA ŽITOM U PLODINAMA

Dobitnici nagradne igre sa Žitom u Plodinama do vrijednih nagrada

Dana 15. listopada 2012.godine izvučeni su dobitnici u nagradnoj Igri Sa Žitom u Plodinama do vrijednih nagrada.

LJUBAVOLOGIJA U PRAKSI

Kako živjeti u ljubavi?

Što ljubav doista jest? Kako je možemo svakodnevno živjeti? Kako odbaciti romantično, idealizirano shvaćanje ljubavi i prigrliti ono što ljubav istinski jest? Kako dopustiti ljubavi da nas osvoji?

Opći uvjeti korištenja | Pravila prenošenja sadržaja | Zaštita privatnosti | Pravila komentiranja | Impressum | Kontakt | Oglašavanje

EPH Digital: Jutarnji list | Slobodna Dalmacija | Gloria | Globus | Sportske Novosti | Autoklub | Dom & dizajn | Dobra hrana | Bestseller | Dodo | Dosi | Gorila | LikeCroatia | Gameland | Dubrovacki Vjesnik

WAZ: Der Westen