VELIKI INTERVJU SA ZORANOM ŠPRAJCOM

UREDNIK DRUGE NAJGLEDANIJE INFORMATIVNE EMISIJE U ZEMLJI 'Dobivam prijeteća pisma i pozive. Uzvratim s par prijetnji pa se takvi heroji brzo povuku'

 Boris Kovačev / CROPIX

“Draga djeco, slušajte Radio Mariju i gledajte RTL Direkt, pa se opet vidimo sutra”, s još jednom znakovitom pošalicom koje obično potjeraju suze od smijeha na oči odjavio je svoju emisiju Zoran Šprajc. Bilo je to početkom ovog tjedna, kada je RTL Direkt već zagazio prema trećoj godini svog emitiranja. U četvrtak 21. travnja taj magazin proslavio je svoj drugi rođendan, a razloga za slavlje svakako imaju. Šprajcov RTL Direkt u godinu je dana, bez obzira na kasni termin emitiranja, postao druga najgledanija informativna emisija u zemlji, a danas ga u prosjeku prati čak 400 tisuća ljudi, pa nije čudo da Šprajc na pitanje kako stvari stoje kao iz topa odgovara - “Bolje nego ikad!”.

- Sada smo dvije godine stariji, iskusniji, pametniji i bolji. Ali smo zato pod većim opterećenjem nego prije dvije godine. Tada smo se uspinjali ka vrhu bez nekih velikih ambicija, radili smo iz svog gušta i za gušt publike, ali nismo slutili da je toliko mnogo publike željne takvog gušta. Sad smo na vrhu. a na vrhu je mnogo teže ostati nego se na njega popeti. Hrvatsko televizijsko nebo je puno zvijezda koje brzo bljesnu, ali se još brže ugase. Zato nastojimo da nas ta zvjezdana slava ne opije, pa danas svakoj emisiji prilazimo s još više brige i odgovornosti kako bi opravdali taj status. Ali prije svega nastojimo zadržati onu strast, energiju i gušt koji smo imali na početku i evo i danas se veselimo svakoj novoj emisiji i onome što ćemo u njoj napraviti. A to je ključno u svakom poslu, osobito u televizijskom, publika brzo prepozna kad nešto odrađuješ tek toliko da odradiš - ističe Šprajc.

Zasićen standardnim

Kada je prije više od dvije godine odlučio prijeći s N1 televizije na RTL i prihvatiti se s novom ekipom osmišljavanja magazina za tu komercijalnu TV postaju, na umu im je, kaže, bilo stvoriti nešto čega na domaćem tržištu nema, nešto što bi i on rado volio gledati. Zasitio se, objašnjava, standardnih news emisija i dnevnika, pa je pretpostavio da ni publici ne treba stotreća emisija takvog profila, a vijesti uostalom mogu gledati i čitati od jutra do ponoći na svim mogućim televizijama i portalima.

Malo lucidnosti

- Tražili smo nešto što je primjereno kasnom večernjem terminu, a da opet nije samo neko lako štivo za laku noć. Tražili smo i našli paket u koji ćemo ljudima dati najvažnije, najzanimljivije i najtelevizičnije događaje i vijesti, ali da ih ispričamo na drugačiji način. Kako kod nas nema tipičnog late night showa, onda smo uzeli nešto od toga, tj. mene i moje komentare, osvrte i zafrkancije, nešto smo pokupili od magazinskih emisija, prije svega dobre reportaže koje rade dobri novinari i tome smo još dodali neke elemente klasičnog talk showa, to sve zapakirali u 30 minuta i evo, pokazalo se da je to kombinacija s kojom u našem terminu pobjeđujemo i turske i domaće sapunice i skupe realityje i magazinske uspješnice i političke talk showove na drugim televizijama - govori Šprajc.

Ipak, takvu senzaciju nisu očekivali, prije svega jer sve to rade s minimalnim budžetom, imaju, kako se kaže, dva i pol novinara, urednika, producenta i njega, a u televizijskom biznisu se nekako podrazumijeva da velik rezultat donosi samo velik novčanik.

Zagreb, 170415. 
U novom studiju na RTL televiziji predstavljen je novi TV format, late night news magazin RTL Direkt.
Na fotografiji: Zoran Sprajc.
Foto: Dragan Matic / CROPIX
Dragan Matić / CROPIX

- Mi smo mali novčanik nadoknadili s malo lucidnosti, drskosti, velikom energijom i par televizijskih trikova s kojima se dobiva dojam da je cijela emisija luksuznija nego što zapravo jest. Prije svega maksimalno koristimo fotografije i ilustracije kojima se vole igrati i naši dečki iz grafičkog dizajna koji su se sjajno uklopili u emisiju i savršeno pogađaju ono što želimo - ističe Šprajc.

Ono što je još neobičnije u cijeloj priči od ekspresnog uspjeha jest činjenica da RTL Direkt prati i mlađa publika poput srednjoškolaca i studenata, a što se dobro vidi iz Šprajcove službene Facebook stranice koju je “lajkalo” više od 210 tisuća ljudi. To pokazuju i analize gledanosti, ali očekivano, starije je publike najviše, što zbog činjenice da ih u ukupnoj populaciji ima najviše, a i zato što su oni najveći ovisnici o informativnom programu. No ono što je najluđe, RTL ima svojih sljedbenika i među djecom od tek deset, 11 godina...

Politički burek

- Da, to je i mene iznenadilo da nas gleda jako mnogo klinaca, ako su mladi zahtjevna publika, onda su klinci valjda najzahtjevnija publika na svijetu. Na ekranu sam već 15 godina i to uvijek u glavnim informativnim emisijama, ali nikad nisam podijelio toliko autograma vršnjacima svoje djece. Ljudi me zaustavljaju da mi kažu kako njihovo dijete ne ide spavati dok ne pogleda RTL Direkt. Sad je termin u 22.15 postao kao nekad termin s crtićem u 19.15 - uz smijeh uzvraća Šprajc.

Svidjele su se očito i djeci Šprajcove duhovite opservacije društvene zbilje, a u Hrvatskoj inspiracije mu sigurno ne manjka.

- Samo se trebaš okrenuti oko sebe, poslušati što pričaju ljudi u birtiji i pogledati vijesti. Ako imalo korespondiraš sa stvarnim životom i stvarnim problemima i ljudi i države, možeš svaki dan naći inspiraciju u izjavi nekog mudraca s Markova trga koji pokušava i medijima i narodu prodati neki politički burek. Imam obavezu i prema sebi i svom poslu i svojoj publici raspakirati svaki takav burek, naravno, ako imam dovoljno argumenata. Znao sam to i prije raditi, ali standardan news format nije primjereno mjesto za takve ispade pa smo se u RTL Direktu poklopili i ja i termin i format - objašnjava. No koliko god njegove doskočice izgledale spontane, smišljene u toj stotinki sekunde kad su kamere već uključene, one su zapravo pomno planirane.

- To me uvijek pitaju, što znači da stvarno djeluju kao da su taj tren iz uma došli do druma pa to shvaćam kao kompliment svojoj prezentaciji. Inače ne, uglavnom svaku foru izvažem nekoliko puta, produžim, skratim, pišem, brišem, nastojim je uskladiti s nekom fotografijom, videom ili ilustracijom, to je ipak neka vrsta komentara pa moraš tražiti i način i riječi kojima ćeš ga najbolje prezentirati - odgovara. No čim jednu foru pred kamerama “izvali”, uglavnom je iste sekunde zaboravlja jer kada u 22.45 emisija završi, odmah počne razmišljati kakva će biti ona sutra. I dok Šprajcove “haiku” dosjetke jedne nasmiju, drugi se zbog njih do te mjere razljute, da mu i zaprijete.

- A bilo je svega i svačega i prijetećih pisama i anonimnih telefonskih poziva, i kojekakvih namještaljki i zlih tračeva, ali ne obazirem se na to niti volim od toga raditi neku dramu. Poludim samo kada netko krene uznemiravati moju obitelj, ali uzvratim s par verbalnih prijetnji pa se takvi heroji brzo povuku - odgovara.

Dan žena

S dovođenjem gostiju nema pak problema, no priznaje, dolazak predsjednice Hrvatske Kolinde Grabar-Kitarović, koja je nedavno gostovala u RTL Direktu, ipak nije očekivao.

- Zapravo se uopće nisam nadao da će doći jer sam često kritizirao neke njezine poteze, a znam kako je politička elita tašta i osjetljiva na kritike, pa u takvim novinarima odmah vide “neprijateljsko okruženje” kako mi je svojedobno rekao glasnogovornik jednog bivšeg političkog lidera. Ali istina je da sam ja predsjednicu znao ponekad i pohvaliti pa čak i javno obraniti od nekih glupih seksističkih ispada na njezin račun. Uglavnom, nakon mjesec dana od prvog poziva uglavili smo da je Dan žena prigodan termin i nije bilo nikakvih posebnih problema - govori Šprajc.

Najbolje i najgore izdanje RTL Direkta ne zna izdvojiti.

Zagreb, 080416.
KD Lisinski, trg Stjepana Radica 3.
Premijera HTV-ovog dokumentarnog filma Republika.
Na fotografiji: Zoran Sprajc i supruga.
Foto: Livio Andrijic / CROPIX
Livio Andrijić / CROPIX
Na fotografiji: Zoran Šprajc i supruga Lidija

- Na kraju svakog tjedna biramo jednu najbolju i jednu najgoru emisiju tog tjedna, ali je najgore kad imaš lošu emisiju, a potrefi se visoka gledanost. Osjećam da smo iznevjerili publiku, pa radije biram manju gledanost i dobru emisiju. Ali na sreću zasad je mnogo više dobrih emisija s dobrom gledanošću - zaključuje.

Noviteti

Kako je zahvaljujući malom ekranu već cijeli niz godina javna osoba, dio tog tereta podnosi i njegova obitelj, supruga Lidija, 17-godišnja kći Franka te sinovi, 16-godišnji Miron i 14-godišnji Damjan.

- Djeca, hvala bogu, nikad nisu bila impresionirana s tatom na ekranu, niti su ikad to nešto posebno doživljavala, ali sad, evo, htjela-ne htjela moraju, jer njihovi prijatelji to sve gledaju, vrte ili prepričavaju moje fore u školi pa su uključeni, ali dobro se s tim nose, uostalom to je druga generacija koja televiziju uopće ne doživljava kao neki važan medij, ali, eto, zna nekad biti fora - govori Šprajc. Druga strana medalja je i Šprajcovo zdravlje, jer novinarstvo je sve, samo ne posao pošteđen stresa.

- Zasad uspijevam svakih šest mjeseci proći na tehničkom pregledu kod svoje kardiologinje, ali nije baš oduševljena mojim napretkom. Sada nešto manje jedem, češće idem na fitness i u duge šetnje, pa se nadam da ću joj idući put izvući osmijeh na lice - kaže.

I za kraj, zanima nas ima li nakon dvije godine Direkta nekih noviteta koje možemo očekivati u emisiji?

- Imam nekih ideja, ali zasad se kuhaju u glavi, a kad se skuhaju prvo ih moram staviti na stol svojoj urednici Mojmiri Pastorčić, svi misle da je moja zadnja, ona napravi da čak i ja mislim da je moja zadnja, ali bez nje nema ni mene ni emisije. Dakle, kad ona da zeleno svjetlo, čut’ ćete, vidjet ćete - spremno je uzvratio Šprajc.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. travanj 2024 23:28