RAST EUROM DENISA

‘Preuzeo sam sve trgovine One2playa i postao glavni igrač na tržištu igračaka’

Eurom je već 25 godina prisutan na tržištu, a glavni mu je biznis prodaja sezonskih artikala
 Ranko Šuvar/CROPIX

Nakon što je nedavno propao One2play, a prije njega i Magma, na hrvatskom tržištu ostao je jedan jedini specijalizirani proizvođač i trgovac igračkama - hrvatska tvrtka Eurom Denis.

Činjenicu da su ostali jedini specijalizirani trgovac igračkama na tržištu u Eurom Denisu namjeravaju dobro iskoristiti: preuzeli su 14 trgovina One2playa u Hrvatskoj, svih pet u Bosni i Hercegovini te dio dobavljača. O ulasku u još tri trgovine u Zagrebu i Splitu još pregovaraju, a od nekoliko njih su odustali zbog neisplativosti.

Udvostručili broj dućana

Praktički u posljednjih mjesec dana Eurom Denis u tišini je udvostručio broj vlastitih trgovina igračaka. U ovom trenutku imaju čak 24 trgovine u Hrvatskoj i sedam u susjednoj BiH. Uz to, imaju i dugogodišnju veleprodaju u Sloveniji, BiH i Srbiji. Do kraja ove godine maloprodaja bi trebala dosegnuti 35 ili 36 trgovina, u tvrtki će biti više od 250 zaposlenih, a prihodi bi im trebali premašiti 135 milijuna kuna. Riječ je o značajnom rastu u odnosu na gubitak koji su u Hrvatskoj ostvarili usred krize 2009. i 2010. godine te prošlogodišnjim prihodima od 90 milijuna kuna.

Praktički jedina, ali itekako jaka konkrencija ostali su im veliki trgovački lanci i drogerije koji su posljednjih godina uveli velike odjele s igračkama i na taj način odlučili kupcima ponuditi kupnju svega na jednom mjestu. U biznis s igračkama u protekle dvije godine ušli su i M San i Tisak.

Prepolovljeno tržište

Svi oni bore se za tržište igračaka koje se prepolovilo: s blizu milijardu kuna od 2003. godine do 2008. godine, na oko 400 do 500 milijuna kuna u proteklih pet godina. - Ovim preuzimanjem trgovina prerasli smo iz srednje u veliku tvrtku. Sada mogu reći da smo početkom prošle godine bili zainteresirani i za kupovinu One2playa.

Godinu dana smo provodili dubinsko snimanje i ozbiljne razgovore, ali ipak smo procijenili da je to neisplativo jer je s njihovim konceptom bilo nemoguće pozitivno poslovati. Znali smo što se događa na tržištu i šest mjeseci se pripremali za taj posao. One2play je zatvorio zadnji dućan 28. veljače, a mi smo već u roku od deset dana ušli u prvu trgovinu - objašnjava Tomislav Pelić, vlasnik i direktor Eurom Denisa.

S obzirom na snažan rast tvrtke, prvi se put za razgovor s novinarima, ali pod uvjetom da ga se ne fotografira.

Temeljite pripreme

- Tvrtka Eurom posluje gotovo 25 godina i dugo se nije znalo za nas. Radimo dobro svih ovih godina i nema razloga da se moja slika pojavljuje bilo gdje. Pogrešno se misli da je naš osnovni biznis prodaja igračaka. Samo jedne godine, 2003., igračke su nam u ukupnom prometu dosegnule 32 posto, uvijek je to na razini od oko četvrtine prometa. Naš glavni biznis oduvijek je bila prodaja sezonskih artikala za Božić, Uskrs i ljeto. Kupci su nam svi - od velikih trgovačkih lanaca do malih trgovina. Boje za jaja i ostali uskrsni asortiman koji se sada prodaje mi smo odradili prije godinu dana. Sada radimo nabavu za proljeće i ljeto iduće godine - otkriva Pelić, koji je u biznis ušao još kao 19-godišnjak.

Njegova obitelj sedamdesetih je godina otišla u Beč. Otac je radio za velike kompanije kao što je Volvo. Tomislav Pelić školovao se u Beču, gdje je upisao i ekonomski fakultet, ali mu se žurilo što prije pokrenuti neki biznis pa je 1990. godine u Austriji osnovao tvrtku Eurom za trgovinu svega što se tada tražilo na tržištu. Samo nekoliko mjeseci kasnije registrirao je Eurom i u Hrvatskoj. Prvi biznis s igračkama koji je odradio kao mladi poduzetnik bila je preprodaja pikula.

- Od 1988. do 1997. godine, kada sam se s obitelji konačno preselio u Zagreb, nisam raspakirao kofer, stalno sam bio na relaciji Beč - Zagreb. U Sloveniji sam otvorio tvrtku 1992. godine, u BiH tri godine kasnije, a u Srbiju smo ušli 2006. Imali smo dobru kombinaciju robe koju smo prodavali u u cijeloj regiji - kaže Pelić.

Uvjereni u jak rast

S ovogodišnjim rastom maloprodaje igračaka značajno će se izmijeniti cijelo poslovanje tvrtke: s udjelom od samo šest do sedam posto prosječnog udjela u prihodima, maloprodaja će ove godine premašiti 30 posto.

Igračke će Euromu, proizvođaču i trgovcu koji sada preuzima prvu poziciju na tržištu, prvi put donijeti više od 50 posto prihoda.

Mjesta za samo jednog na tržištu

Kupovna moć jako je pala. Nekad je bilo mjesta za dva, tri specijalizirana trgovca igračkama, a sada ga ima samo za jednog, kaže vlasnik Eurom Denisa. Magma je, procjenjuje Pelić, propala zbog biznisa s tekstilom. One2play je pak imao lošu strukturu asortimana.

- Morate imati 70 posto vlastite robe - kod nas su to, primjerice, Sparkle i Ninja Kornjače - i 30-ak posto A brendova, kao što je Lego, na kojima su marže minimalne - pojašnjava Pelić. Trgovine Denis nazvao je po svom najstarijem sinu. Ima još pet kćeri. - Kćeri su mi uštedjele nekoliko milijuna kad su odbacile igračke za koje sam bio uvjeren da će proći na tržištu, pa sam ih poslušao i odustao - priznaje.

U Sloveniji se lakše posluje

Unatoč trenutno dobroj poziciji na tržištu, vlasnik Euroma tvrdi da je u Hrvatskoj teško poslovati. Od banaka ne uspijeva dobiti niti kune za širenje poslovanja.

- U tri velike banke pitali su me kako to da još nisam propao. Ne gledaju moje poslovanje i prihode, nego ih igračke kao segment tržišta uopće ne zanimaju. Država je, pak, druga priča - porezna politika, zakonodavna nestabilnost, neučinkovita uprava... Sve to opterećuje normalno poslovanje - tvrdi Pelić.

U Sloveniji je, tvrdi, deset puta lakše poslovati.

- Kada smo bilo koji projekt donijeli u Sloveniju, dobili smo sve što treba, i podršku i financiranje. U Hrvatskoj ništa. Upravo zbog toga ozbiljno razmišljam o preseljenju tvrtke u Sloveniju - najavljuje.

Druga opcija o kojoj također ozbiljno razmišlja je ulazak jednog domaćeg ili stranog fonda. S jednim domaćim već su u ozbiljnim pregovorima. Ta je opcija zadnja i najskuplja, kaže Pelić, iako omogućuje najveći rast tvrtke i širenje na desetak zemalja u regiji.

Širenje na tržište Bugarske i Rumunjske bilo je spremno još 2008., ali su zbog krize na vrijeme odustali. I iz Peveca su se povukli u pravi trenutak pa ih nisu opteretila nenaplaćena potraživanja, kao ni u slučaju propasti One2playa.

- Pevec nam je bio drugi kupac kada sam svojima, godinu i pol prije propasti, rekao da se povlačimo. One2play je, pak, bio korektan do kraja i podmirio sve obveze prema dobavljačima - otkiva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. ožujak 2024 12:35