Autor: Tomislav Novak

Objavljeno: 19.01.2013

ŽRTVA PONOĆNOG BOMBAŠA

Ova lokomotiva bila je opaki četnički ratni stroj i dio tajnog projekta Krajina ekspres...

Ova lokomotiva bila je opaki četnički ratni stroj i dio tajnog projekta Krajina ekspres...

Ponoćni bombaš namjerio se na krivu lokomotivu. Plava dizelašica HŽ-a u zadnjih je 40 godina uzduž i poprijeko prošla cijelu Jugoslaviju, ratno zarobljeništvo kod Knina i bojišnicu u dalmatinskom zaleđu, a zadnjih 15 godina obavlja težak rudarski posao vuče teretnih vlakova duž zagorskih pruga.

Sa svoje 103 tone, šest osovina i 2200 konjskih snaga i danas je opak stroj. Po uzoru na zloglasni Krajina ekspres, oklopni vlak o kojem su se sve do Beograda širile propagandne bajke, s dva je puškomitraljeza i maljutkama ova lokomotiva trebala ići “tamo gdje više nema šina”.

Stoga joj je Blaževićeva bomba na koju je, slučajno ili ne, kod Podsuseda naletjela točno 9. siječnja, na dan kada Republika Srpska slavi 20 godina postojanja , izgledala samo kao neukusna šala.

Da su strojevi ljudi, na improviziranu bombu bi se samo prezrivo nasmijala i odmahnula rukom.

Dio tajnog plana

Riječ je o poznatom modelu serijskog broja HŽ-2062, a nekad je bila vlasništvo Jugoslavenskih željeznica serije JŽ 644. Kada je Knin okupiran, s još najmanje sedam lokomotiva iste serije pala je u ruke vojske SAO Krajine koja ih je koristila za prijevoz ljudstva i materijala. Nakon što su sastavili Krajinu ekspres, oklopni vlak s dva vagona pun mitraljeza i topova, u SAO Krajini je osmišljen tajni plan proizvodnje i opremanja više oklopnih vlakova koji bi vukli naoružane vagone do prvih linija bojišta, a među njima je bila i junakinja naše priče.

Budući da se, kad je HV jednom konačno presjekao najvažnije prometne pravce, ideja o velikoj i moćnoj Krajini raspala, “grandiozni” plan o floti oklopnih vlakova koji bi krstarili bojištima neslavno je propao. Lokomotiva je tako nakon Oluje s ostalima odvezena u TŽV Gredelj, gdje su iz maskirnih boja prebojane u plavo, a serijski broj im je iz JŽ 664 prekucan u HŽ 2062.

Ojačana konstrukcija

Njena i danas ojačana konstrukcija, što je prednost zaostala iz rata, kažu nam djelatnici HŽ-a, jedan je od razloga što eksplozivna naprava Vojislava Blaževića na njoj nije napravila više štete ili je izbacila s tračnica.

- Krajina ekspres bio je jedini funkcionalni oklopni vlak koji je djelovao u Krajini. Riječ je o vlaku koji je ispočetka bio zaštićen vrećama pijeska, međutim odmah nakon prve akcije u ljeto 1991. bio je dodatno ojačan.

Malo podataka

Postojao je plan da se naprave još najmanje dva ili tri takva vlaka koje bi vukle lokomotive tadašnjih Jugoslavenskih željeznica - kaže Boris Gregorić, koji je na temu improviziranih oklopnih vozila u Domovinskom ratu napisao i knjigu koja će uskoro biti objavljena.

Gregorić objašnjava kako nema govora o tome da je Krajina ekspres bio sofisticirani moderni ratni vlak.

- Riječ je o improviziranom oklopnom vozilu koje je, ako se ne varam, unatoč propagandi sudjelovalo u samo jednoj beznačajnijoj akciji na hrvatskom teritoriju, nakon čega je Ekspres usmjeren prema Bihaću - objašnjava.

Da stvar bude zanimljivija, ponoćni je bombaš Vojislav Blažević, inače porijeklom iz Smedereva i s čestim kontaktima u Banjoj Luci, svoj eksploziv detonirao upravo na 20. godišnjicu Republike Srpske, i to, slučajno ili ne, pod lokomotivom koja je, dakle, bila dio krajiških planova o ratnim vlakovima, što je odmah zainteresiralo teoretičare zavjere. S druge strane, službenih je podataka malo.

U HŽ Cargu tvrde da nemaju evidenciju o ratnom putu podsusedske lokomotive i o njenoj ulozi u SAO Krajini, ali i o ulozi ostalih lokomotiva u stvari se malo zna. Međutim, na forumu stranice zaljubljenika u vlakove željeznice.net razvila se opširna rasprava o današnjim lokomotivama HŽ-a koje su prometovale tijekom rata u raznim ulogama.

Zagorka je jedna od današnjih sedam (serijski brojevi HŽ 2062049 do 2062056) koja je bila stacionirana u Kninu. Poslije Oluje, pišu upućeni korisnici, nađene su najmanje dvije teretne kompozicije.

Propali napad na Zadar

- Jedna, sastava 12 vagona, bila je skrivena u tunelu kod stanice Stara Straža. Druga, sastava dvadesetak vagona, iskliznula je iz tračnica između stanica Pribudić i Plavno. Uzrok iskliznuća bila je prevelika brzina i nemogućnost kontroliranja kompozicije, pa su vojnici otkačili lokomotivu i pobjegli prema Kninu. Unatoč obilju streljiva i eksploziva, nije došlo do detonacije. Jedna je pak kompozicija natovarena eksplozivom gurnuta iz Benkovca prema Zadru - cilj je, prema dostupnoj dokumentaciji i svjedočenjima, bilo kemijsko postrojenje u Gaženici kod Zadra - ali je zapela prije tunela u Debeljaku. Nošena inercijom, uletjela je u tunel i urušila ga. Tamo su vlak našli pripadnici HV-a - prisjećaju se sudionici tadašnjih zbivanja.

U nekima od tih zarobljenih lokomotiva nađen je eksploziv, a u nekima opsežna dokumentacija o djelovanju vojske SAO Krajine, a korisnici željeznice.net kažu da je u nekima bilo i tragova krvi.

Ranjena će lokomotiva, inače stacionirana u Varaždinu, nakon manjih popravaka biti vraćena na prugu, na svoj stari posao.