ZAGREBAČKI ELEKTRIČNI BICIKL

Bez napora za 20 minuta stiže se na vrh Medvednice

U desetak četvornih metara garaže u zagrebačkom Kraljevcu 40-godišnji Zvonimir Sučić konstruirao je moderan električni bicikl
 Ronald Goršić/CROPIX

Kada vas u gradskoj gužvi na prometnicama pretekne biciklist koji razvija brzinu od 30 kilometara na sat, nemojte se iznenaditi - pored vas nije projurila biciklistička legenda Lance Armstrong.

Ako pritom uočite da vas je isti taj biciklist pretekao s lakoćom, ne okrećući pedale, s pomalo zločestim osmijehom, ne trljajte oči u nevjerici. To se zaista dogodilo!

Konkurencija motorima

Pored vas je, naime, prošao električni bicikl koji svojim performansama može konkurirati i motorima i skuterima! Taj crni ‘oklop’ koji se smjestio u samoj rami bicikla nije ukras, već zaštita za konverter koji mijenja istosmjernu u izmjeničnu struju i baterije koje se mogu puniti. Tu se smjestio i kontroler koji može limitirati maksimalnu brzinu. Na stražnjem kotaču nalazi se elektromotor, a na volanu, na desnoj ručki nalazi se gas, koji se najlakše može usporediti s mjenjačem brzina na običnom biciklu.

Jednostavnim stiskom palca na gas, motor ‘preuzima sav posao’, pa biciklist može upravljati vozilom ne oslanjajući se na vlastiti pogon. Zato i ne čude iznimni rezultati koje ovo vozilo postiže - za 20 minuta, bez imalo napora i kapi znoja, moguće je stići i na sam vrh Sljemena.

Kasni noćni rad u garaži

Konstruiran je u omalenoj garaži, veličine svega desetak četvornih metara u zagrebačkom Kraljevcu. Njegov je autor, odnosno svojevrsni izumitelj, 40-godišnji automatičar Zvonimir Sučić. Proizveo ih je i ubrzo prodao ukupno 22, a prvi model nastajao je u kasnim noćnim satima, prije nepune tri godine.

- Vremena za hobi i odmor bilo je sve manje, a godina sve više. Moja je želja bila bez napora svladati uzbrdice na Sljemenu, i u znatno kraćem roku vratiti se kući svojoj obitelji. Kako sam inženjer strojarstva po struci, nije mi trebalo previše vremena da zbrojim dva i dva. U bicikl ću ugraditi elektromotor, pomislio sam, i odmah se bacio na posao - kaže Sučić.

Doduše, električni bicikli i tada su postojali, ali imali su velik nedostatak. U postojeće bicikle ugrađivale su se baterije na način da su se u paketima ‘vješale’ na klasične rame. Bilo je potrebno izgraditi jedinstvenu ramu, a svaki će kupac sam ugraditi ostale dijelove bicikla po svojoj želji i potrebi.

Nakon što je u potpunosti razradio ideju i iskonstruirao svoj prvi električni bicikl, oglasio se na forumu i avantura je mogla početi. U vrlo kratkom roku počele su pljuštati prve narudžbe.

- Cijena bicikala čija maksimalna snaga može iznositi 15 kilovata (ekvivalent od 23 konjske snage) kreće se od 13 do 30 tisuća kuna, ovisno o opremi bicikla. Unatoč tome što cijena i nije najprihvatljivija, bicikl se potpuno isplati. Za razliku od skutera, električni bicikl nije potrebno registrirati, ne treba mu gorivo i održavanje je znatno jeftinije. Ovaj bicikl na stotinu kilometara potroši svega kunu i pol za struju. Baterije za njega pune se poput mobitela - sve što je potrebno je punjač uključiti u struju, a uz prosječnu brzinu od 30 kilometara na sat, na bateriju je moguće voziti ukupno 50-ak kilometara - kaže Sučić.

Zainteresirani kupci

Zbog svega nije trebalo dugo čekati da se na forum javi i zainteresirani investitor. Njegovo je ime Vladimir Stunković, a zajedno sa Sučićem osnovao je prije nekoliko mjeseci tvrtku Zelena vozila d.o.o.

- Napokon smo izgradili prototip, to jest izbalansirali sve performanse pa zadovoljno mogu reći da ćemo uskoro krenuti u serijsku proizvodnju i izraditi 25 bicikala. Kupili smo dijelove i strojeve za izradu rame i motora - mali pogon nalazi se u podzemnoj garaži na Trešnjevci. Zainteresiranih kupaca osim u Hrvatskoj, ima i u inozemstvu pa se možemo pohvaliti i da su naši bicikli otputovali i u Singapur, Kanadu i SAD. Riječ o ekološki prihvatljivim vozilima, koji uopće ne zagađuju okoliš - kaže Stunković.

No ono što ovaj bicikl svakako izdvaja i čini jedinstvenim je iskustvo i osjećaj koji pruža kada se njime upravlja. Ni ekipa Jutarnjeg nije mu mogla odoljeti.

- Kako se upravlja ovim? - upitali smo Zvonimira prije no što smo sjeli na najteži bicikl kojim smo ikad upravljali u skromnoj biciklističkoj karijeri (prosječna težina električnog bicikla je 30 kilograma).

- Snaći ćeš se - bio je škrt sa uputama.

Ubrzo nakon što smo shvatili da se njime može voziti baš kao da je riječ o uobičajenom biciklu (tj. pedaliranjem), otkrili smo gas na ručki.

Nakon početnog usklika (koji ne poznaje niti jedna jezikoslovna disciplina), uslijedilo je oduševljenje i osmijeh. Zvonimir kaže da svi imaju istu reakciju kada prvi put odluče upravljati ovim biciklom.

Prijeći udaljenost od nekoliko stotina metara samo u nekoliko sekundi i bez imalo napora, električnom je biciklu dodatni plus. Toliki da smo ubrzo požalili što nemamo 15-ak tisuća kuna viška u džepu.

Novi bicikl za brdsku vožnju

- Bicikl jednostavno ne može biti jeftiniji. Njegova je izradnja prilično skupa i iziskuje mnogo vremena. No dugoročno gledano, riječ je o isplativom proizvodu - objašnjava Sučić.

Dodaje da trenutno razvija i nove modele električnih bicikala. Najzanimljiviji je svakako bicikl namijenjen brdskoj vožnji, čije će se baterije nalaziti na leđima biciklista, u ruksaku.

- Baterije se jednostavno stave na leđa i uključe u bicikl. Zašto na leđima? Tako da sam bicikl ne bude pretežak, odnosno da se težina ravnomjerno rasporedi kako bi bilo lakše upravljati - kaže ovaj izumitelj.

Radi na eko-biciklu koji će koštati 100 tisuća kuna

Zvonimir Sučić ne planira stati na ‘klasičnom’ električnom biciklu - kao pravi izumitelj svoj proizvod uskoro planira unaprijediti. Novi model bicikla koji je odlučio izraditi, a koji je još uvijek u fazi nacrta i trodimenzionalnih simulacija, bit će dizajnerski nalik vozilima iz znanstvenofantastičnih filmova. Od električnog bicikla prije svega razlikovat će se jedinstvenim dizajnom, a zbog materijala kojim ga planira izraditi stajat će nevjerojatnih stotinu tisuća kuna.

- Svojim performansama neće previše odstupati od bicikala koje sad proizvodimo, ali će njegova rama biti zaista posebna - želimo da na određenim dijelovima bude elastična, odnosno da cijela rama služi kao amortizer. Bit će to znatno lakši i udobniji bicikl, a najvjerojatnije ćemo ga izraditi od karbona ili recikliranog polietilena. Ipak je riječ o zelenom vozilu - kaže Sučić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 13:10