PRIČA O USPJEHU

KAKO JE HRVATSKI STARTUP PRERASTAO U GLOBALNOG GIGANTA Pronašli izrazito profitabilnu poslovnu granu i sada su najveći na svijetu

    AUTOR:
    • Petra Plivelić

  • OBJAVLJENO:
  • 18.06.2017. u 15:32

Hvar, 290716.
Kineski miljarder Sam Li stigao je u Hvar sa svojom flotom, cetiri jahte privezane su na hvarsku rivu, dok je 96 metarski brod Pelorus ostalo na sidru ispred grada. Na fotografiji: brodovi Sea Force One, Infinity Shade i Kogo.
Foto: Tom Dubravec / CROPIX
Tom Dubravec / CROPIX

Dvojica Zagrepčana su s Crnogorkom i Španjolcem prije tri godine pokrenuli startup za najam brodova. Danas omogućavaju najam 11 tisuća plovila u 30 zemalja svijeta. A Hrvatska im je top destinacija

Zbog svojih 1185 otoka, otočića i hridi, brojnih zaljeva i plaža Hrvatska ima jednu od najrazvedenijih obala Sredozemlja, što je čini idealnom za razvoj nautičkog turizma. Dogodilo se to neplanski.

Uz prirodne ljepote imamo bogatu gastronomsku ponudu, atraktivne destinacije, aktivnosti i izlete te uzbudljiv noćni život koji svake godine u Hrvatsku privlače sve više inozemnih čarter gostiju. Prihod od nautičkog turizma konstantno se povećava, a u prošloj godini iznosio je 769 milijuna kuna. Nautički turizam mogao bi biti svjetlo na kraju tunela domaće ekonomije, s obzirom na to da se trenutna vrijednost hrvatskog tržišta najma brodova kreće oko 500 milijuna eura, a prema procjenama, svjetsko tržište bi do 2020. godine trebalo doseći vrijednost od 46 milijardi eura.

Nismo digitalizirani

Hrvatska je prvo svjetsko tržište u čarteru jedrilica - “dragulj jedrenja”, reći će znalci. A iza nas su Karibi, Grčka i Španjolska, sve redom zemlje s burnijom i zanimljivijom pomorskom poviješću.

Problem je sljedeći: naše je tržište većinski tradicionalno i nedigitalizirano. Za razliku od hotelskog smještaja koji više od 70 posto turista unajmljuje internetskim putem, brodovi se i dalje većinski iznajmljuju osobno u jednoj od brojnih čarter kompanija koje fragmentiraju tržište. No, posljednjih godina na sceni su se pojavili inovativni modeli čarter poslovanja koji privlače novi tip turista s novim zamislima odmora na brodu.

Kao predvodnik digitalizacije i globalizacije nautičkog turizma istaknuo se Zizoo, najveća online platforma za najam brodova na svijetu koja svaki mjesec bilježi rast bukinga od 20 posto. Američki magazin Condé Nast Traveler opisao je Zizoo kao “Booking.com za brodove”, no Zizoo je zapravo kombinacija Airbnb-a i Booking.com-a jer osim unajmljivanja broda ima i socijalni element. Turisti također mogu rezervirati plovilo s punom posadom, uključujući skipera, hostesu, kuhara, pa čak i dadilju. A misija Zizooa je učiniti unajmljivanje brodova za odmor jednostavnim poput rezerviranja hotelske sobe.

Mozak za financije

Njihova priča počinje 2014. u Beču kada je Anna Baničević, Bečanka crnogorskog podrijetla, radeći u Googleu shvatila da nautičkom tržištu nedostaje digitalizacije. Tada su joj na um počele padati ideje i zamisli je prenijela svojem školskom prijatelju Benitu del Valleu, Španjolcu s dugogodišnjom bečkom adresom. No, glavna dama i inženjer trebali su financijski mozak za operaciju stvaranja nautičkog diva. S plaže u startup upada Zagrepčanin Sinan Mašović koji je do tada financijski zanat izučio u Raiffeisen banci i Agrokoru, iz kojega je otišao u privatni fond u Beč.

- Moja obitelj ima ljetnikovac u Crnoj Gori, nedaleko od Anne, s kojom ljetujem već više od 25 godina - prisjeća se 33-godišnji Sinan, jedan od osnivača, koji je u Zizoo doveo tech eksperta i prijatelja iz srednjoškolskih klupa, svojeg vršnjaka Ivana Miletića.

- S Ivanom sam zajedno išao MIOC i poznajemo se iz kvarta. Ja sam iz Tuškanove, a on s Kvatrića. Sjećam se da se naknadno upisao jer se tek bio vratio iz Amerike i da smo svi bili opčinjeni njegovim sposobnostima. Dok smo mi tek učili osnove, on je već sam programirao svoje igrice - otkriva Sinan.

Jutarnji arhiva

Na fotografiji: Sinan Mašović, Anna Baničević, Ivan Miletić i Benito del Valle

 

- Zapravo sam htio biti kuhar, ali, na sreću, ne znam kuhati pa sam oduvijek u tehnološkom svijetu - objašnjava Ivan, koji je završio FER i ostvario karijeru u tvrtki Amphinicy koja se bavi satelitskom tehnologijom, a surađuje i s NASA-om. Jedno vrijeme je imao vlastitu konzultantsku tvrtku, a jedan je od osnivača IT tvrtke Q Alliance.

Zašto Zizoo? Što je Zizoo?

- Zizoo je nadimak poznatog oceanografa s crvenom kapicom Jacques-Yvesa Cousteaua, a imena se dosjetila Anna - objašnjava Sinan, a Ivan potvrđuje.

Iako su sa zagrebačkog asfalta, obojica su veliki zaljubljenici u more, plažu i sunce, no tek su se nedavno otisnuli na otvoreno more.

- Tek kad smo nas četvero osnovali Zizoo, 2014. godine, i sami smo spoznali užitak jedrenja. Sinan i ja već tri godine zajedno ljeti plovimo Jadranom i nema ničega ljepšeg od te slobode - rekao je Ivan.

- Uvijek idemo na neko drugo mjesto i to je ljepota jedrenja. Imaš slobodu otisnuti se na jedan od 1000 otoka koji svaki zapanjuje svojom posebnošču. Nije kao na Filipinima ili u Grčkoj gdje svi otoci sliče. Tamo ako si vidio jedan, vidio si sve. Kod nas svaki otok ima svoju priču i mene to oduševljava - objašnjava Sinan s velikim iskustvom, s obzirom na to da je dosad prošao sve kontinente osim Australije, no i onamo se uskoro sprema.

Odaberi iskustvo

Ivan, koji je do sada proputovao 30-ak zemalja, jedrenje gleda s praktične strane. Smatra da nema smisla uložiti mnogo novca u odmor i potom tjedan dana čamiti na istome mjestu.

- Jedrenje nudi mogućnosti koje nemaš u hotelu, poput skrivenih plaža i uvala do kojih se ne može doći osim brodom, a često su mirne i omogućuju ti privatnost. Možeš ići od partyja do partyja, ovisi kakvu vrstu odmora želiš. Sve možeš kombinirati na brojnim lokacijama, i opuštanje na plaži s knjigom i ludu zabavu - rekao je Ivan, koji kaže da upravo tako razmišljaju milenijalci (20 - 35 godina) koji polako otkrivaju tržište najma brodova.

- Milenijalcima se ne da gužvati na plažama pa se okreću jedrenju i postali su najbrže rastući segment tržišta, a Hrvatska im je sve atraktivnija zbog zabave i lijepih plaža, ali i zato što je sigurno mjesto za jedrenje - objašnjava. Trendovi pokazuju da su na tržištu potrebni fleksibilniji uvjeti najma, drastično različiti od klasičnog sedmodnevnog najma koji nije primamljiv većini turista.

- Turisti, posebno mlađi, žele unajmiti brod na dva ili tri dana i to su spremni više platiti. Žele sve veće i nove ili nedavno renovirane brodove, s više posade i all-inclusive uslugom - dodaje Sinan. Top rute za jedrenje su Split - Hvar - Vis - Mljet i Zadar - Sali - Kornati, a prosječan najam za sedam dana i šest osoba kreće se u cjenovnom rangu od 2000 do 4000 kn. Najviše se iznajmljuju jedrilice i katamarani, čine čak 80 posto najma, dok su ostalih 20 posto motorne jahte i gliseri. Zizooovi klijenti imaju u prosjeku 35 do 55 godina, a 70 posto njih je bilo na brodu i prije.

Nagli rast

Glavne destinacije nautičkog turizma Zizooa su Hrvatska, s više od 4000 plovila, Grčka, Španjolska i Italija, a čak 50 posto klijenata čine Nijemci i Austrijanci. Sve veći interes, posebno za Hrvatsku, pokazuju turisti iz Zapadne Europe i posebice Amerikanci, koji nisu cjenovno osjetljivi. Svojim inovativnim pristupom tvrtka Zizoo unijela je revoluciju u turistički sektor omogućujući jednostavnu rezervaciju više od 11.000 brodova različitih kategorija u 30 zemalja na 500 lokacija. Po prihodima je Zizoo najveća web platforma za najam brodova na svijetu.

- Tvrtka je prošli mjesec zatvorila novu rundu financiranja te je od osnutka postigla gotovo četiri milijuna eura investicija, a trenutačno se prvenstveno usmjerava na daljnje unapređenje proizvoda i ubrzanje stope rasta. Do 2020. na ciljnom tržištu plan Zizooa je ostvariti godišnji prihod od 450 milijuna eura na svim tržištima - objasnio je Sinan, financijski direktor.

Osim u Zizoou, potražnja za hrvatskim destinacijama raste i na digitalnoj platformi francuskog startupa za najam brodova Click&Boat. Hrvatska je prema porastu potražnje ove godine na drugome mjestu, iza Francuske, a i broj plovila iz Hrvatske na toj platformi utrostručio se od kraja prošle sezone, na gotovo tisuću. Hrvatskoj nautičkoj atraktivnosti ide u prilog i skoro uvođenje Uberove usluge UberBoat u srednjoj Dalmaciji. No, iz Zizooa ne brinu jer, kažu, Uber im nije konkurencija, s obzirom na to oni ne nude mogućnost noćenja na gliseru ni najma brodice bez kapetana.

- Oni ne prodaju doživljaj, nego samo transport. Slično je, no nisu ni blizu našem core biznisu - rekao je Sinan.

Zizoo za sada ima središnji ured u Berlinu i predstavništva u Zagrebu i Beču, no u planu za 2018. je otvaranje ureda u Hrvatskoj.

- Želimo potpuno digitalizirati cijeli proces od bukinga, check-ina, transporta i check-outa, a u marinama planiramo loungeove za klijente poput onih na aerodromima te stvoriti društvenu in-destination aplikaciju - rekao je Ivan iz Zizooa.

ELIPSO

Izdvajamo