E-OBRAZOVANJE

PLAN DO 2022. Digitalizirati sve osnovne i srednje škole u Hrvatskoj

Projekt je ove godine ušao u opipljivu fazu: učenike su dočekale nove učionice s računalnom opremom
Ilustracija
 Vlado Kos / HANZA MEDIA

Situacija nije sjajna i ne treba je skrivati: istraživanje na uzorku od 151 osnovne i srednje škole u Hrvatskoj pokazalo je da među njima nema nijedne digitalno napredne ni zrele škole.

Većina škola, njih 82 posto, spada u digitalne početnice, čime na skali klasičnog školskog ocjenjivanja od 1 (digitalno neosviještene škole) do 5 (digitalno zrele škole), dobiva ocjenu 2.

Otprilike svaka peta škola u Hrvatskoj može se smatrati srednje zrelom, odnosno digitalno osposobljenom, zbog čega u Hrvatskoj akademskoj i istraživačkoj mreži CARNet zaključuju da našim školama predstoji dug put do najviše razine zrelosti.

Unatoč takvim pokazateljima prikupljenim prije godinu dana, svaka od 151 škole ušla je u pilot-projekt “e-Škole: Uspostava sustava razvoja digitalno zrelih škola” koje provodi CARNet, u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje, Agencijom za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih te Fakultetom organizacije i informatike Sveučilišta u Zagrebu. Riječ je o najznačajnijem projektu u obrazovanju, kojeg kroz svoje fondove sufinancira Europska unija sa 85 posto ukupnog iznosa, vrijednog gotovo 307 milijuna kuna. Pilot-projekt počeo je 2015. i traje do 2018., nakon čega slijedi druga faza projekta, od 2019. do 2022. godine. Planirano je da tada projektom e-Škole bude obuhvaćeno 60 posto škola, no prema izjavi ministrice obrazovanja Blaženke Divjak cilj je povećati obuhvat na sve osnovne i srednje škole u Hrvatskoj.

Nužan iskorak

“Obuhvat od 100 posto svih osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj je nešto za što ću se osobno zalagati. Projekt “e-Škola” i digitalno zrelih škola dio je Strategije obrazovanja znanosti i tehnologije jer iskoraka u smislu obrazovanja 21. stoljeća sigurno nema bez značajnog unaprjeđivanja digitalne zrelosti naših škola i opremanja naših nastavnika i učenika kompetencijama, koje nam osiguravaju da se u tom dijelu izjednačimo s ostatkom Europske unije”, ističe ministrica Divjak. Pilot-projekt u koji su se dobrovoljno uključile škole prije dvije godine ove jeseni ušao je u opipljivu fazu. Na početku nove školske godine učenike su dočekale nove učionice s računalnom opremom, nastava u kojoj se koriste računalima i tabletima, digitalni obrazovni sadržaji i niz scenarija modernog poučavanja za prirodoslovne predmete - biologiju, kemiju, fiziku te matematiku za 7. i 8. razrede osnovnih i 1. i 2. razrede srednjih škola. Svaka škola u pilot-projektu opremljena je dvjema različitim učionicama. U prvoj, prezentacijskoj, su PC računala, monitor s funkcijom dodira i zvučnici, a u drugoj, interaktivnoj, uz prezentacijsku opremu je i 30 tableta.

“Digitalna zrelost škola je koncept koji zbog sve veće važnosti tehnologije postaje sve zastupljeniji u modernom obrazovnom sustavu. U tom konceptu se primjena informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT) u školama više ne oslanja samo na entuzijastične pojedince, nego se planira i provodi na razini škole kao organizacije - objašnjavaju u CARNet-u, čiji bi projekt bilo pogrešno promatrati samo kroz prizmu opremanja škola modernim tehnologijama. One su alat koji nastavnicima i učenicima pruža niz novih mogućnosti, nastavni proces stvara dinamičnijim i kreativnijim, samim time učenicima daleko zanimljivijim. Na koje sve načine je moguće iskoristiti novu tehnologiju koja je ušla u deset posto hrvatskih škola, provjerili su novinari Jutarnjeg lista, obilazeći u protekla dva tjedna škole u različitim krajevima Hrvatske.

E-škole u brojkama: Podijeljeno tisuće tableta za učenike i nastavnike:

1220 hibridnih računala za nastavnike STEM predmeta

5085 tableta za ostalo nastavno osoblje

901 laptop za ravnatelje, stručne suradnike i nastavno osoblje u područnim školama

115 stolnih računala za administrativno osoblje

5018 tableta za učenike u interaktivnim učionicama

Kako IKT u nastavi koristi osnovna škola u Vukovaru, a kako u Zagrebu, što o tome kažu učenici i nastavnici u malim seoskim školama, što u većim gradovima, povećava li im novi način poučavanja baziran na digitalnim sadržajima volju za odlazak u školu, doznali su naši novinari u izravnom razgovoru s brojnim učenicima, nastavnicima, stručnim suradnicima i ravnateljima.

U školama redom potvrđuju: nije to samo oprema, to je drukčija organizacija nastave, novi sadržaji, zabavniji i djeci smisleniji. Iz dosadašnjeg iskustva iznose još jednu, iznimno bitnu tezu, a ta je da je znanje prikupljeno na ovaj način trajnije, da se učenike potiče na međusobnu suradnju kroz projektnu nastavu, a dobivaju i daleko veću slobodu. Primjerice, kolega Nikola Patković doznao je u vukovarskoj osnovnoj školi da četvrtašima postaju zanimljive lekcije o krvožilnom sustavu i srcu. O tome sada uče koristeći aplikacije pomoću kojih “šetaju” kroz krvne žile. “Ulaskom” u ljudsko tijelo mogu promatrati rad srca i ostalih organa. Nastava je tako usmjerena na aktivno učenje, a učenik istražuje, kreira i nadograđuje sadržaje, samim time sve što mu je nepoznato lakše procesuira.

Novi poziv

Nadalje, novinar Jutarnjeg lista Tomislav Mamić proveo je dan s učenicima i nastavnicima izolirane osnovne škole u Brestovcu Orehovičkom, malom zagorskom mjestu od oko 400 stanovnika. Ravnatelj škole Zdenko Kobeščak objašnjava - ova je škola primjer kakve želimo u Hrvatskoj. Zahvaljujući projektu e-Škole koji su počeli provoditi prije dvije godine ravnatelj tvrdi da se izmijenio mentalitet ne samo njihove škole, nego i mjesta.

Jedna od funkcija digitalno zrelih škola jest da su na visokom stupnju integriranosti IKT-a u život i rad škole. Digitalna zrelost ne odnosi se, dakle, samo na opremu, nego na pristup njezinu korištenju - od planiranja i upravljanja školom do nastavnih i poslovnih procesa. Za to je nužna komponenta usavršavanje nastavnika koji se, među ostalim, educiraju za korištenje opreme, ali i samostalan razvoj digitalnih obrazovanih sadržaja.

Za kraj kalendarske godine CARNet je najavio novi javni poziv školama za sudjelovanje u drugoj fazi projekta. Očekuje se da će broj zainteresiranih škola, kao i u slučaju pilot-projekta, bitno premašiti broj škola koje će biti uključene u provedbu velikog projekta “e-Škole”. Riječ je o 700 novih osnovnih i srednjih škola, odnosno 60 posto u Hrvatskoj. Ostvare li se planovi Ministarstva, taj će broj biti veći. Ravnatelj CARNeta Goran Kezunović otkriva da je za to potrebno dodatnih 40 milijuna eura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 09:14