KONOBA BONACA

SKRADINSKA OBITELJ BULAT USPJEŠNO VODI KONOBU VEĆ 30 GODINA 'Kod nas je i Michael Schumacher probao kamenice. Oduševio se'

Kći vlasnika konobe Bonaca Lucija Bulat s ocem Ivanom
 Milan Šabić

Među desecima restorana u Skradinu, konoba Bonaca je nezaobilazno mjesto. Posluje punih trideset godina, a dobar glas o njoj davno je prešao granice Hrvatske. "Bonacu" spominju i poznati francuski vodiči za gastronomiju Routard i Michelin, zbog čega iz te države dolazi 70 posto njihovih gostiju.

Vlasnik konobe je Ivan Bulat (58), ali u njezin rad uključena je gotovo cijela njegova obitelj. Naročito kćer Lucija (25) koja posljednje tri godine vodi konobu prema riječima ponosnog oca. A sve je počelo i prije nego je ona došla na svijet. I počelo je s ribom.

- Prije svega, ja sam ribar. Od svoje 12. godine sam na moru i kako se riba dobro prodavala, s 25 sam otvorio konobu. Te 1987. u konobi su uz mene radili moji roditelji i supruga, a 99 posto svega što smo prodavali bilo je iz vlastitog ulova. Kako smo se proširili i kako nam dolazi više gostiju, moramo kupovati više ribe, ali u predsezoni se i dalje zna dogoditi da 80 posto ribe koju pripremamo sam ulovim.

Težak tempo

Dok naš domaćin priča o ribi, oči mu se cakle. Ne samo da voli taj posao, oko njega je doslovno sagradio život cijele obitelji. Od male barke i na njoj ulovljene ribe nastala je konoba. Od konobe, u kojoj su gosti nekad na klupama sjedili uz bok jedni drugima, nastao je poznati restoran zbog kojeg Francuzi hrle u Skradin. U blizini restorana nedavno je otvoren i ekskluzivni hotel "Bonaca". Čega god se obitelj Bulat prihvati, to pretvori u zlato. Naravno, ni barke, ni konobe, ni hotela ne bi bilo bez teškog rada.

- Budimo se oko pet sati ujutro, a dnevno radimo i do 16, 17 sati. Spavamo oko četiri sata na dan – govori Lucija o režimu u konobi koji traje tijekom sezone. Počinje tjedan dana prije Uskrsa, za Cvjetnicu, a traje sve do 25. studenog. Hotel, za koji su zaduženi Ivanova kćer Nevena i njezin muž, radi cijele godine. U sedam mjeseci od otvaranja, na popularnoj stranici Booking.com korisnici su hotel "Bonaca" ocijenili s astronomskih 9,7 od 10.

Skradin, 270717.
ACI Marina u Skradinu.
Na fotografiji: konoba Bonaca.
Foto: Milan Sabic / CROPIX
Konoba Bonaca

Usprkos iscrpljujućem tempu, obitelj Bulat ne zaboravlja važnost zajedničkog vremena. Svaki dan, točno u pola jedan popodne, okupljaju se na ručku koji sprema Ivanova majka. I dan danas za nju kažu da je najbolja kuharica među njima.

Veliki ulov

No, uz sva postignuća u životu, Bulata i dalje najviše vesele trenuci kada odlazi na ribu. Na našu zamolbu, prisjeća se mnogih dogodovština tijekom ribarenja, od kojih su neke vezane uz prave kapitalce. Doduše, ne uvijek one morske.

- Jednom prilikom sam vadio kamenice "kopitarke" sa svojim prijateljima. Netko od njih je na barku donio i šampanjac koji smo pili uz kamenice. Odjednom je blizu broda na jet-skiju došao čovjek u ronilačkom odijelu. Počeo je voziti krugove i jedan od nas mu je povikao da prestane i da radije dođe na brod. Kad je skinuo kapu od odijela shvatili smo da je to Michael Schumacher. Probao je dvije kamenice, popio malo šampanjca i oduševio se. Poslije je s obitelji došao kod nas u restoran na večeru.

Sedmerostruki svjetski prvak Formule 1 nije jedina poznata faca s kojom se Bulat sreo u sklopu svojeg posla. Svojedobno su iz "Bonace" nosili unaprijed pripremljene jastoge na jahtu Romana Abramoviča, a jednom prilikom su tijekom ribolova u Prokljanskom jezeru probudili i legendarnog Kirka Douglasa. Kad su u pitanju domaće osobe iz javnog života, više i ne broji tko im je sve došao. Bolje bi pitanje bilo tko nije.

No, najdraža priča našeg domaćina nije vezana uz poznate osobe, nego najveći ulov u životu. Pamti datum kao da je bio jučer, 6. 12. 1983., baš na blagdan Svetog Nikole. Tog su dana on i njegovi izvukli 1560 kila ribe.

- Bilo je toliko ribe na brodu da smo je morali bacati nazad u jezero. Od svojeg sam dijela toliko zaradio da sam mogao kupiti Renault 4.

S Ivanom Bulatom i njegovom kćeri Lucijom tri sata prolaze kao u hipu. Uz sjajnu ribu na tisno. crni rižot s friganim sipicama i skradinsku tortu (čiji recept seže u 14. stoljeće!), slušamo ih kako pričaju o ribarenju, vođenju restorana i običajima u Skradinu. Neprestano rade, ali nije im teško odvojiti vrijeme za autora ovih redaka. Čak i dok pričamo, Ivanovom budnom oku ne promiče ni jedan gost koji se zaustavlja pred konobom, a Lucija se u hipu diže prema njima i sa smiješkom im tumači meni. Tek rijetki nisu ušli.

Skradin, 270717.
ACI Marina u Skradinu.
Na fotografiji: jelo pripremljeno u konobi Bonaca.
Foto: Milan Sabic / CROPIX
Jelo pripremljeno u konobi Bonaca

Ako trebate dokaz da će se zalaganje i naporan rad isplate, ne morate tražiti dalje od obitelji Bulat iz Skradina. Oni su svoje ruke sami pozlatili.

Recept: 'Riba u tisno'

Sastojci:

- cipal, jegulja, sipa, kozica (sve iz Prokljanskog jezera)

- češnjak

- petrusimen/peršin

- celer

- maslinovo ulje (1,5 dl)

- voda

- sol, papar

Priprema:

U malu teču se ulije vode, ali toliko da ne pokrije cijelu ribu. Doda se češnjak (u komadu), sol i maslinovo ulje (oko 1,5 dl). Kuha se otprilike 25 do 30 minuta na srednjoj vatri pritom se ne miješa, tek se malo protrese tu i tamo. Kad gotovo sva voda ispari, u teči ostane tek malo guste tekućine i jelo je gotovo.