DIVLJANJE

POBUNA STANARA U SAMOM CENTRU ZAGREBA 'Kuće nam se tresu, zidovi pucaju, strah nas je pustiti djecu van...'

AUTOR:
    • Matija Boltižar

  • OBJAVLJENO:
  • 19.09.2017. u 15:12

  • Tomislav Krišto / HANZA MEDIA

     

    Sonja Vrčić Vikić, stanarka Gornjeg grada, odlučila je jedan dan prebrojiti koliko automobila prođe Mesničkom ulicom. Izračunala je da se u minuti spusti 10 vozila u prosjeku. U jednom satu to je već 600 automobila. Ograničenje brzine u toj ulici je 30 kilometara na sat, ali ako provedete samo nekoliko minuta kraj ceste, brzo zaključite da se vozači većinom ne drže propisane brzine.

    - Samo se stanari drže propisa, svi ostali voze od 60 do 100 kilometara na sat. Tako se bez kontrole voze danju i noću pa ne znamo više je li naša ulica kulisa za ‘Brze i žestoke’ - kaže Sonja Vrčić Vikić.

    Posljedice prekoračenja brzine osjete brojni stanari Gornjega grada. Na pročeljima su se pojavile pukotine, zbog buke ne može se spavati, a neki su čak od straha počeli izbjegavati spomenutu ulicu. Sandra Vetturell svaki dan prati svoje dijete do škole, ali ne idu kraćim putem preko Mesničke, nego okolnim putem preko uspinjače.

    - Učim svoje dijete da ide okolnim putem jer ga ne želim pustiti da samo ide Mesničkom. Vozači stalno divljaju, pločnik je uzak, a oni stupići ne mogu nikoga zaštititi. Strah me je pustiti dijete samo po toj ulici - kaže Vetturell.

    Jake vibracije

    Iz Policijske uprave zagrebačke poručili su da se u posljednje četiri godine na Mesničkoj dogodilo 16 prometnih nesreća, u kojima je lakše ozlijeđeno petero ljudi. Što se tiče upozorenja, postoji samo jedan prometni znak, a stanari kažu da se on teško može primijetiti tijekom vožnje.

    - Na kolniku Mesničke ulice nema posebno istaknutih prometnih znakova izričitih naredbi, samo prometni znakovi obavijesti, kojima je kolnik Mesničke ulice označen kao zona u kojoj je ograničena brzina kretanja, a postavljeni su kod raskrižja s Ilicom, gdje počinje zona Gornjeg grada - rekli su iz PUZ-a.

    Stanari su zatražili redovite nadzore brzine, ali nisu naišli na pozitivan odgovor. Strahuju, kažu, da se ne dogodi neka tragedija.

    Na Gornjem gradu složni su da se u posljednjih nekoliko godina stanje uvelike pogoršalo. Svako jutro Mesničkom se stvaraju kolone automobila, koji nepropisno dolaze iz smjera sjever - jug. Naime, brojni vozači dolazi do Ilice preko Ilirskog trga, kako bi zaobišli gužvu na Ribnjaku. Prometovanje tom linijom dopušteno je samo za stanare i taksiste, ali sve više ljudi iskorištava ovaj prečac, iako je riječ o prometnom prekršaju.

    To je dovelo do pojačanog prometa u Mesničkoj, što se izravno odrazilo na stanare, ali ostavlja posljedice i na njihovim kućama.

    - Automobili izazivaju jake vibracije, kuće nam se tresu, zidovi su popucali pa svi imamo oštećenja na našim kućama, koje su zaštićeno kulturno dobro - rekao je stanar Roman Lalić.

     

    Potvrdio je to i Žarko Željko, sudski vještak za graditeljstvo, koji ističe da zbog neobuzdanog prometa dolazi do propadanja okolnih zgrada.

    Stara jezgra

    - To su zgrade koje su stare i po 200 ili više godina, koje su u doba gradnje imale slabe temelje. Njihova razina temelja je u razini ulice, zbog čega su podložnije različitim vanjskim utjecajima. U ovom slučaju, vibracije od težih automobila koji voze većom brzinom od dopuštene mogu prouzročiti vibracije cijele zgrade, što dovodi do pucanja na vanjskim pročeljima okolnih kuća - rekao je Željko.

    Stanarima je dosta. Na njima je da očuvaju kulturna dobra koja iz godine u godinu propadaju. Traže da se Zagreb vodi primjerom drugih europskih, ali i hrvatskih gradova.

    - U staroj jezgri grada mora biti zabranjen promet! Zamislite da netko u Starom Gradu na Hvaru autom dođe do stare gradske jezgre. To mora stati - uvjeren je poznati glumac Kristijan Ugrina.

    Ronald Goršić / HANZA MEDIA

    Kristijan Ugrina i stanari Mesničke ulice

     

    Prometni stručnjak Goran Husinec predlaže model koji bi trebao osvijestiti vozače.

    - Znakovi koji pokazuju ograničenje brzine ništa ne znače, jedino rješenje je postavljanje kamera. Na taj način bi se vozači pridržavali ograničenja, a na Ilirskom trgu bi se kažnjavali vozači koji voze u nedopuštenom smjeru. Stanarima se postavi naljepnica u automobil, a kažnjavaju se svi ostali vozači u prekršaju - ističe Husinec.

    Izdvajamo