Brending za početnike

Brending za početnike

Davor Bruketa: Zašto je dobar brending važan za vaš biznis i kako to postići?
 CROPIX

Imate mali biznis i netko vam je rekao da biste trebali izgraditi brend. Što to zapravo znači? Jednostavno rečeno, brend je ono po čemu se razlikujete od drugih. Čim više ljudi to razumije i ta im je razlikovnost važna, to je brend jači. Što je teže kopirati tu razlikovnost, to bolje. Najlakše je kopirati funkcionalne razlikovnosti, a najteže duboku emotivnu povezanost s brendom. Zato veliki i mali brendovi ulažu puno truda, vremena i novca u to da ih volite iz ovog ili onog razloga.

Zašto bi vas netko volio?

Najveće brendove nisu izgradile agencije, nego vizionari koji su na makro ili mikro razini htjeli mijenjati svijet na bolje. Bez obzira na to radite li nešto dobro za cijeli planet ili samo za svoje selo, to je odličan razlog da vas kupci vole više nego što vole konkurenciju. Zašto radite to što radite? Malo koga ćete impresionirati ako to radite samo zato da obogatite sebe i svoje ulagače. Vaš posao, bili vi kompanija ili pojedinac, ima mnogostruke utjecaje na društvo. Nekad dobre, a nekad loše. Osvijestite svoj "društveni otisak". Pokušajte smanjiti loše, a pojačati dobre strane onog što radite.

Domagoj Kunić
Ambalaža za sokove od ekološki uzgojenog voća, koju je osmislila agencija Bruketa&Žinić& Grey za OPG Marice Jug

Agencije, kao ni treneri fitnessa, ništa ne mogu napraviti bez vas i neće uspjeti od kakice napraviti voćnu tortu, ali vam mogu pomoći da prepoznate koji je vaš pozitivan utjecaj na društvo i pojedinca, mogu vam pomoći da jasno artikulirate zašto radite to što radite i zašto bi to nekom bilo važno. Agencije vam mogu pomoći da to bude jasno vašim potencijalnim kupcima, zaposlenicima, medijima, ulagačima i općoj javnosti. Agencije vam mogu pomoći i u procjeni je li to važno dovoljnom broju ljudi kako bi vaš pothvat bio dugoročno održiv.

Važno je znati što ljudi žele, a još važnije što želite vi

Kad krećete u neki biznis, obično procjenjujete potencijal tržišta, koliko ima ljudi kojima treba vaša usluga ili proizvod, i na tome zasnivate svoj poslovni plan. Najveći brendovi nisu odgovarali na postojeću potrebu, već su stvorili svijet u kojem je njihov proizvod postao tražen. Najpoznatiji takav slučaj u Hrvatskoj je Vegeta. Zlata Bartl je kreirala nešto što prije nije postojalo, a danas je to naš najpoznatiji izvozni brend.

Krizevci, 300708.
Zlata Bartl, utemeljiteljica popularnog Podravkinog začina Vegete, iz vremena kad je radila u Podravci
Foto: arhiva Podravke
Zlata Bartl, utemeljiteljica popularnog Podravkinog začina Vegete, iz vremena kad je radila u Podravci

Najpoznatiji takav slučaj na svijetu je Apple. Svi danas imamo pametne telefone u džepu. Često ljudi pogledaju u to što rade i pomisle - to što radim i nije ništa posebno. Mnogo njih radi nešto isto ili vrlo slično. Dobra je vijest da kao što ne postoje dva posve identična čovjeka, ne postoje ni dva posve identična biznisa. Ponekad je potrebno malo više kopanja kako bismo osvijestili po čemu se razlikujemo od drugih.

Ljudi, kompanije, ali i cijele zajednice mogu biti brend

Trenutačno se radi na projektu brendinga Republike Hrvatske. Po čemu je naša zajednica jedinstvena u odnosu na sve druge zajednice svijeta, a nekome bi trebalo biti važno? Hrvatska je trenutno poznata po suncu, moru i nogometu. To nije loše, sve su to pozitivne asocijacije, ali od njih tri samo je jedna vezana uz ljudski rad - nogomet. To što je hrvatska reprezentacija dobra u nogometu imalo je puno utjecaja na globalnu prepoznatljivost Hrvatske. Nemojmo zaboraviti - da bi netko razumio zašto, kako i što radite, mora vas prvo primijetiti. Nogometaši su upravo u tom segmentu odradili fantastičan posao.

Ali sada, kad "svi" znaju za nas, što im još imamo za reći? U čemu smo dobri? Mi smo zajednica u kojoj se proizvodi najbrži električni automobil na svijetu, u kojoj djeca imaju pristup micro:bitovima, a robotska ruka Rhona vrši operacije na mozgu. Kroz Natura 2000 štitimo 37% svog teritorija, čime se svrstavamo u sam europski vrh. Tesla se rodio i ključni dio svog školovanja dobio je u Hrvatskoj, a tu je sagrađena i prva europska hidrocentrala. Iako će pesimisti reći da su to uspjesi usprkos, a ne zahvaljujući društvu u kojem su nastali, ja ne vjerujem da je sve gore navedeno puka slučajnost. Bit će zanimljivo vidjeti što će biti finalni rezultat procesa koji je u tijeku.

New York, Paris, Koška

I na kraju, ne dajte se impresionirati veličinom. Danas najveći brendovi nekad su bili samo mali poduhvati. Veličina u kontekstu brendinga zaista nije važna. Važna je veličina vaše namjere. Gospođa Marica Jug ima mali nasad organski uzgojenih jabuka u Koškoj, u Slavoniji. Od njih radi odličan sok. Bez obzira na to što je njezina proizvodnja mala, volimo gospođu Maricu jer je unutar svojih moći odlučila napraviti nešto dobro za svoje kupce, svoje selo i svoj planet. Živimo u vremenu u kojem, ako imate priključak na internet i ako imate nešto zanimljivo za reći, cijeli svijet će vas slušati. I ne morate naći lijek za rak. Ponekad je dovoljno pokazati malo empatije prema svijetu u kojem živimo.

Autor: Davor Bruketa, kreativni direktor i suvlasnik agencije Bruketa&Žinić&Grey

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 11:07