U današnje vrijeme kada se većina ljudi posvećuje karijerama u gradovima, postoji i ona druga strana koja ulaže u stare grane poljoprivrede, ali na moderan i uspješan način. Među njima je svakako i Marijan Balić, mladi ekonomist koji je odlučio svoje znanje i ambicije usmjeriti na poljoprivredu. Nastavio je obiteljsku tradiciju OPG-a, a od 2013. se posvetio prvenstveno uzgoju češnjaka, pod brendom Srijemski češnjak. Čak 10 hektara zemlje služi za uzgoj češnjaka, a ujedno se bavi i proizvodnjom pivarskog ječma i uljane repice.
Kvalitetu koju nudi prepoznao je i trgovački lanac Lidl Hrvatska čiji će dobavljači voća i povrća do kraja ove godine imati certifikat GLOBALG.A.P. Riječ je o jednom od najraširenijih svjetskih standarda primarne proizvodnje svježeg voća i povrća, a kako bi Lidlovi proizvođači mogli dobiti GLOBALG.A.P. certifikat, svake godine moraju zadovoljiti niz pravila i postupaka. To su bilježenja svih aktivnosti na zemljištu, ulazak posjetitelja u skladište u kontroliranim uvjetima, ali i vođenje brige o dvosmjernoj komunikaciji između radnika i rukovodstva te jasno definiranje svih poslovnih procesa. Obvezuju se također koristiti certificirano i kvalitetno sjeme i gnojiva, vršiti neprestane analize vode za navodnjavanje, tla i proizvoda te brinuti o mehanizaciji, čistoći i ispravnosti pakirne linije. A Marijan zadovoljava sve navedene uvjete te nam je otkrio kako se odlučio za karijeru poljoprivrednika.
''Ljubav prema kraju iz kojeg sam potekao presudila je u odabiru. Nastavak tradicije bavljenja poljoprivredom i ogromna želja za stvaranjem nečeg opipljivog kroz poljoprivrednu proizvodnju činilo se lako ostvarivo i vrlo realno'', započeo je Marijan.
Zanimalo nas je koje su najveće prednosti života na selu i rada na zemlji naspram života u gradu i modernih poslova, a Marijan nam je kazao kako je upravo to velika zabluda o poljoprivredi.
''Ljudi površno gledaju na poljoprivrednu proizvodnju misleći da je dovoljno samo sjeme staviti u zemlju i čekati da nešto naraste. Danas je poljoprivreda puno više od toga za one koji se time profesionalno bave i žive. Život na selu se promijenio, ubrzani tempo života u dobroj mjeri se prelio na ruralne dijelove pa tako i kod nas u naš život i proizvodnju. Pregovori s kupcima, dobavljačima, bankama, organizacija proizvodnje, planiranje, ciljevi, računovodstvo, briga za zaposlenike, sustavi kontrole i sljedivosti proizvodnje, analize, zaštita bilja, popravci strojeva, edukacije, prezentacije, sajmovi, putovanja…itd. samo su dio onoga što se kroz godinu odradi kod nas na OPG-u. To je danas moderna poljoprivreda. Međutim, osjećaj slobode otvorenog polja kada koračate po zemlji koju obrađujete teško je opisati. Pejsaži, priroda koja se mijenja kroz godinu. Vidjeti da nešto u što ste uložili sve svoje znanje i energiju raste, prekrasan osjećaj'', pojašnjava Marijan.
Ove godine je njegov OPG imao desetak zaposlenih sezonskih radnika, a trenutno je na OPG-u zaposleno 5 osoba. U planu im je dodatno širenje asortimana, povećanje proizvodnje češnjaka, zapošljavanje te ulaganje u skladištenje i jačanje ostalih segmenata proizvodnje i samog brenda Srijemski češnjak. A proces sadnje ovog iznimno zdravog povrća zahtjeva i puno truda.
''Priprema zemljišta i odabir zdravog sadnog materijala su ključni. Nakon pripreme zemljišta radimo raščešnjavanje glavica češnjaka, razdvajamo češnjeve, koji odmah odlaze na kalibraciju kako bi sadnja bila što ujednačenija, a potom i berba. Češnjak zatim dopremamo do polja i stavljamo češnjeve u specijalnu sadilicu za češnjak. Ovisno o uvjetima sadnje podešavamo sadilicu pazeći da dubina i razmak sadnje bude dovoljno kvalitetan za nesmetan rast i razvoj biljke. I sadnja može krenuti. Nakon sadnje sljedećih devet mjeseci brinemo da naš češnjak bude velik i zdrav. Proizvodnja češnjaka u polju vrlo je kompliciran proces no pravi posao nastupa prilikom i nakon vađenja češnjaka iz zemlje'', vodi nas korak po korak kroz sve.
Nastavlja kako je još jedna zabluda to da oko češnjaka nema puno posla, ali situacija je upravo suprotna. Češnjak je izuzetno radno intenzivna kultura gdje sadnju i vađenje možete odraditi strojno, a poslovi poput čišćenja glavica, kontrole kvalitete prilikom pakiranja zahtijevaju potpuni angažman.
''Ali, mi volimo izazove pa smo se prihvatili proizvodnje češnjaka. Smatram da na tržištu ima mjesta za sve pa i za jeftiniji uvoz iz Kine ili Španjolske jer kupcu morate dati mogućnost izbora. Preferencije potrošača su takve da oni traže domaći proizvod na policama. Mi smo tu da im tu želju ispunimo. Lidl nas je prepoznao kao kvalitetnog partnera i dobavljača češnjaka i trudit ćemo se ostati takvi'', s ponosom naglašava Marijan koji kaže kako u Hrvatskoj ipak nije lako biti poljoprivrednik. Veliki problem u poljoprivredi u Hrvatskoj jest i bit će brojnost radne snage i na to se treba pripremiti. I nije ovdje riječ samo o cijeni satnice, problem je puno dublji.
''Boriti se bok uz bok s razvijenim sustavima u EU koji se proizvodnjom češnjaka bave generacijama zahtjevan je posao. Zbog toga smo zahvalni Lidlu na ukazanom povjerenju. Biti poljoprivrednik, proizvoditi zdravu hranu koju će netko staviti na stol, to je čast i privilegija'', zaključio je Marijan.
Lidlovi strani dobavljači, kao i velik dio domaćih, već su certificirani GLOBALG.A.P. standardom, a do kraja 2018. godine bit će dovršen proces certificiranja ostatka domaćih dobavljača, čime će svi Lidlovi dobavljači imati ovaj ugledni certifikat. Kada je riječ o domaćim dobavljačima voća i povrća u Lidlu, njihov omjer dosegnuo je 90 posto, ovisno o sezonskoj dostupnosti. Lidl je domaće dobavljače dodatno podržao 2016. godine, organizirajući natječaj Okusi svoj zavičaj koji je kasnije postao svojevrsna ekstenzija brenda Okusi zavičaja, pokrenutog još 2013. godine.