Deset Googleovih zapovijedi

ZAGREB - Ako svojim kupcima date moć, oni će je iskoristiti. Razmišljate li kao Google, vi ćete željeti da se to i dogodi. Naime, ako konzumentima omogućite da vam kažu što misle o vašem proizvodu, dobivate informaciju za koju niste morali platiti tim stručnjaka. S takvom komunikacijom vaš najgori kupac vam postajte najbolji prijatelj. Čitajte blogove kupaca i komentare na internetu. Ljudi vole kada se njihov glas čuje. Ta kategorija ljudi bi vam mogla postati najbolja reklama. I to - besplatna.



U Hrvatskoj ne misle tako




Ovo je samo jedan od savjeta koje je Jeff Jarvis ponudio u svojoj knjizi “What Would Google Do?”, koja je odnedavno u prodaji i već je postala nova “poslovna biblija”, barem za one koji su kasno shvatili koliko je internet promijenio način poslovanja. Ovo nije knjiga o Googleu, nego o novim medijima i njihovu golemom utjecaju na moderno poslovanje. Jarvis kao glavnu tezu ističe da bi svaka kompanija mogla postati uspješnija ako u  poslovanju primijeni recept Googlea.



Dobar dio svojih tvrdnji Jarvis temelji na Googleovoj filozofiji “10 stvari za koje je Google otkrio da su istinite”. Prva od njih je već navedena teza da slušanje korisnika donosi uspjeh u poslovanju.       





Većina tvrtki u Hrvatskoj obraća pozornost na korisnike, no ne slažu se svi da bi potrošači trebali biti odlučujući faktor.



Menadžment ispred kupca



- Tzv. user generated content ne može biti nadomjestak za odgovornost koju menadžment ima za upravljanje tržišnim uspjehom kompanije. Naime, sadržaj koji proizvode korisnici je koristan korektiv, no analiza zahtjeva cjelokupnog tržišta, razumijevanje trendova i potreba ostaje na vodstvu kompanije - smatra Vedran Perišić, izvršni direktor Podjedinice za upravljanje i razvoj sadržaja na TPortalu.



Mnogima koji su navikli biti “jedni i jedini šefovi” neće biti jednostavno razumjeti o čemu Jarvis govori. Koliko je vlasnika restorana spremno na internetu otvoriti web stranicu na kojoj će gosti sklapati meni i predlagati jela koja će se nuditi? Bi li General Motors prihvatio model vozila kakav bi mu predložili kupci? Kakav god odgovor bio, Jarvis navodi da je to pravilo zbog kojeg će svatko tko ga se bude pridržavao uspjeti. Zašto? Zato jer bi tako napravio Google. Ali tko bi osim Googlea napravio takvu stvar? Uzmimo za primjer Apple, koji posluje baš obrnuto, pa ipak je vodeća kompanija u IT sektoru. Bi li Apple danas bio ovako uspješan da je radio onako kako radi Google? Vjerojatno bi, ali ako se sjetimo raznih restrikcija koje Apple često nameće za svoje proizvode, teško da bi primijenili pravilo o otvaranju prema korisnicima.



- Mi smo na Blog.hr-u često korisnicima davali mogućnost da kažu što misle i kakve bi inovacije na njemu htjeli. No, nismo ih uvijek slušali jer je iz rezultata nekih anketa bilo očito da su nam se javili neozbiljni ljudi - prenosi svoje iskustvo Dario Markuš, osnivač Blog.hr-a.



U drugom dijelu knjige autor se obraća konkretnim gospodarskim granama.



‘Niše’ za medije




Kad je riječ o medijima, uvjeren je da će uskoro doći dan kada novine na papiru neće biti tako važne kao nekad. Za medije Jarvis preporučuje male “niše” kao idealno mjesto za post-paper. Izdavačke kuće, tvrdi, ne bi trebale imati samo masovne proizvode, odnosno novine, nego razne usluge koje zanimaju određene grupe ljudi. Lokalni sportski talk-show, lokalni časopis, aplikacije za vremensku prognozu za mobitele ili lokalni sajmovi o zapošljavanju samo su neka od područja na koja mediji mogu zakoračiti. Velik su izazov i razne platforme i grupe ljudi kojima bi mediji, prema Jarvisu, trebali ponuditi ono što je korisnicima ponudio Mark Zuckerberg s Facebookom.



Agencijama za nekretnine Jarvis predlaže Youtube kao platformu za videorazgledavanje kuća, Google Earth da zainteresirani kupci mogu vidjeti kako izgleda okoliš. Zdravstveni sustav bi naglo profitirao ako bi se otvorio na internetu putem mreža na kojima pacijenti mogu razmijeniti svoja iskustva. Sličnu metodu mogu primijeniti i svi koji su uključeni u školski sustav.






Jeff Jarvis američki je novinar koji je dugi niz godina bio novinar i urednik u Peopleu, Entertainment Weeklyju, New York Daily Newsu, te San Francisco Examineru. Jedan je od kreatora BuzzMachinea na kojem je počeo pisati svoje blogove o novim medijima.



No, Jarvis je postao planetarno popularan kada je 2005. pokrenuo rat s kompanijom Dell, čiji je laptop u ljeto te godine kupio. Prema ugovoru koji je sklopio s Dellom, u slučaju kvara na laptopu Dell je morao svoje djelatnike poslati njemu kući da mu poprave uređaj.



Međutim, kada mu se laptop prvi put pokvario, Jarvis ga je morao sam odnijeti na servis, a kad su mu ga vratili, i dalje nije radio. Iritiran takvim postupkom Della, Jarvis je na svom blogu iznio iskustva s tom tvrtkom, svakodnevno opisujući pakao koji je s njom prolazio.



To je rezultiralo trostruko većom posjećenošću njegova bloga, ali i stvaranjem lošeg imidža Della.



Na kraju je Jarvis dao Dellu niz savjeta, koje su u tvrtki prihvatili do te mjere da su čak i sami otvorili blog preko kojeg svakodnevno komuniciraju sa svojim korisnicima.

  Blogerski junak američkih potrošača





1  Fokusirajte se na korisnike i sve ostalo će doći samo po sebi.



2 Najbolje je napraviti jednu stvar, ali jako, jako dobro.



3 Bolje je brže, nego sporije.



4 Demokracija na internetu funkcionira.



5 Ne morate biti za svojim stolom da biste dobili odgovor.



6 Možete zaraditi, a da ne budete zli.



7 Uvijek postoji više informacija.



8 Potreba za informacijom može prijeći sve granice.



9 Možete biti ozbiljni i bez odijela.



10 Odlično jednostavno nije dovoljno dobro.
Deset zapovijedi





Merita Arslani
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 12:54