Facebook status je.... novi kanal komunikacije

    AUTOR:
    • Jutarnji.hr

  • OBJAVLJENO:
  • 08.03.2009. u 17:35

ZAGREB - Što trenutačno radite? Odgovor na to jednostavno pitanje na Facebooku se zove “status” i korisnici su u njemu otkrili svemir mogućnosti. Status na Facebooku postao je novi masovno popularan kanal komunikacije, pa tako neki putem njega obavještavaju prijatelje da su upravo dobili prinovu, drugi traže posao, treći komentiraju svoj posao (poput Denisa Latina, čiji su ironični Facebook statusi proteklog tjedna postali nacionalna vijest), četvrti od svojih statusa prave poeziju, zafrkanciju (ili oboje), peti samo prate što svi drugi pišu u svome “statusu”... Meni osobno dogodilo se da sam putem statusa na Facebooku prodala auto.

“U dobre ruke nudim jedan stari crveni Renault Twingo”, upisala sam jednog dana u svoj status na Facebooku i prodala automobil - ni manje ni više, nego - najboljoj prijateljici. Ona me, opet putem statusa, redovito obavještava kako ga je dobro “udomila”.

Stand up komičar Marko Petar Orešković preko Facebooka je pronašao posao. Ne stalan, doduše, ali on ionako nije tip koji bi se vezao za jedno radno mjesto. Za čovjeka koji na “fejsu” ima čak 1300 prijatelja, pronaći posao i nije neki problem. Na portalu ga je vidio prijatelj, koji je pak javio svom prijatelju, i tjedan dana poslije Marko je bio voditelj Autoshowa nakon kojega je sretno spremio u džep pristojan honorar. I jedan voditeljski ljetni posao na paškom Zrću, priča Marko, također je našao putem ovog servisa. Štoviše, preko Facebooka je ugovorio i sastanak s nama.

‘Gledam statuse i fotke’


- Svatko na tom portalu ima neki osobni interes. Neki traže stalnu vezu, neki pak seks za jednu noć. No, Facebook je presavršen za širenje informacija da se to nekako ne bi iskoristilo. Primjerice, mnogo se ljudi na fejsu skriva pod različitim pseudonimima, ne stavljaju svoje slike, ne žele da itko za njih dozna. Moja je filozofija drugačija. Ja želim da me vide, da znaju da sam “onlajn” - objašnjava nam Marko.


Dan tako uglavnom počinje, ne računajući neke uobičajene, dnevne rituale, smišljanjem nekog novog Facebook statusa. Eto, objašnjava, neki je dan tako napisao: “U svakoj laži ima pola istine.” Taj je status zamijenio prijašnji, kada je Markov dan očito počeo loše. “Ustanem ti ja... kad ono obje lijeve”, upisuje na “fejs”. A dobro mu je status došao i potkraj veljače, kada su na red stigle omražene porezne prijave. Tko će mu u tom pomoći, nego Facebook prijatelji.

- To je zapravo nevjerojatno s tim statusima. Uglavnom, to je i stvar koju najviše gledam na fejsu, uz fotke. Postoje ljudi koji su toliko maštoviti u pisanju statusa, da me od srca nasmiju čim se ulogiram i pročitam neku novu životnu filozofiju koja vrijedi za taj dan. Meni, kao komičaru, status odlično dođe i za promociju nekih omanjih filmića koje sam snimio, a čije linkove onda stavim u status i tako omogućim ljudima da ih pogledaju. Ali to je i raspoloženje, poruka koju odašilješ svima odjednom i koja predstavlja sasvim specifičan oblik komunikacije - objašnjava.

Od servisa za spajanje davno izgubljenih prijatelja, do “uradi sam - tražim ženu - ispričaj Magdi - poznati citati” filtera za široke mase. Mnogo više od oglašavanja, Facebook statusi ipak govore o stanjima i raspoloženjima njihovih autora, koja nipošto ne žele skrivati. Dapače, upućeni su svima jer nije važno je li vam “friend” mama ili čovjek čiji ste “friend request” odobrili jer ste nekad davno, u nekoj birtiji, popili pivo. Status je status za svakoga, a kome se ne sviđa, ne mora ga čitati.

Privatno, a svima vidljivo

Komunikacijski savjetnik Krunoslav Vidić većinu svojih frendova nekoliko puta tjedno iznenađuje neobičnim izrekama u svojim statusima. Ali on ih zapravo ne smišlja sam. U Google je upisao pojam “smiješni citati”, a tražilica mu je izbacila odličnu internetsku stranicu prepunu izjava poznatih i nepoznatih autora. No, odabrati među njima također nije lak posao. Krunoslav bira citate koji se uklapaju u naš društveni kontekst.

- Uvijek nastojim da status bude nešto nad čim će čovjek promisliti, da to bude poruka koju određeni ljudi trebaju razumjeti. Kada preuzimam citat za svoj Facebook status, pažljivo odabirem da bude povezan s nečim relevantnim, da ne bude samo “copy paste” prve rečenice na koju sam naišao - objašnjava Krunoslav.

Na “fejs” se redovito spaja putem Blackberyja, a kako na tom uređaju ima i mogućnost iščitavanja isključivo statusa, nekako mu je to postala i omiljena zanimacija na Facebooku.

Voditelj HTV-a Denis Latin možda je dosad najbolje pokazao moć Facebookovih statusa. Nezadovoljan atmosferom na poslu, počeo je pisati statuse u kojima ironizira svoje šefove s kojima je u svađi. Da je to činio SMS-ovima, efekt ne bi bio isti. Porukama upućenima putem statusa na Facebooku pogodio je točno gdje je gađao: njegovi statusi su privatni, ali ih svi mogu vidjeti.

Dora Koretić

Izdvajamo