NAPAD U PARIZU

INOSLAV BEŠKER Zašto je bez suda, kao pas, strijeljan Charlie Hebdo

Religija je samo fasada, krinka, ona tu služi kao vrsta zastave koju je lako ponijeti, ali ona nije razlog. Posrijedi je ideologija zločina
Firefighters and police officers gather in front of the offices of the French satirical newspaper Charlie Hebdo in Paris on January 7, 2015, after armed gunmen stormed the offices leaving ten dead according to prosecutors and "six seriously injured" police officers according to City Hall. AFP PHOTO / PHILIPPE DUPEYRAT
 Philippe Dupeyrat/AFP

Papa Frane je u četvrtak služio misu u spomen žrtvama terorističkog masakra u redakciji pariškoga satiričnog tjednika Charlie Hebdo dan ranije, moleći javno Boga ne samo da u svoje okrilje prihvati žrtve nego i da se smiluje okrutnim ubojicama, pomažući da se izmijeni njihovo okorjelo srce. Ne zaboravimo, taj se list okrutno znao narugati i njemu i njegovim prethodnicima, u njegovoj su redakciji bili uglavnom ateisti, ali je sadašnji poglavar Katoličke crkve za njih molio i misu služio kao za mučenike. Što i jesu.

Uzeo je u obzir prvenstveno njihovu nakanu, da smijehom, satirom, upozore na ono što su smatrali nepravilnostima ili manama i da tako poprave ljudsko društvo (na ovom ili na jedinom svijetu, ovisno o točki zrenja), prešavši kršćanski - ili naprosto humano - preko nazorskih, ili ideoloških razlika, kao drugobitnih ili - in ultima linea - nebitnih. “Jer meni je ravan piramida rt / sa rovinama što ih čini krt”, kako kaže Bog Mojsiju u pjesmi buntovnika i nesvršenog bogoslova Kranjčevića koji se do smrti lomio sa simbolima vjere, kao još neki ateisti koje donekle poznam.

U njegovu vjerskom obzoru - koji nije manje dogmatski ukoliko je human - papa Bergoglio smatra, baš kao i pariški muslimanski imam Hassen Chalghoumi, a zapravo i svatko tko je sine ira et studio pročitao bilo Novi Zavjet bilo Kur’an i hadise, da nijedna od tih dviju vjera niti zaziva nasilje i ubijanje, niti ga pravda, osim u samoobrani (i pojam džihad, kao napor u pripadanju Bogu, ne podrazumijeva iskorjenjivanje inovjerujućih, samo prikladnu obranu od njihova eventualnog pritiska, prethodeći distinkciji Marka Miljanova da je junaštvo svladati drugoga, a čovještvo svladati sama sebe).

Naravno, nije zanemarivo da se baš na ideju kršćanskog Boga - koji se radije dao razapeti nego munjom udariti i koji je učeniku kad ga je pošao sabljom braniti rekao da onaj koji se mača laća od njega i gine - pozvao zli Anders Behring Breivik, kada je 2011. u Oslu pobio 69 tinejdžera jer nisu bili spremni mrziti muslimane, jer su prihvaćali multikulturalnu Norvešku, i multikulturalnu Evropu.

Niti je zanemarivo da su upravo muslimanskim Bogom - vičući “Allah-u Ekber!”, tj. “Bog je velik!” - svoj pokolj u pariškoj redakciji objasnila braća Kouachi, tvrdeći da su upravo osvetila Poslanika, dakle Muhammeda.

Salman Rushdie - kašmirski musliman, pisac koji se već četvrt stoljeća mora skrivati da ga ne ubiju pošto ga je fetvom na smrt osudio ajatolahah Ruhollah Homeini (još jedan protivnik tiranstva koji je i sam postao tiraninom, nimalo rijedak svat) - rekao je u srijedu da je religija postala prijetnja slobodi mišljenja. On nije u pravu.

Religija - za razliku od puke vjere, osobnog uvjerenja, koje nikoga ne ugrožava po sebi - jest protivnica slobode u onoj mjeri u kojoj svoje vjersko uvjerenje ne samo proglašava Istinom, neporecivim iskazom Apsoluta (jer i to je mišljenje koje ima pravo na svoju slobodu), nego ga pritiskom ili, ne dao Bog, nasiljem nameće onima koji vjeruju u drukčiji Apsolut, ili uopće ne vjeruju da išta baš apsolutno jest.

Ne zaboravimo da upravo Kur’an izdvaja inovjerce u istoga Abrahamova/ Ibrahimova Boga (El tj. Elohim i Allah istoga su semitskoga jezičnog korijena) kao “ljudstva Knjige” (tj. Biblije), “Ahl al-Kitâb”, šireći obuhvat istoznačnoga židovskog pojma “Am ha-Sefer”, kasnije i na Hinduse - pa ni to nije spriječilo sukobe koje zovemo vjerskima, ali koji vazda imaju i neki ekonomski odnosno politički korijen (ni lav ne napada, osim kad je gladan ili se ćuti ugroženim, a barem njemu ne možemo predbaciti vjersku mržnju).

U tome sklopu ni najnoviji val terorizma nije džihad protiv kršćanstva. Ne samo zato što su žrtve u redakciji satiričkog tjednika Charlie Hebdo u srijedu bili listom ateisti.

Uostalom, taj list se morao odreći dotadašnjeg naziva Hara-Kiri Hebdo 1970., pošto se opako narugao smrti generala De Gaullea, pa je zabranjen. Ionako je sam sebe autosatirički definirao kao “journal bęte et méchant” (glupe i zlonamjerne novine).

Rugao se papama, karikirao je simbole svete kršćanima, poput Djevice Marije, rugao se i protestantima, i židovima, i ateistima, i desničarima - u svome je satiričkom erosu ganjao slobodu tiska do njezinih krajnjih granica, možda katkad i preko njih.

Ne zaboravimo, utjecao je i na underground novinstvo u Hrvatskoj, a i na Zagrebačku školu crtanog filma, osobito u početku sedamdesetih, kada je Wolinski (ubijen u ovome masakru) bio kultni autor u listovima mladih, sklonih subverziji (u granicama “represivne tolerancije”, koju je Marcuse razglasio, uzevši je od valjanog Adorna).

Mogli su biti viđeni kao simbol Zapada, za neke: zapadnjačke slobode (proizašle, kako je naglašavao sv. Ivan Pavao II., iz kršćanskog koncepta slobode savjesti, ali ne bih pritom zanemario ni ipak ranijeg Sokrata) - a za neke, zaklete neprijatelje slobode, simbol zapadnjačke dekadencije.

Ipak, čak i statistički, daleko najveći broj žrtava ovog vala terorističkih atentata su muslimani. Dovoljno je zbrojiti njihove žrtve samo u nekoliko posljednjih mjeseci u Pakistanu, Turskoj, Maliju i Sjevernoj Nigeriji.

Dodamo li Kurde i šijite u Iraku i Siriji, gdje hara takozvana Islamska Država, vidjet ćemo da ni pribrajanje tamošnjih nesretnih jazidskih žrtava ne bi bilo matematički dovoljno da se sav taj teror protumači kao usmjeren protiv nemuslimana. Dapače. I opet su glavne žrtve “heretici”, trn u oku svakoj diktaturi svijesti.

Dakle, kao što smo već drugdje rekli, religija je u svemu tome samo fasada, krinka, ona tu služi kao vrsta zastave koju je lako ponijeti, na koju se lako pozivati, ali ona nije razlog. Posrijedi je ideologija zločina koja - kao i demon “boggart” u sagi o Harryju Potteru - poprima formu našega unutrašnjeg straha, ali se raspada kad je učinimo smiješnom (genijalna intuicija J. K. Rowling).

Eto zašto je napuhanima smetao Kerempuh, a nelogičnima Paradoks, zašto su lupeži ceptili kad je njihove mračne staze i bogaze osvjetljavao Feral Tribune, zašto je i u Francuskoj, “revolucionarnom duhu” u brk, klan Le Canard enchaîné (Okovani patak) a zaklan Hara-Kiri, zašto je sada (kao da su slušali Višinskoga, nekadašnjeg menjševika koji se od straha obratio na rigidni boljševizam, kada bi, završavajući kao Stalinov tužilac filipike protiv “heretika” u Politbirou, urlao kao mahnit: “rasstreljat’ sobaku”: strijeljati psa) - strijeljan, bez suda, i Charlie Hebdo. Kao pas.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 17:12