Sljedeći tjedan dolazim u Zagreb kako bih ispunio obećanje. Početkom ove godine, tijekom tzv. Dijaloga s građanima, obećao sam osigurati uvjete kako bi hrvatski potrošači bili bolje upoznati s pravima koja im pripadaju u okviru Europske unije. Dolazim kako bih pokrenuo kampanju kojoj je svrha ne samo bolje informirati potrošače o njihovim pravima, već i savjetovati ih kako ta prava najbolje iskoristiti u svoju korist.
Ovo je posebice važno u razdoblju gospodarske krize. Djelotvorna politika za zaštitu potrošača od iznimne je važnosti kako bi se osiguralo da svaka kuna bude pametno potrošena, te kako bi svi, a posebice najranjivije skupine građana, bili zaštićeni od nepoštenih trgovaca.
Gledajući dalje od utjecaja na pojedince. Pomažući potrošačima, ne samo u Hrvatskoj već i diljem cijele Europe, potrošačku politiku možemo učiniti politikom gospodarskog rasta i oporavka. Da bi potrošili svoj novac, potrošači moraju biti sigurni da će se njihova prava poštovati, te da će dobiti odgovarajuću vrijednost za potrošen novac.
Stoga, svaki bi se europski građanin trebao osjećati jednako sigurnim i zaštićenim bez obzira u kojoj članici Europske unije živi, bez obzira kamo putuje, te kupuje li preko interneta ili ne.
Situacija u Hrvatskoj, u pogledu zaštite potrošača, je nejednolika. S jedne strane, više od dvije trećine potrošača smatra da nisu odgovarajuće zaštićeni u sklopu postojećih propisa i mjera za zaštitu potrošača. U slučaju spora s trgovcem, vjerojatnost da će potrošač u Hrvatskoj podnijeti pritužbu manja je nego u slučaju prosječnog europskog građanina. No čak i u slučaju podnošenja pritužbe, više je vjerojatno da će potrošači u Hrvatskoj biti nezadovoljni samim ishodom. S pozitivne strane, potrošači su sve više upoznati s Europskim potrošačkim centrima, te s podrškom koju ti Centri pružaju u slučaju prekogranične kupovine u Europskoj uniji.
S obzirom da je Hrvatska postala punopravnom članicom Europske unije tek prošle godine, potrošači su imali nešto manje vremena, od ostalih europskih građana, da se upoznaju sa svojim pravima u sklopu europskoga prava te da ih iskoriste.
Dolazim stoga u Hrvatsku kako bismo zajednički istaknuli prednosti i istovremeno savladali nedostatke na ovom području; kako bismo osnažili položaj potrošača kroz suradnju s državnim tijelima, potrošačkim udrugama, ali i s javnošću; kako bismo osigurali da su potrošači zaštićeni i da su im zajamčene najbolje pogodnosti na tržištu.
Moja misija se sastoji od četiri glavna dijela. Kao prvo, mislim raditi na podizanju svijesti među potrošačima u Hrvatskoj: poznavanje osnovnih propisa za zaštitu potrošača u Hrvatskoj je ispod prosjeka. Od iznimne je važnosti da se potrošači upoznaju sa svojim pravima te kako ih iskoristiti u praksi. Upravo iz tog razloga, Europska komisija osmislila je posebnu kampanju o potrošačkim pravima za Hrvatsku, koju ću pokrenuti sljedećeg tjedna u Zagrebu.
Poseban naglasak bit će stavljen na mlade potrošače, pa ću se tako tijekom svog posjeta susresti s učenicima i profesorima iz škole koji su se upoznali s “Učionicom za potrošače” - našom internetskom platformom kojoj je svrha obrazovati potrošače u sklopu Europske unije. S njima ću se sastati kako bih saslušao njihova iskustva i ideje.
Drugi dio odnosi se na osnaživanje uloge potrošačkih udruga. Hrvatske potrošačke udruge trenutno uživaju povjerenje 58% potrošača, dok je prosjek u Europskoj uniji 75%. Cilj mi je raditi s potrošačkim udrugama kako bi se Hrvatska približila tom prosjeku, na način da se osnaže potrošačke udruge. Osobno ću voditi razgovore s predstavnicima glavnih potrošačkih udruga u Hrvatskoj, te ću zajedno s hrvatskom Vladom pokušati naći mogućnosti da se dalje osnaži njihov kapacitet.
U sklopu trećeg dijela želim omogućiti potrošačima da na brz i jeftin način rješavaju eventualne sporove i ostvaruju svoja prava. To bi se trebalo postići korištenjem dvaju novih europskih sustava za alternativno rješavanje sporova i rješavanje sporova putem interneta. Stoga želim osigurati da njihova primjena u Hrvatskoj bude pravovremena. Budući da su potrošači u Hrvatskoj manje upoznati s ovim mehanizmima od samih trgovaca, ovim posjetom želim potaknuti obje strane na njihovu uporabu na način da budu od obostrane koristi.
Ćetvrto, želim se pobrinuti da potrošači dobiju bolje ponude na tržištu. Potrošači bi trebali osjetiti prednosti korištenja svojih potrošačkih prava u svojim džepovima. Smatram da u suradnji s hrvatskom Vladom, ali i s potrošačkim udrugama, možemo pronaći bolji način kako bismo savjetovali potrošače da dobiju više, a da istovremeno potroše manje u područjima kao što su financijske usluge, energija i telekomunikacijske usluge.
Iako je ovo vrlo zahtjevan plan, u potpunosti sam predan njegovom ispunjenju. Za svoj zadnji službeni posjet u funkciji povjerenika za politiku zaštite potrošača odabrao sam upravo Hrvatsku kako bih skrenuo pozornost na činjenicu da se pitanjima zaštite potrošača treba pridati velika pozornost i nakon mandata ove Europske komisije.
Tijekom prve godine hrvatskog članstva u Europskoj uniji, hrvatski potrošači imali su sva prava kao i drugi građani Europske unije što je pridonijelo većoj podršci i zaštiti potrošača, ali i stvaranju više mogućnosti. Tako je na primjer uspostava učinkovitog Europskog potrošačkog centra dovela do porasta broja onih koji kupuju preko interneta, preko granica Hrvatske. Kao budući član kolegija povjerenika nove Komisije, nastavit ću usko surađivati s kolegama koji će biti zaduženi za zaštitu potrošača, kako bih osigurao da se ovaj pozitivan razvoj i dalje nastavi. Vjerujem da ću na taj način pozitivno pridonijeti poboljšanju svakodnevnog života hrvatskih građana.