MOSTAR - Dok jedeš ne srči, ne frkći, ne mljackaj, ne šušti i ne škripi! Ne zijevaj nepobožno za vrijeme molitve i ne povjeravaj tajnu ženama, jer žene ne znaju čuvati tajnu!
To je samo dio naputaka iz bontona mostarsko-duvanjskog biskupa msgr. Ratka Perića, koji je objavio kao svoju knjigu "Naravni porivi i nadnaravni darovi - Sedam glavnih grijeha i sedam darova Duha Svetoga".
Jer, dobar kršćanin, kako piše biskup Perić, uvijek bi trebao imati u sebi sve ljudske kvalitete, "pa prema tomu i manire lijepa ponašanja, a povrh svega kršćanske osobine i kreposti". Stoga biskup Perić dio općega bontona posvećuje ponašanju u crkvi pa, primjerice, kaže "kad u crkvi pružaš ruku u znak mira, rukuj se samo s onim s desne i onim s lijeve strane, ne treba sa svima uokruglac, natrag, naprijed, stvarajući žamor, smijeh i cirkus". S time da "ne pružiti u crkvi ruku bližnjemu svomu, pogotovo ako on želi, nije samo znak nepristojnosti, nego i nevjere i neljubavi".
Kad pružaš ruku mira, rukuj se samo s onima s lijeve i desne strane, a ne sa svima uokruglac, kaže biskup Perić
Nepristojno je, također, zijevati za vrijeme molitve ili propovijedi i to "tako uzdahnuto ili izdahunto da svatko odmah prepoznaje redovitoga zjevača ili zjevačicu kao kakva pjevača ili pjevačicu". "Profesionalni zjevači čim se prekriže, počnu zijevati; kad prestane moljenje, prestane i zijevanje", piše mostarski biskup.
No uz tzv. vjerničko postoji i svećeničko zijevanje. "Svećeničko zijevanje jest ono preko mise, coram populo, preko časoslova, u dvorištu, u sakristiji, pod Anđeo Gospodnji. Obično brevijarom zatvara usta. Redovničko zijevanje jest preko razmatranja, preko krunice. "Sveta Marijo-aaaaaa-moli za nas grješnike i vilice se preklope!" konstatira biskup Perić i dodaje da ako ti se zijeva, idi spavati, a ne pretvaraj molitvu, razmatranje, svetu misu i kapelicu u zjevaonicu!
"Nepobožno je za vrijeme zijevanja moliti, a zdravo je za vrijeme molitve ne zijevati", preporuča biskup.
• mirno, ne ukočeno
• uzdignute glave, ne oholo
• glasno, ne preglasno ni pretiho
Dio svoga bontona biskup je posvetio šutnji kao razboritosti i mudrosti, pa citira sv. Pavla da "žena neka u šutnji/silentio prima pouku sa svom podložnošću (1 Tim 2, 11)" te da ovo sada vrijedi za sve žene: "Kao u svim Crkvama svetih, žene na Sastancima neka šute (1 Kor 14,33). No, biskup se pita, što ako žene dolaze na 'sastanke' da malo prozbore te da žene inače cijene kod muškaraca diskreciju, jer 'znaju kako je teško šutjeti, pogotovo kad su srdite'."
No, prema biskupu Periću, žene ne znaju čuvati tajne, koje su "činjenice ili vijesti koje se nikome ne otkrivaju i ne povjeravaju".
"U tajnim stvarima neka ti ženska ne bude savjetnik, stara je izreka", preporuča biskup Perić i dodaje da su "tajne preteške i žene ih ne mogu nositi na dugu stazu". S tim da, kako kaže, "ima i mnogo muških koji su prave ženske" te da "tajnu dobro čuva samo - pokojna!"
Savjeta o bontonu ima i o predstavljanju, rukovanju, razgovoru, o pušenju, u kući, u gostima, u crkvi, na putu, u dopisivanju, itd.
• da na vrijeme pođu i da ne kasne na misu
• da uredno i pobožno pokleknu i prekriže se
• da popunjavaju klupe od oltara prema dnu crkve
• da jasno odgovaraju na svećenikove zazive
• da budu svjesni da im je misa to korisnija što su sami sabraniji
• da ne dijele mir na sve strane, nego samo onomu tko je prvi slijeva i prvi zdesna
• da ne zaborave da svećenik pričest stavlja na jezik, a ne na usne
• ako se pričest dijeli na ruku, onda se pruži lijeva ruka, a ispod nje se drži desna, pa se primi na lijevi dlan pričest i desnom pričesti
• da sve bude pripremljeno oltaru, a ne da traži pod misom što mu nedostaje
• da se služi mikrofonom tako da mu glas dopire i do nagluhih ušiju
• da ne opominje vjernike pod misom, izvan opomena u propovijedi
• da čitač za stalkom uspravno stoji, a ne da presavija jedno koljeno, da bude što iskrivljeniji
Darko Pavičić
To je samo dio naputaka iz bontona mostarsko-duvanjskog biskupa msgr. Ratka Perića, koji je objavio kao svoju knjigu "Naravni porivi i nadnaravni darovi - Sedam glavnih grijeha i sedam darova Duha Svetoga".
Jer, dobar kršćanin, kako piše biskup Perić, uvijek bi trebao imati u sebi sve ljudske kvalitete, "pa prema tomu i manire lijepa ponašanja, a povrh svega kršćanske osobine i kreposti". Stoga biskup Perić dio općega bontona posvećuje ponašanju u crkvi pa, primjerice, kaže "kad u crkvi pružaš ruku u znak mira, rukuj se samo s onim s desne i onim s lijeve strane, ne treba sa svima uokruglac, natrag, naprijed, stvarajući žamor, smijeh i cirkus". S time da "ne pružiti u crkvi ruku bližnjemu svomu, pogotovo ako on želi, nije samo znak nepristojnosti, nego i nevjere i neljubavi".
Kad pružaš ruku mira, rukuj se samo s onima s lijeve i desne strane, a ne sa svima uokruglac, kaže biskup Perić
No uz tzv. vjerničko postoji i svećeničko zijevanje. "Svećeničko zijevanje jest ono preko mise, coram populo, preko časoslova, u dvorištu, u sakristiji, pod Anđeo Gospodnji. Obično brevijarom zatvara usta. Redovničko zijevanje jest preko razmatranja, preko krunice. "Sveta Marijo-aaaaaa-moli za nas grješnike i vilice se preklope!" konstatira biskup Perić i dodaje da ako ti se zijeva, idi spavati, a ne pretvaraj molitvu, razmatranje, svetu misu i kapelicu u zjevaonicu!
"Nepobožno je za vrijeme zijevanja moliti, a zdravo je za vrijeme molitve ne zijevati", preporuča biskup.
• mirno, ne ukočeno
• uzdignute glave, ne oholo
• glasno, ne preglasno ni pretiho
Držanje tijela:
|
No, prema biskupu Periću, žene ne znaju čuvati tajne, koje su "činjenice ili vijesti koje se nikome ne otkrivaju i ne povjeravaju".
"U tajnim stvarima neka ti ženska ne bude savjetnik, stara je izreka", preporuča biskup Perić i dodaje da su "tajne preteške i žene ih ne mogu nositi na dugu stazu". S tim da, kako kaže, "ima i mnogo muških koji su prave ženske" te da "tajnu dobro čuva samo - pokojna!"
Savjeta o bontonu ima i o predstavljanju, rukovanju, razgovoru, o pušenju, u kući, u gostima, u crkvi, na putu, u dopisivanju, itd.
• da na vrijeme pođu i da ne kasne na misu
• da uredno i pobožno pokleknu i prekriže se
• da popunjavaju klupe od oltara prema dnu crkve
• da jasno odgovaraju na svećenikove zazive
• da budu svjesni da im je misa to korisnija što su sami sabraniji
• da ne dijele mir na sve strane, nego samo onomu tko je prvi slijeva i prvi zdesna
• da ne zaborave da svećenik pričest stavlja na jezik, a ne na usne
• ako se pričest dijeli na ruku, onda se pruži lijeva ruka, a ispod nje se drži desna, pa se primi na lijevi dlan pričest i desnom pričesti
• da sve bude pripremljeno oltaru, a ne da traži pod misom što mu nedostaje
• da se služi mikrofonom tako da mu glas dopire i do nagluhih ušiju
• da ne opominje vjernike pod misom, izvan opomena u propovijedi
• da čitač za stalkom uspravno stoji, a ne da presavija jedno koljeno, da bude što iskrivljeniji
Od vjernika se očekuje:
|
Od svećenika se očekuje:
|
Darko Pavičić