Potražnja brašna i ulja 20 % veća

    AUTOR:
    • Jutarnji.hr

  • OBJAVLJENO:
  • 05.03.2009. u 08:00

ZAGREB - Osim pada potrošnje kriza je promijenila i kupovne navike Hrvata. Trgovački lanci proteklih mjeseci bilježe rast prodaje osnovnih životnih potrepština kao štu su brašno i ulje za čak 20 posto, dok prodaja neprehrambenih proizvoda stagnira. Građani sve više prate i kupuju na akcijskim prodajama pa u trgovine odlaze s promotivnim lecima i točnim popisom namirnica koje žele kupiti. Tog se popisa, potvrđuju trgovački lanci, striktno drže pa je kriza kod većine potrošača iskorijenila naviku impulzivne kupnje proizvoda koji im nisu nužni.

Zbog posljedica krize i uvođenja neradne nedjelje trgovački lanci posljednjih mjeseci više nego ikada prate promjene navika kupaca, nude ima akcijske prodaje i šire broj proizvoda privatnih robnih marki koje su sve traženije.

Rast Lidla
Rast kupovine privatnih robnih marki, više nema impulzivne kupnje 
Kupci:

- Naša istraživanja pokazuju da 15 posto kupaca redovno kupuje privatne trgovačke robne marke. Iz tog rasta u ovoj bi godini najviše mogao profitirati diskontni lanac Lidl koji u svojoj ponudi ima veliki broj takvih marki s niskim cijenama - ističe Vlasta Kroflin Fišer iz Centra za istraživanje tržišta GfK.

Promjene navika potrošača potvrđuje i direktorica sektora trgovine Hrvatske gospodarske komore Milica Rakuša Martulaš koja kaže kako trgovci primjećuju promjenu u ponašanju kupaca i tome se vrlo brzo prilagođavaju.

- Trgovački lanci čine sve kako im ne bi padao promet pa sve više nude akcijske prodaje i šire ponudu privatnih robnih marki - pojašnjava Milica Rakuša Martulaš.

Trgovci se prilagođavaju


U najvećem domaćem trgovačkom lancu Konzumu potvrđuju da im je u prva dva mjeseca ove godine značajno porasla prodaja brašna, ulja, margarina i sličnih osnovnih prehrambenih proizvoda.

Prate nove navike kupaca i bore se za njih velikim brojem akcijskih prodaja 
Trgovci:
Takve promjene u potrošnji povezuju se s činjenicom da građani posljednjih mjeseci više vremena provode u kući, štede i manje izlaze u ugostiteljske objekte pa kod kuće više kuhaju. Samo je Zvijezda u prva dva mjeseca povećala prodaju za devet posto.

I Mercator proteklih mjeseci bilježi veliki rast prodaje vlastitih trgovačkih marki, a najveći rast zabilježen je u segmentu sredstava za čišćenje doma i proizvoda kao što je toaletni papir. Prodaja te skupine proizvoda u drugom je dijelu 2008. godine u Mercatoru povećana za 35 posto u odnosu na prvi dio godine.

- Kupci su otvoreniji za sve marketinške akcije, prate ih i redovito na njima kupuju. Nije riječ samo o kupcima niže platežne moći, već su navike promijenili i ostali potrošači bez obzira na kupovnu moć - kažu u Mercatoru.

Osim straha od pada prometa trgovci se prilagođavaju novim navikama kupaca i zbog straha od gomilanja zaliha što im može stvoriti probleme.

Shopping u inozemstvu


Tako trgovci brže nego ikada reagiraju na svaki pad kupnje određenog proizvoda koji odmah stavljaju na akciju. Na sve te novine trgovaca utjecalo je i vraćanje stare navike odlaska u shopping u susjedne zemlje pa se domaći trgovci bore za svakog kupca.


Strah od recesije i prvi utjecaji krize u Hrvatskoj već su potjerali i dio gostiju iz restorana i kafića. Zlatko Puntijar, potpredsjednik Ceha ugostitelja Hrvatske obrtničke komore (HOK), kaže da je primjetan pad gostiju u restoranima i kafićima, no još se ne zna u kojem postotku i je li to utjecaj recesije. - Činjenica je da smo krajem godine imali velik pad jer su zbog štednje otkazani brojni domjenci koji su inače činili jedan dobar dio prometa u prosincu - kaže Puntijar. Dodaje da će se pravo stanje stvari znati tek kroz nekoliko mjeseci jer je početak godine inače slab po prometu.
Recesija tjera goste iz restorana i kafića 

20 posto rast prodaje osnovnih prehrambenih namirnica kao što su brašno, ulje i margarin u prva dva mjeseca bilježi Konzum.
35 posto rast prodaje sredstava za čišćenje doma privatnih robnih marki u drugom dijelu 2008. godine bilježi Mercator


M. Kuskunović, G. Galović

Izdvajamo