Rivijera na kojoj se prpremaju Hajduk, Dinamo i još 1400 klubova godišnje

    AUTOR:
    • Jutarnji.hr

  • OBJAVLJENO:
  • 08.02.2009. u 08:50

ANTALYA- Dok sjedimo uz šank hotela Kremlin Palace, koji izgleda kao replika moskovskog Crvenog trga, ispijajući tursku kavu i uživajući u prvoj cigareti, oko nas prolaze nogometaši u trenirkama slijevajući se kao šarena rijeka hotelskim lobijem prema travnatim igralištima na jutarnji trening, a Kenan mi kaže:

- Ovdje prođe 1400 nogometnih klubova u sezoni.

Kad kaže “ovdje”, Kenan govori o rivijeri Antalyje, 800 kilometara dugačkom pojasu turske obale na Mediteranu koji je unatrag 20 godina od slabo naseljenog močvarnog područja pretvoren u centar turskog turizma.

“Tisuću i četiristo nogometnih klubova”, to je brojka koju je teško zamisliti. No Kenan dobro zna o čemu govori.

- Na rivijeri Antalyje ima 270 hotela s pet zvjezdica, a ukupan broj svih hotela premašuje brojku od 1100. Toliko ih nema u cijeloj Španjolskoj - objašnjava mi Kenan.

Kenan Kurteš, 45-godišnji Turčin rođen u Prištini na Kosovu, naš je domaćin u Kremlin Palaceu, jednom od prestižnijih hotela u Kundu, predgrađu Antalyje, milijunskoga grada koji je postao sinonim uspjeha turskog turizma.

Deset milijuna turista

Kenan je svakog jutra u ‘Kremlju’ i sa svojim suradnicima uvijek je na raspolaganju nogometnim klubovima koje njegova turistička agencija Cooltour dovodi u Tursku na zimske pripreme.

Naš razgovor stalno je prekidan. Svako malo Kenanu zvoni mobitel, na Blackberry mu stižu mailovi, upiti i rezervacije. Istodobno se za stolom izmjenjuju predstavnici klubova, Kinez iz Šangaja, Crnogorac iz Budućnosti, Rus iz Sibira... U hotelu je trenutačno 36 nogometnih klubova sa svih strana svijeta.

- Ove godine uspjeli smo dovesti klub iz Sjeverne Koreje koji zove se 4.25. A poznato je da je Turska slala svoje trupe u Korejskom ratu i da nisu bili u dobrim odnosima tako da smo razbili i taj tabu. Trenutačno ‘držimo’ 30 klubova. U agenciji radi 15 osoba, a od siječnja do ožujka organiziramo oko 150 utakmica.  

Predstavnicima klubova Kenan potvrđuje termine treninga, raspored utakmica, organizaciju transfera i slične rutinske detalje. Kenan vješto barata stranim jezicima, uz hrvatski i srpski govori makedonski, albanski, engleski, ruski i naravno - turski.

Inače, Kenan je nekadašnji novinar i urednik koji je karijeru započeo u Prištini gdje je bio urednik studija JRT-a, a kasnije TV Kosova. Polovicom 90-ih dolazi u Tursku kao specijalni dopisnik za TV Kosovo, a 2005. bio je urednik dnevnika na turskom EGTV-u. Turizmom se počeo baviti prije devet godina, a prije dvije godine zajedno s partnerom Emirom Dizdarevićem pokrenuo je turističku agenciju Cooltour koja se specijalizirala za nogometni turizam i VIP turizam.

Osim stranim jezicima Kenan izvrsno barata i brojkama, pa kad govori o antalyjskom turističkom čudu, navodi vrlo precizne podatke.

- U 2008. godini u Antalyji je zabilježena brojka od deset milijuna turista, a ukupni prihod od turizma procjenjuje se na deset milijardi eura!

Nijemci na zimskom odmoru


Antalya je postala omiljeno odredište za turiste iz Europe, Rusije, bivši država SSSR-a te skandinavskih zemalja, koji su najzastupljeniji među gostima na ovoj rivijeri. Ovdje svake godine ljetuje oko 1,5 milijuna Nijemaca, isto toliko Rusa i oko 700.000 Ukrajinaca.

Razlog je taj što Turska nudi kompletnu ponudu, luksuzne hotele i bogate izvanpansionske sadržaje, a cijene nisu previsoke. U hotelima s pet zvjezdica nudi se smještaj za cijenu od 60 do 140 eura. Svakako da je zanimljiva destinacija i Hrvatima koji su sve brojniji gosti u Turskoj.

Jedan od redovitih gostiju ovdašnjih hotela umirovljeni je srednjoškolski profesor iz Bremena, 55-godišnji Dieter koji kaže da je u Njemačkoj uplatio aranžman od 2800 eura za tromjesečni odmor.

- Jeftinije mi je živjeti ovdje nego u Njemačkoj - kaže.

Ljeto je razdoblje kad Antalya vrije. Od milijun stanovnika koliko ih ima zimi, ovaj grad nabuja na dva milijuna stanovnika.

- Nogometni turizam Turci su ‘izmislili’ da bi popunili kapacitete u zimskom razdoblju. Antalya ima blagu klimu i idealne uvjete za pripremu sportaša - vraća nas Kenan na priču o nogometnom turizmu.

Da bismo razumjeli “turistički bum” Antalyje, treba znati da je sve krenulo početkom 90-ih godina prošlog stoljeća kada je tadašnji turski predsjednik Turgur Uzal stvorio preduvjete za ulaganje u turizam. Država je subvencionirala kredite za turističke projekte koje su većinom pokretali sami Turci, a danas dolaze investitori iz Rusije, Ukrajine, Kazahstana, Njemačke... Ipak, kako doznajemo, stranci imaju najviše 10 posto vlasničkog udjela u turističkim projektima.     

Imitacija Crvenog trga

Prosječna cijena hotela koji se grade na ovoj rivijeri iznosi oko 30 milijuna eura. Gradnja je stalna i ne zaustavlja se.  

Da bi se razlikovali, svaki “resort” ima svoju priču, pa ovdje uz imitaciju Kremlja ili Crvenog trga uz cestu koja je dojučer bila blatnjava kaldrma vidimo hotele u obliku broda koji nose ime Titanic ili Sirena...

Najskuplji hotel upravo bi trebao otvoriti svoja vrata, a nalazi se u neposrednoj blizini Kremlin Palacea. Impresivno zdanje koje nosi naziv hotel Mardan gradi tajkun iz Azerbajdžana Telman Ismailov, a stajat će 500 milijuna eura. Mardan će biti najskuplji hotel u Turskoj i sigurno najljepši.

Mardan će biti kategoriziran kao hotel sa sedam zvjezdica, a među ekstravagancijama moramo spomenuti da se u sklopu hotela nalazi nogometni stadion za 15 tisuća gledatelja, ali i još dva manja stadiona za tri tisuće gledatelja. Imat će jedan od najvećih bazena na svijetu.

Tu je čak i Sloga iz Uskopolja

Za nogometaše koji bi trebali biti glavni gosti u zimskim mjesecima sagrađen je poseban kamp u kojem će biti smješteni. Oni se neće miješati s ostalim gostima ovog superluksuznog hotela.

Cijena smještaja u Mardanu sigurno će biti paprena i neće biti dostupna nogometašima NK Sloga iz Uskoplja, trećeligaša iz BiH, koji su ove zime također stigli u Tursku na pripreme.

- Nogometaši iz Uskoplja prvi put su na pripremama uopće, a na njih pazimo kao da su Real Madrid - priča Kenan.

Ovdje su Werder, Hertha, Zenit, Šahtjor, Rubin, CSKA, Lokomotiv, Köln, a među njima i gotovi svi hrvatski prvoligaši, Hajduk, Dinamo, Slaven Belupo, Osijek, Zagreb, pa čak i drugoligaš Međimurje.

Procvat nogometnog turizma Antalya može zahvaliti fantastičnim infrastrukturnim uvjetima koji su plod golemih ulaganja, jer ovdje svaki hotel koji drži do sebe ima nekoliko nogometnih igrališta.  

Antalyjskom rivijerom ovih dana krstare tisuće nogometnih menadžera koji traže priliku za dobar posao. Otvorena su tržišta u Rusiji i na Dalekom istoku. Priliku vrebaju i nogometni treneri koji su trenutačno bez angažmana. Svatko tko drži do sebe u razdoblju od siječnja do ožujka svakako mora doći u Antalyju.

U Turskoj smo sreli Tomislava Ercega, bivšeg centarfora Hajduka, koji danas gradi karijeru nogometnog menadžera. Erceg surađuje s agencijom Player promotion koja je transferirala dinamovca Mihaela Mikića u Hirošimu.

- Jako je važno biti prisutan jer ovdje se sve događa. Turska je pravi izlog za nogometaše, svaki dan možete vidjeti na desetke utakmica klubova sa svih strana svijeta.



Na našu želju da posjetimo trgovinu s kožnim odjevnim predmetima, domaćini su munjevito reagirali. Pred hotelom je u zakazano vrijeme stigao mini kombi sa vozačem koji nas je odveo u tvornicu kože. U životu nismo vidjeli već izbor na jednome mjestu. I kada odaberete stvari koje vas zanimaju, predstoji teži dio posla. Cjenkanje. Kada je saznao da smo iz Hrvatske, prodavač je rekao slijedeće: - Za Nijemce i Ruse popust je 30 posto, za Srbe 40, a vi ste mi dragi pa ću vam datu u pola cijene.
I dok bi neki spremno pristali na takav popust, kolega je bio ustrajan i u malom psihološkom ratu spustio cijenu još za 20 posto od prvotne.
- Pristajem, ali slomili ste mi srce – rekao je prodavač i spremno prihvatio novac. (al)

U slobodno vrijeme biljar, kartanje i Facebook

BELEK - „Vidimo se idući utorak“, rekao je Mile Belić, vozač Dinamovog klupskog autobusa prošloga četvrtka na zagrebačkom Plesu kada je maksimirski klub krenuo put turskog Beleka. Ovog inače šaljivdžiju nismo baš ozbiljno shvatili, ali govorio je istinu. Još na Plesu Mile je svoj egzil komentirao sa „Vidjet ćeš što je to tamo“. I vidjeli smo. I nema čuda zašto još nitko nije vidio Milea, iako smo već deveti dan u hotelu Rixos Premium gdje Dinamo treću godinu zaredom odrađuje pripreme. Dinamova zimska baza nema nikakve veze sa onim kolektivnim ljetovanjima u Turskoj za koju tisuću kuna. Ovdje toliko košta jedno noćenje. Najjeftinija je ljetna tarifa 200 eura po noći za jednu osobu. Po zimi je nešto manja, ali ne previše. U tome je standardna soba od 37 četvornih metara. A u njoj, među ostalim, dva telefona (jedan je u kupaonici), HI FI, plazma...Dakle, ne čudi da je Mile nestao, ali nakon Plesa u ovih pet zvjezdica rijetko se viđa i ostatak modre vrhuške, uključujući bračni par Barišić. Ali ne viđaju se baš niti nogometaši. U hotelskom baru zabranjeno je kartanje, omiljena im zanimacija u slobodno vrijeme. Primat drži remi kojemu ne odoljeva niti Zoran Mamić.

Bez cjenkanja nema kupovine
- Sjećam se kako Ćiro Blažević od 30 dana priprema, samo dva nije proveo dočekujući zoru s novinarima – reći će Mamić. Da se vremena mjenjaju uvjerili smo se upravo u Beleku, gdje novinari imaju status nužnog zla. Igrači se ne mogu opustiti, a klupsko rukovodstvo dva puta promisli prije nego misao pretvori u govornu poruku. Upravo zbog toga ne treba čuditi što Siniša Jagodić, zadužen za komunikaciju, igra „flastera“ na trojici novinara koji izvještavaju iz Beleka pazeći da neki krivi zarez ne završi u medijima. Za to zapravo nema potrebe jer se do sada nije desilo ništa što bi moglo razgolititi novinarsku maštu. Vrhnje su pokupile kolege iz Srbije koji su odmah po dolasku zagrebačke ekspedicije iskoristili priliku i napravili razgovor sa izvršnim dopredsjednikom Dinama, ili po njihovom „nogometnog Don Kihota istočne Europe“. Razgovor koji je podigao veliku prašinu u Hrvatskoj, ovdje se nije spominjao. Na upit za reakciju, Jagodić nam je pokazao „žuti karton“. Nismo željeli dalje testirati raspoloženje jedine osobe koja nam služi za vezu s igračima. U 23 sata igrači moraju u sobe, a njihovim primjerom vodi se i ostatak kluba. Prilično penzionerski, baš kakva je i većina klijentele, uglavnom sa njemačkom putovnicom. Oni, međutim, koriste wellness koji se prostire na čak 4500 četvornih metara, obilaze četiri hotelska restorana, golf terene, ali i shoping ulicu. Svjetski brendovi nanizali su se jedan do drugoga u Rixosu, ali prema cijenama čini se da za Zagreb neće otputovati puno skupocjenih vrećica. Odmor, kupovina, sport, show, kafići, pubovi, disco, sve su to sadržaji resorta opasanog visokom ogradom, rampom i fizičkom zaštitom. Nude i prijevoz limuzinom gdjegod, ali i unajmljivanje privatnog zrakoplova dok su u rent a car ponudi primjerice Ferrari, Porsche i slični automobili. Ipak, Dinamova ekipa vraća se redovnom linijom, a rent a car nisu koristili. Kao što nisu niti ušli u disco klub, posljednje budno mjesto u bogatom resortu. Držanje rasporeda u svakom smislu modrima je ovdje čini se kao božja zapovijed. Školska disciplina u bezobraznom luksuzu čini se klupski je recept za nastavak sezone.

- Osjećam da će ovo biti najbolje pripreme Dinama- rekao nam je Zdravko Mamić prije polaska iz Zagreba. Možda i jesu. Zaključit ćemo 22. veljače. ( Alen Lesički)

Alen Orlić

Izdvajamo