Siniša Labrović, profesor književnosti i konceptualni umjetnik iz Sinja, najaktualniji je hrvatski suvremeni umjetnik.
Prošla je godina završila u znaku njegova performancea "Gloria" koji je izveo prvo na splitskoj Rivi, a zatim u Rijeci i Zagrebu. Labrović je sadržaj jednog broja "ženskog časopisa" Gloria prepjevao u epske deseterce te ih, svirajući gusle, izvodio zatvorenih očiju, poput slijepog Homera.
- U Rijeci je voditelj galerije u kojoj sam izvodio performance mislio, kada je organizirao događaj, da sam prepjevao Marinkovićevu 'Gloriju' - priča 43-godišnji Labrović koji od jeseni živi u Zagrebu.
Zakašnjela odluka
U studenome prošle godine u zagrebačkoj je Galeriji "Miroslav Kraljević" ponovio svoj prvi performance "Kažnjavanje", bičujući se svaki put kada bi netko od publike napustio izložbeni prostor. Krajem godine dobio je treću nagradu za svoj videorad "Obiteljski dnevnik" na izložbi T-HT-a, koji će tako biti u postavu novog Muzeja suvremene umjetnosti. Rezultat nije loš za nekoga tko se umjetnošću odlučio baviti u 35. godini. Većina njegovih radova su društveno vrlo angažirani te na neki krajnje uvrnuti način komentiraju postojeću zbilju. Zbog takve društvene relevantnosti i velikog odjeka njegovih performancea u javnosti Labrovića su počeli uspoređivati s Tomom Gotovcem, središnjom figurom inače vrlo jake hrvatske konceptualne scene.
- Polaskan sam tom usporedbom. Vjerujem da je poveznica njegova i mojeg rada svojevrsna humorističnost, da bi se rad obojice mogao svrstati u kategoriju 'otrov ozbiljnog sadržaja'. Kod obojice je prisutna crta provokativnosti i društvene angažiranosti. Kad sam se upućivao u svijet performancea, Tom Gotovac bio je jedan od glavnih orijentira - ističe umjetnik.
Labrović je dobar primjer takozvanog kasnog sazrijevanja, kasnog cvjetanja u životu. Na pragu zrelosti, u 35. godini života, odabrao je život umjetnika.
- Tijekom studija imao sam prijatelja koji je bio aktivan na performerskoj sceni pa sam je tako i ja počeo pratiti. Na početku mi je sve to bilo strano. S vremenom sam počeo razumijevati o čemu se tu radi i u jednom trenutku, ne mogu točno detektirati kada, pojavio se neki vid nadahnuća. Izložio sam svoje ideje Sandiju Viduliću, likovnom kritičaru Slobodne Dalmacije, koji mi je rekao da je sve to u redu, ali ništa ne znači dok se ne realizira, te me je uputio na Slavena Tolja kao na čovjeka koji je spreman riskirati s novim ljudima, zapravo amaterima kao što sam ja. I tako sam 2000. godine u galeriji Otok u Dubrovniku realizirao svoju prvu izložbu - objašnjava Siniša Labrović.
Performancei i radovi ovog umjetnika kao da se mogu svrstati u dvije kategorije: "Gloria", "Obiteljski dnevnik" i "Stado.org" (reality show s ovcama) su društveno angažirani radovi, a performancei poput "Kažnjavanja", "Umjetnik liže pete publici", "Umjetnik pase travu" i "Umjetnik pleše bos po trnju..." mogli bi se svrstati pod zajednički nazivnik - autoreferencijalni.
- Već su mi na to skrenuli pažnju, no meni zaista nije namjera problematizirati poziciju umjetnika kojemu je u životu teško. Prije bih rekao da u tim radovima ima određena crta autoironije, odmaka. No, i ti performancei imaju jaku društvenu notu. Kada ližem pete publici, tada želim reći da danas više nema neke instance koja je izdvojena iz društva i stoluje kao sudac, kao nekad kralj ili car.
Umjetnički celebrity
Danas je navodna demokracija u kojoj publika delegira moć ili uspjeh glumcima, političarima i u krajnjem slučaju umjetnicima. Zato ja ližem pete publici ne bi li mi ona tako delegirala moć koju ima, a to je moć da nekoga učini uspješnim na području njegova djelovanja objašnjava Labrović.
No, performance po kojemu je Siniša Labrović postao šire poznat kod publike ipak je izazivao veselje i smijeh. Riječ je "Gloriji" koju Labrović u tekstu što najavljuje njegov rad objašnjava ovako: "Mogli bismo reći kako Gloria reprezentira konzumerističku i eskapističku kulturu zrelog kapitalizma. Zbog toga sam spojio gusle s Glorijom kako bi u međusobnom, rekli bi, dekonstruiranju opozitne društvene vrijednosti koje reprezentiraju bile još istaknutije. Uz zrno humora, nadam se". No, u razgovoru teorijsko objašnjavanje svoje umjetnosti Labrović naziva tek krinkom koju je ponekad prisiljen navući. A s "Glorijom" mu se dogodio paradoks: pjevajući o epskim junacima današnjice, takozvanim celebrityjima, i sam je postao svojevrsni umjetnički celebrity. No, točnije je ipak reći da je Siniša Labrović danas referentno ime suvremene hrvatske umjetnosti.
- Razlog je to što se moji radovi lako prepoznaju, jednostavno se čitaju. Gloria je već sama po sebi poznata, slavna pa samim time onaj tko se bavi Glorijom, ima dobre šanse. To je jedna strana publike. Druga je strana ona publika kod koje su gusle zvijezda. Ja sam uspio spojiti ta dva svijeta u jedan rad i na nekom valu svega toga dogurati i do intervjua u Jutarnjem listu.
Gledanje Dnevnika
Uspio je Siniša Labrović dogurati i do stalnog postava novog Muzeja suvremene umjetnosti. Video "Obiteljski dnevnik" prikazuje njegovu mnogočlanu obitelj kako potpuno mirno prati polusatni Dnevnik HRT-a u pola osam navečer. Kako obitelj Siniše Labrovića reagira na činjenicu da će video s njima kao glavnim protagonistima biti u Muzeju?
- Moja majka redovno prati 'Big Brother', a otac ga povremeno gleda s njom, tako da joj je poznat koncept slave. No, nije previše fascinirana činjenicom što će biti u Muzeju. Njima je važnije da ja uspijem u onome što radim jer su neprestano zabrinuti zato što sam nezaposlen.
Kada je posrijedi suvremena umjetnost, često se postavlja pitanje što je umjetnik zapravo htio reći. Polusatnu videosnimku na kojoj umjetnikova obitelj potpuno mirno gleda Dnevnik (što mi ne vidimo, samo čujemo) Labrović objašnjava ovako: - Htio sam nasuprot one čarobne kutije koju neprestano gledamo i koja nam je slika i ogledalo života i nekakva projekcija uspjeha, smjestiti svoju obitelj koja je anonimna. To je i ironičan komentar obiteljskih okupljanja koja se danas često svode na sjedenje pred televizorom. Isto tako, želio sam da gledatelj postane onaj kojega se gleda. Zanimalo me i kako video upotrijebiti kao neki hommage obiteljskoj fotografiji.
Moj zavičaj
Labrović svojim umjetničkim akcijama vrlo ažurno reagira na događaje u društvu. Isto tako se poigrava uvriježenim predrasudama, mitologemima zatvorenih zajednica... Stoga se kao neizbježno nametnulo pitanje njegova viđenja rodnog kraja kao hrvatskoga Twin Peaksa, kako je prozvan nakon drugog okrutnog ubojstva mlade žene u razdoblju od nekoliko godina i one famozne rečenice ubojice Luke Pezelja "Kakav bih ja to bio muškarac da nisam pokušao?"
- Postoji tamo taj pritisak na muški svijet. Uvijek govorim da treba uzeti priču 'Alkar' Dinka Šimunovića u kojoj je on genijalno problematizirao taj problem muškosti u Cetinskoj krajni. U 'Alkaru' je glavni lik nježan, dolje bi rekli ženskasti Salko koji stradava od svog oca koji je, je li, pravi muškarčina. Očito je kako dolje postoji snažan pritisak da muškarac doista bude 'pravi muškarac'. Oni snažnije osobnosti opiru se takvoj tipizaciji. Oni manje snažni idealiziraju takvu sliku muškarca. Istina je da ta sredina idealizira takvu sliku muškarca, alkara.
Labrović svojim radom tjera publiku do krajnjih granica reakcije, percepecije, strpljenja. Performance "Kažnjavanje", u kojem se bičuje kada netko iz publike napusti galeriju, vjerojatno je najekstremniji primjer.
- To je jedan od onih radova, a i 'Ovce' su na tom tragu, u kojima se podrazumijeva odgovornost svih. Svaka odluka u tom performanceu nosi svoje posljedice. Publika je kažnjena mojim mirovanjem ako nitko ne izađe, a ako netko izađe, kažnjen je time što ne vidi svoj udarac. A ja se kažnjavam jer sam izgubio jednog čovjeka. Svatko preuzima svoj dio kazne ili krivnje. Tim se radom referiram na u neko vrijeme vrlo aktualne performance u kojima su se umjetnici kažnjavali. Dio tih radova bio mi je besmislen jer su izlagali bol ili kažnjavanje kao takve, bez uzroka ili posljedica.
Perofrmance kojim se Labrović probio, dogodio se 2005. godine u sklopu programa "Operacija: grad" u staroj Badelovoj tvornici. Tada se sa sedam ovaca zatvorio na tjedan dana u improvizirani tor unutar tvornice, a sve se to moglo pratiti 24 sata na Iskonovu portalu. Gledatelji su mogli svaki dan glasovati koja će ovca ispasti, a priča o reality showu s ovcama stado.org obišla je cijeli svijet te izazvala prosvjed Prijatelja životinja.
- Taj događaj bio je prekretnica. Nakon toga sam počeo vjerovati u svoj rad jer su ga počeli prepoznavati - otkriva umjetnik.
Prvi Labrovićev performance koji je zainteresirao publiku dogodio se 2005. godine u staroj Badelovoj tvornici. U improviziranim toru sedam je dana bio zatvoren sa sedam ovaca, a performance se 24 sata dnevno moglo pratiti na Iskonovu portalu. Gledatelji su glasovali koja ovca ispada.
Kada ližem pete publici, tada želim reći da danas više nema neke instance koja je izdvojena iz društva i stoluje kao sudac, kao nekad kralj ili car. Danas je navodna demokracija u kojoj publika delegira moć ili uspjeh glumcima, političarima i u krajnjem slučaju umjetnicima.
Prošla je godina završila u znaku Labrovićeva performancea 'Gloria' koji je izveo prvo na splitskoj Rivi, a zatim u Rijeci i Zagrebu. Labrović je sadržaj jednog broja 'ženskog časopisa' Gloria prepjevao u epske deseterce te ih, svirajući gusle, izvodio zatvorenih očiju, poput slijepog Homera.
Pavica Knezović Belan
Prošla je godina završila u znaku njegova performancea "Gloria" koji je izveo prvo na splitskoj Rivi, a zatim u Rijeci i Zagrebu. Labrović je sadržaj jednog broja "ženskog časopisa" Gloria prepjevao u epske deseterce te ih, svirajući gusle, izvodio zatvorenih očiju, poput slijepog Homera.
- U Rijeci je voditelj galerije u kojoj sam izvodio performance mislio, kada je organizirao događaj, da sam prepjevao Marinkovićevu 'Gloriju' - priča 43-godišnji Labrović koji od jeseni živi u Zagrebu.
Zakašnjela odluka
U studenome prošle godine u zagrebačkoj je Galeriji "Miroslav Kraljević" ponovio svoj prvi performance "Kažnjavanje", bičujući se svaki put kada bi netko od publike napustio izložbeni prostor. Krajem godine dobio je treću nagradu za svoj videorad "Obiteljski dnevnik" na izložbi T-HT-a, koji će tako biti u postavu novog Muzeja suvremene umjetnosti. Rezultat nije loš za nekoga tko se umjetnošću odlučio baviti u 35. godini. Većina njegovih radova su društveno vrlo angažirani te na neki krajnje uvrnuti način komentiraju postojeću zbilju. Zbog takve društvene relevantnosti i velikog odjeka njegovih performancea u javnosti Labrovića su počeli uspoređivati s Tomom Gotovcem, središnjom figurom inače vrlo jake hrvatske konceptualne scene.
- Polaskan sam tom usporedbom. Vjerujem da je poveznica njegova i mojeg rada svojevrsna humorističnost, da bi se rad obojice mogao svrstati u kategoriju 'otrov ozbiljnog sadržaja'. Kod obojice je prisutna crta provokativnosti i društvene angažiranosti. Kad sam se upućivao u svijet performancea, Tom Gotovac bio je jedan od glavnih orijentira - ističe umjetnik.
Labrović je dobar primjer takozvanog kasnog sazrijevanja, kasnog cvjetanja u životu. Na pragu zrelosti, u 35. godini života, odabrao je život umjetnika.
- Tijekom studija imao sam prijatelja koji je bio aktivan na performerskoj sceni pa sam je tako i ja počeo pratiti. Na početku mi je sve to bilo strano. S vremenom sam počeo razumijevati o čemu se tu radi i u jednom trenutku, ne mogu točno detektirati kada, pojavio se neki vid nadahnuća. Izložio sam svoje ideje Sandiju Viduliću, likovnom kritičaru Slobodne Dalmacije, koji mi je rekao da je sve to u redu, ali ništa ne znači dok se ne realizira, te me je uputio na Slavena Tolja kao na čovjeka koji je spreman riskirati s novim ljudima, zapravo amaterima kao što sam ja. I tako sam 2000. godine u galeriji Otok u Dubrovniku realizirao svoju prvu izložbu - objašnjava Siniša Labrović.
Performancei i radovi ovog umjetnika kao da se mogu svrstati u dvije kategorije: "Gloria", "Obiteljski dnevnik" i "Stado.org" (reality show s ovcama) su društveno angažirani radovi, a performancei poput "Kažnjavanja", "Umjetnik liže pete publici", "Umjetnik pase travu" i "Umjetnik pleše bos po trnju..." mogli bi se svrstati pod zajednički nazivnik - autoreferencijalni.
- Već su mi na to skrenuli pažnju, no meni zaista nije namjera problematizirati poziciju umjetnika kojemu je u životu teško. Prije bih rekao da u tim radovima ima određena crta autoironije, odmaka. No, i ti performancei imaju jaku društvenu notu. Kada ližem pete publici, tada želim reći da danas više nema neke instance koja je izdvojena iz društva i stoluje kao sudac, kao nekad kralj ili car.
Umjetnički celebrity
Danas je navodna demokracija u kojoj publika delegira moć ili uspjeh glumcima, političarima i u krajnjem slučaju umjetnicima. Zato ja ližem pete publici ne bi li mi ona tako delegirala moć koju ima, a to je moć da nekoga učini uspješnim na području njegova djelovanja objašnjava Labrović.
No, performance po kojemu je Siniša Labrović postao šire poznat kod publike ipak je izazivao veselje i smijeh. Riječ je "Gloriji" koju Labrović u tekstu što najavljuje njegov rad objašnjava ovako: "Mogli bismo reći kako Gloria reprezentira konzumerističku i eskapističku kulturu zrelog kapitalizma. Zbog toga sam spojio gusle s Glorijom kako bi u međusobnom, rekli bi, dekonstruiranju opozitne društvene vrijednosti koje reprezentiraju bile još istaknutije. Uz zrno humora, nadam se". No, u razgovoru teorijsko objašnjavanje svoje umjetnosti Labrović naziva tek krinkom koju je ponekad prisiljen navući. A s "Glorijom" mu se dogodio paradoks: pjevajući o epskim junacima današnjice, takozvanim celebrityjima, i sam je postao svojevrsni umjetnički celebrity. No, točnije je ipak reći da je Siniša Labrović danas referentno ime suvremene hrvatske umjetnosti.
- Razlog je to što se moji radovi lako prepoznaju, jednostavno se čitaju. Gloria je već sama po sebi poznata, slavna pa samim time onaj tko se bavi Glorijom, ima dobre šanse. To je jedna strana publike. Druga je strana ona publika kod koje su gusle zvijezda. Ja sam uspio spojiti ta dva svijeta u jedan rad i na nekom valu svega toga dogurati i do intervjua u Jutarnjem listu.
Gledanje Dnevnika
Uspio je Siniša Labrović dogurati i do stalnog postava novog Muzeja suvremene umjetnosti. Video "Obiteljski dnevnik" prikazuje njegovu mnogočlanu obitelj kako potpuno mirno prati polusatni Dnevnik HRT-a u pola osam navečer. Kako obitelj Siniše Labrovića reagira na činjenicu da će video s njima kao glavnim protagonistima biti u Muzeju?
- Moja majka redovno prati 'Big Brother', a otac ga povremeno gleda s njom, tako da joj je poznat koncept slave. No, nije previše fascinirana činjenicom što će biti u Muzeju. Njima je važnije da ja uspijem u onome što radim jer su neprestano zabrinuti zato što sam nezaposlen.
Kada je posrijedi suvremena umjetnost, često se postavlja pitanje što je umjetnik zapravo htio reći. Polusatnu videosnimku na kojoj umjetnikova obitelj potpuno mirno gleda Dnevnik (što mi ne vidimo, samo čujemo) Labrović objašnjava ovako: - Htio sam nasuprot one čarobne kutije koju neprestano gledamo i koja nam je slika i ogledalo života i nekakva projekcija uspjeha, smjestiti svoju obitelj koja je anonimna. To je i ironičan komentar obiteljskih okupljanja koja se danas često svode na sjedenje pred televizorom. Isto tako, želio sam da gledatelj postane onaj kojega se gleda. Zanimalo me i kako video upotrijebiti kao neki hommage obiteljskoj fotografiji.
Moj zavičaj
Labrović svojim umjetničkim akcijama vrlo ažurno reagira na događaje u društvu. Isto tako se poigrava uvriježenim predrasudama, mitologemima zatvorenih zajednica... Stoga se kao neizbježno nametnulo pitanje njegova viđenja rodnog kraja kao hrvatskoga Twin Peaksa, kako je prozvan nakon drugog okrutnog ubojstva mlade žene u razdoblju od nekoliko godina i one famozne rečenice ubojice Luke Pezelja "Kakav bih ja to bio muškarac da nisam pokušao?"
- Postoji tamo taj pritisak na muški svijet. Uvijek govorim da treba uzeti priču 'Alkar' Dinka Šimunovića u kojoj je on genijalno problematizirao taj problem muškosti u Cetinskoj krajni. U 'Alkaru' je glavni lik nježan, dolje bi rekli ženskasti Salko koji stradava od svog oca koji je, je li, pravi muškarčina. Očito je kako dolje postoji snažan pritisak da muškarac doista bude 'pravi muškarac'. Oni snažnije osobnosti opiru se takvoj tipizaciji. Oni manje snažni idealiziraju takvu sliku muškarca. Istina je da ta sredina idealizira takvu sliku muškarca, alkara.
Labrović svojim radom tjera publiku do krajnjih granica reakcije, percepecije, strpljenja. Performance "Kažnjavanje", u kojem se bičuje kada netko iz publike napusti galeriju, vjerojatno je najekstremniji primjer.
- To je jedan od onih radova, a i 'Ovce' su na tom tragu, u kojima se podrazumijeva odgovornost svih. Svaka odluka u tom performanceu nosi svoje posljedice. Publika je kažnjena mojim mirovanjem ako nitko ne izađe, a ako netko izađe, kažnjen je time što ne vidi svoj udarac. A ja se kažnjavam jer sam izgubio jednog čovjeka. Svatko preuzima svoj dio kazne ili krivnje. Tim se radom referiram na u neko vrijeme vrlo aktualne performance u kojima su se umjetnici kažnjavali. Dio tih radova bio mi je besmislen jer su izlagali bol ili kažnjavanje kao takve, bez uzroka ili posljedica.
Perofrmance kojim se Labrović probio, dogodio se 2005. godine u sklopu programa "Operacija: grad" u staroj Badelovoj tvornici. Tada se sa sedam ovaca zatvorio na tjedan dana u improvizirani tor unutar tvornice, a sve se to moglo pratiti 24 sata na Iskonovu portalu. Gledatelji su mogli svaki dan glasovati koja će ovca ispasti, a priča o reality showu s ovcama stado.org obišla je cijeli svijet te izazvala prosvjed Prijatelja životinja.
- Taj događaj bio je prekretnica. Nakon toga sam počeo vjerovati u svoj rad jer su ga počeli prepoznavati - otkriva umjetnik.
Z
ašto sam se u jednom performanceu bičevao?
|
Prvi Labrovićev performance koji je zainteresirao publiku dogodio se 2005. godine u staroj Badelovoj tvornici. U improviziranim toru sedam je dana bio zatvoren sa sedam ovaca, a performance se 24 sata dnevno moglo pratiti na Iskonovu portalu. Gledatelji su glasovali koja ovca ispada.
Kada ližem pete publici, tada želim reći da danas više nema neke instance koja je izdvojena iz društva i stoluje kao sudac, kao nekad kralj ili car. Danas je navodna demokracija u kojoj publika delegira moć ili uspjeh glumcima, političarima i u krajnjem slučaju umjetnicima.
Prošla je godina završila u znaku Labrovićeva performancea 'Gloria' koji je izveo prvo na splitskoj Rivi, a zatim u Rijeci i Zagrebu. Labrović je sadržaj jednog broja 'ženskog časopisa' Gloria prepjevao u epske deseterce te ih, svirajući gusle, izvodio zatvorenih očiju, poput slijepog Homera.
Sedam ovaca u 'Big Brotheru'
|
|
Zašto ližem pete svojoj publici
|
|
Ženski časopis u epskom desetercu
|
Pavica Knezović Belan