NAŠ VRŠNJAK

I MAZDA, BAŠ KAO I MI, SLAVI 30. ROĐENDAN: MX-5 je najprodavaniji roadster u povijesti

Projekt je službeno začet još 1979. tijekom sastanka direktora Kenichija Yamamota i američkog novinara Boba Halla, koji je u trenutku kreativnog zanosa na ploči počeo crtati obrise zamišljenog sportskog automobila. Yamamoto je bio impresioniran, a sve ostalo je povijest
 Mazda

Najbolja jela ponekad proizlaze iz jednostavnih recepata, potrebno je tek koristiti prave sastojke. Isto vrijedi i u svijetu automobila, a nepobitan dokaz tome je Mazda MX-5, koja se u 30 godina časne službe prometnula u najprodavaniji roadster u povijesti. Ma koliko god naoko bila jednostavna, dobitna formula imala je dugo razdoblje inkubacije. Prezentacija prve generacije MX-5, kodnog imena NA, održana je 9. veljače 1989. na sajmu u Chicagu, ali prve ideje o “sportskom automobilu” koji će se ponajprije prodavati na američkom tržištu i oživjeti slavu kakvu su imali Triumph, MG, Lotus i Alfa Romeo, datiraju još iz 1979.

Foto: Mazda, Arhiva Auto kluba

Prema službenoj verziji, sve je počelo na sastanku direktora Kenichija Yamamota i američkog novinara Boba Halla. Tijekom neformalnog razgovora u sjedištu Mazde u Hirošimi, spomenuti dvojac upleo se u razgovor o potencijalnim novim modelima. Hall, neskriveni poklonik engleskih cabrioleta iz 50-ih i 60-ih, nije se ograničio samo na razgovor o jeftinom otvorenom sportskom modelu. U trenutku kreativnog zanosa, na ploči koja je bila u sobi počeo je crtati obrise zamišljenog automobila. Yamamoto je bio impresioniran, a sve je preraslo u oduševljenje kad je nakon tog razgovora provozao Triumph Spitfire.

U deset godina koje razdvajaju dva spomenuta datuma, radovi su napredovali na mahove. Prva studija povjerena je Mazdinoj ispostavi u Sjedinjenim Državama, također poznatoj kao Mana. Njeni su voditelji u Lotus Elanu odmah prepoznali pristupačan, iskričav i brz model na koji se treba ugledati. No, tek su krajem 1983. šefovi Mazde dali zeleno svjetlo za početak razvoja projekta kodnog naziva P729, na kojem su usporedo radile dvije ekipe, jedna u Kaliforniji, a druga u Japanu.

Nakon što je 1984. konačno izabrana koncepcija s motorom sprijeda i pogonom straga, razvoj projekta krenuo je punom snagom. Eksperimentiralo se s različitim rješenjima, od plastične karoserije do Wankelova motora, a u preciziranju detalja nastao je ping-pong između dvije obale Pacifika koji je potrajao je sve do 1987. kada su šefovi Mazde napokon dali svoj blagoslov na vanjski izgled koji je potpisala grupa Mana, te interijer nastao u dizajnerskom studiju u Hirošimi s cijelom tehničkom slikom projekta koja se vodila s dvije premise; smanjiti težinu na minimum i spustiti težište što niže unutar osovina. Motor je stoga povučen unatrag, toliko da su dvije trećine njegove duljine nalaze iza prednje osovine, a svaka komponenta bila je podvrgnuta strogoj dijeti. Poklopac motora načinjen je od aluminija, odbojnici i stražnje staklo od plastike, a mekani krov s jednim slojem platna oslanjao se na vitku metalnu strukturu.


Mazdini šefovi za MX-5 nisu željeli koristiti dijelove mehanike već viđene na drugim modelima, ali kako troškovi ipak ne bi previše rasli, posegnulo se za 1,6-litrenim motorom s dvije bregaste prvobitno dizajniranim za Mazdu 323. Japanski inženjeri u glavu su ugradili bregasta vratila u stilu Alfa Romea iz 60-ih godina koja su ventile otvarala kako bi se povećala snaga na višim okretajima, a za pravilno disanje, pažljivo su osmislili usisni i ispušni sustav načinjen od nehrđajućeg čelika, koji je imao snažan i privlačan zvuk. Konačni rezultat ostvaren na stolu iznosio je 115 KS pri 6500 okretaja, dok je maksimalni režim okretaja dosezao 7200.


U potrazi za mjenjačem izbor je pao na M-Type s 5 stupnjeva korišten u atmosferskim modelima RX-7. U uredima u Hirošimi inženjeri su na zid zalijepili papir s natpisom „Shift by wirst“ i evolucija koja je nastala imala je nevjerojatno kratke omjere, ali i brzinu reakcije. Hod ručice iz neutralnog položaja, do željenog stupnja prijenosa manji je od 4,5 cm, dok preciznost i izdržljivost i danas predstavljaju mjerilo. Ovjes s trapezoidnim nosačima i stabilizatorima na obje osovine, izazvao je oduševljenje javnosti i profesionalaca. MX-5 pokazao se ekstremno poslušnim i upravljivim uz nepatvoreni užitak vožnje.


U potrazi za daljnjim poboljšanjima voznih svojstava, ugođaja koji danas u Mazdi nazivaju “jinba ittai”, 1994. predstavljene su novosti koje su MX-5 učinile još učinkovitijim i oštrijim u vožnji. Uz snažniji 1,8-litreni motor (131 KS) i Torsenov diferencijal straga, podvozje je dodatno ojačano i ukrućeno, a poboljšan je i omjer između stabilnosti i udobnosti. Dio novosti mjesto je pronašao i u slabijoj 1,6-litrenoj verziji koja je unatoč smanjenju broja konja (90), postala pravi bestseler. MX-5 je privlačio kupce povoljnom cijenom i solidnim performansama, pružajući pritom drugačije iskustvo u vožnji zbog kojeg su bili spremni i na poneka odricanja. Isti duh prati i današnje modele, a prve generacije zahvaljujući solidnosti i jednostavnosti održavanja postale su u međuvremenu tražena roba. Rizik je u osnovi samo jedan. Pretjerana uporaba može izazvati ovisnost.

Ukratko:

Uz prednju armaturu jednostavnih linija, klasične okrugle ventilacijske otvore i analogne instrumente, prve generacije odlikovala je zavidna kvaliteta izrade i u unutrašnjosti nije bilo vidljivih metalnih površina

Motor 1.6 kojim je MX-5 došao na tržište volio je okretaje i s lakoćom ih nabirao zahvaljujući maloj masi zamašnjaka i dobroj izbalansiranosti radilice ostvarenoj uz pomoć osam kontrautega

Svaku novu generaciju pratila su poboljšanja i sve veća količina opreme uz koju je vožnja bivala ugodnija i sigurnija, ali vozna svojstva uvijek su bila u prvom planu

Prije 40 godina kada se rodila ideja o malenom roadsteru Japanci su gradivo skupljali od Talijana, a danas se Fiat 124 Spider proizvodi u Mazdinim pogonima u Hiroshimi na temeljima MX-5 u koje se ugrađuju talijanski motori

Važnije godine

1985.
Prvi prototip pod oznakom V-705 krenuo je na testiranja cestama Kalifornije, a dvije godine kasnije Mazda je testirala dizajn i zatražila mišljenje 220 neutralnih Amerikanaca od kojih je 57 vidjevši plastičnu maketu u stvarnim dimenzijama izjavilo kako bi sigurno kupilo takav model

1989.
Na sajmu automobila u Chicagu, u srcu tadašnje američke autoindustrije u veljači je predstavljen MX-5. Na proljeće je krenula prodaja u Americi i prvi primjerci doslovno su razgrabljeni, a u Japanu se MX-5 pojavio tek u rujnu i brzo stekao publiku

1998.
Započela je prodaja druge generacije koja je zadržala dimenzije prethodnika. Uz poneki novi detalj, najvidljivije promjene bila su vidljive na prednjoj masci. Svjetla koja „izranjaju“ nisu prolazila nove sigurnosne testove za pješake i zamijenila su ih klasična

2005.
Koncept Mazde Ibuki najavio je izgled treće generacije MX-5 koja je ostala u proizvodnji punih deset godina. Uz seriju poboljšanja predstavljen je i tvrdi preklopni krov koji ne smanjuje prostor u prtljažniku, a u Japanu je 2005. MX-5 proglašen automobilom godine

2014.
Proslavljajući četvrt stoljeća Mazde MX-5 širom svijeta milijuni vjernih poklonika organizirali su okupljanja s nevjerojatnim brojem modela svih generacija, a Mazda je pripremila posebnu slavljeničku ediciju predstavljenu na sajmu automobila u New Yorku

2016.
U Guinnessovu knjiga rekorda kao najprodavaniji dvosjed bez krova MX-5 je prvi put službeno ušao 2000. s brojkom od 531.890. Kroz godine taj je rekord konstantno popravljan, a u travnju 2016. s četvrtom generacijom dosegnuta je brojka od milijun primjeraka

2018.
Uz snažniji motor (184 KS) i nekoliko dodatnih poboljšanja, Mazda je četvrtu generaciju s oznakom ND2 predstavila i u varijanti Fastback (RF) s tvrdim preklopnim krovom kupeovskih linija kod koje središnji dio krova „nestaje“ iza prednjih sjedala

2019.
Kroz tri desetljeća Mazda MX-5 osvojila je brojne nagrade i priznanja od specijaliziranih žirija, ali i široke publike, a 2016. Mazdin dvosjed postao je prvi automobil u povijesti koji je proglašen svjetskim autom godine i osvojio svjetsku nagradu za dizajn

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. travanj 2024 07:09