E-MOBILNOST

HEP vodeći promotor elektromobilnosti: nove punionice za punu povezivost između hrvatskih gradova i Europe

 

Zahvaljujući trendovima ubrzane elektrifikacije u automobilskoj industriji proizvođači gotovo svakoga dana na tržište nove, sve učinkovitije i pristupačnije modele s električnim pogonom.
No budući da to malo znači bez odgovarajuće infrastrukture, HEP kao vodeći promotor elektromobilnosti u Hrvatskoj intenzivno radi na širenju mreže svojih punionica još od 2010. godine kada je u sklopu pilot projekta postavio prve dvije punionice za vozila na električni pogon, u Labinu i Vukovaru.

Zagreb, 040717.
Trg Stjepana Radica.
Nagradjenim ucenicima u HEP-ovom projektu Imam zicu predstavljena je Elen Leaf punionica za elekticna vozila na Trgu Stjepana Radica.
Na fotografiji: ucenici i mentori kod punionice.
Foto: Marko Todorov / CROPIX
CROPIX

ČVRSTI TEMELJI

Priča o razvoju mreže u Hrvatskoj time je dobila čvrste i vrlo konkretne temelje, a dvije godine kasnije HEP je pokrenuo aktivnosti na razvojnom projektu eMobilnost. Početkom 2015. godine izgradnja mreže punionica dobila je veliki zamah budući da je upravo tada započeo snažniji ciklus izgradnje niza ELEN punionica u hrvatskim gradovima. Inače, HEP je do sada postavio i pustio u pogon više od 50 javnih ELEN punionica diljem Hrvatske te razvija nove poslovne modele za daljnje širenje mreže. Osim postavljanja javne infrastrukture u gradovima, HEP se vrlo intenzivno uključio i na rješavanje pitanja međugradskog prometa za električne automobile.

Crikvenica, 100317.
Pustena je u rad prva ELEN punionica za elektricna vozila u Crikvenici.
Foto: Matija Djanjesic / CROPIX
CROPIX

Na autocestama i drugim prometnicama koje povezuju naša mjesta i gradove planira se postavljanje mreže brzih i ultrabrzih punionica, a te aktivnosti već se sufinanciraju kroz fondove Europske unije. HEP je tako još 2016. kao dio međunarodnog konzorcija uspješno aplicirao za sredstva iz fonda Europske unije CEF-Transport (Connecting Europe Facility - Transport). Riječ je o projektu EAST-E kroz koji je HEP-u, između ostalog, odobreno i sufinanciranje postavljanja 27 multi-standardnih punionica za električna vozila snage 50 kW (AC/DC multi-standard), i to na autocestama Goričan-Zagreb-Rijeka te Bregana-Zagreb.

INFRASTRUKTURA

Zagreb, 140716. 
Na Trgu Stjepana Radica pustena je u pogon HEP-ova punionica elektricnih vozila ELEN koja se puni putem solarnih panela.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX
CROPIX

Osim izgradnje nužne infrastrukture na našim prometnicama, realizacija projekta EAST-E omogućit će i uključivanje hrvatskih autocesta na europske prometne pravce na kojima već postoji infrastruktura za punjenje električnih vozila. Time će i Hrvatska postati dio mreže od 11 europskih zemalja kroz koje će biti moguće obavljati neprekinuto prekogranično putovanje električnim vozilima. Osim projekta EAST-E, HEP-ov tim za eMobilnost je u srpnju 2017. za sufinanciranje dobio i projekt NEXT-E, koji će omogućiti izgradnju mreže od ukupno 252 punionice za električna vozila u Češkoj, Slovačkoj, Mađarskoj, Hrvatskoj i Rumunjskoj.
Uz HEP, konzorcij NEXT-E čine tvrtke E.ON Grupe (Zapadoslovenská energetika u Slovačkoj, E.ON Češka, E.ON Mađarska, E.ON Rumunjska), MOL Grupa (koju predstavljaju podružnice u šest država sudionica), HEP u Hrvatskoj, PETROL (u Sloveniji i Hrvatskoj) te Nissan i BMW.

252 PUNIONICE

Zagreb, 140716. 
Na Trgu Stjepana Radica pustena je u pogon HEP-ova punionica elektricnih vozila ELEN koja se puni putem solarnih panela.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX
CROPIX

U okviru projekta, konzorcij će instalirati 222 multi-standardne brze punionice (50kW) te 30 ultra-brzih punionica (150 – 350 kW) duž središnjih TEN-T koridora i središnje mreže, čime će po prvi puta u potpunosti na električni pogon biti moguće prijeći velike udaljenosti unutar šest država. Samom HEP-u projekt će omogućiti postavljanje ukupno 30 novih punionica - 26 brzih i 4 ultra-brze punionice najnovije tehnologije (snage od 150 kW) na autocestama Goričan - Rijeka, Zagreb-Split te Bregana – Lipovac. Sve će punionice biti multi-standardne te će se na njima moći puniti svi postojeći, kao i budući modeli električnih vozila.

Zagreb, 140716. 
Na Trgu Stjepana Radica pustena je u pogon HEP-ova punionica elektricnih vozila ELEN koja se puni putem solarnih panela.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX
CROPIX
Govorimo li o cijenama vožnje na struju, punjenje na njima je još uvijek potpuno besplatno, ali ga je moguće realizirati tek nakon identifikacije standardiziranom beskontaktnom karticom, koja je nužna za siguran početak i završetak punjenja.

HEP SE VOZI NA STRUJU Elektrifikacija počinje u svom dvorištu
U svom voznom parku HEP za sada ima više od 20 električnih vozila, a u garaži glavne poslovne zgrade u Zagrebu izgrađen je sustav koji se sastoji od jednog centralnog punjača (AC 22 kW i DC 20 kW) i šest wallbox (slave) punjača, svaki snage 3,7 kW za osam parkirnih mjesta, koji je namijenjen punjenju HEP-ovih električnih vozila.

PROJEKT BIGEVDATA Analizom navika korisnika do efikasnije uporabe
HEP intenzivno radi i na operacionalizaciji trećeg projekta razvoja e-mobilnosti uz sufinanciranje Europske unije. Riječ je o Projektu IT rješenja analitike velikih skupova podataka e-mobilnosti (bigEVdata). U sklopu projekta HEP će razviti inovativno cjelovito i informatičko rješenje za integraciju big-data modeliranja ponašanja i navika korisnika infrastrukture punionica, kako bi se omogućila efikasnija uporaba i upravljanje mrežom punionica za električna vozila. Uz razvoj informatičkog rješenja, odnosno softvera, HEP će u sklopu tog projekta diljem Hrvatske postaviti i nove 42 punionice za električna vozila: 12 rapidnih (snage 50 kW), 10 brzih (snage 22 kW), 10 bežičnih i 10 wallbox punionica. Uz HEP kao nositelja, na projektu kao partneri sudjeluju zagrebački FER te ICT tvrtka NEOS.

Govorimo li o cijenama vožnje na struju, punjenje na njima je još uvijek potpuno besplatno, ali ga je moguće realizirati tek nakon identifikacije standardiziranom beskontaktnom karticom, koja je nužna za siguran početak i završetak punjenja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 19:16