SERVIS

SVE ŠTO MORATE ZNATI O GEOMETRIJI KOTAČA Čuva gume od trošenja i vožnju čini sigurnom. Provjera ne traje više od 15 minuta i stoji manje od 100 kuna

Knjizica gume 2020.
Marin Tomaš

Poremećena geometrija kotača dovodi do neravnomjernog i ubrzanog trošenja gume, a kompromitiran kontakt gume s podlogom narušava ekonomičnost i sigurnost vožnje

Kako bi guma uvijek bila u što boljem kontaktu s podlogom, bitno je da kotač stoji ispravno u odnosu na vozilo i podlogu tj. da bude postavljen točno onako kako je to proizvođač automobila predvidio.

Koji je točan položaj kotača ovisi o vrlo velikom broju faktora odnosno o cijelom skupu geometrijskih odnosa između elemenata ovjesa vozila pa su te vrijednosti točno propisane za svaki pojedini model automobila.

Postavke kotača koje je definirao proizvođač omogućuju idealan kontakt gume s podlogom te njeno ravnomjerno trošenje. No kako s vremenom dolazi do trošenja elemenata ovjesa, naročito gumeno-metalnih čahura tzv. selen blokova na vilicama ili sponama, ali i homokinetičkih zglobova, kugli, amortizera itd. tako dolazi i do poremećaja tih odnosa i narušava se geometrija kotača.

Knjizica gume 2020.
Marin Tomaš
 

Naročito do tih poremećaja dolazi ako kotač i ovjes pretrpe velika ili brojna udarna opterećenja kao što je slučaj kada vozilo velikom brzinom naleti na neravninu ili rupu na cesti, duže vrijeme vozi izrazito neravnom cestom, često se penje na rubnjake i sl.

Kada se poremeti geometrija kotača, bilo s vremenom bilo zbog kakvog prevelikog udarnog opterećenja, on više nije u skladu s ostalim dijelovima ovjesa te se javljaju dodatna, nepredviđena opterećenja koja na sebe preuzima guma.

Ako se primjerice, kut kotača u odnosu na smjer kretanja poremeti pa je kotač više otvoren ili zatvoren u odnosu na smjer kretanja to će također uzrokovati dodatno opterećenja na gumu i njeno ubrzano trošenje. Ovisno o stupnju pomaka, izravnosti upravljačkog sklopa i iskustvu vozača on može osjetiti da se automobil “muči” u vožnji.

Knjizica gume 2020.
Marin Tomaš
 

Volan će vuči u jednu stranu, neće biti više tako lagano održavati pravocrtni smjer vožnje, biti će potrebno upotrijebiti više sile za okretanje upravljača ili će automobil zahtijevati stalne korekcije upravljačem.

Osim ubrzanog trošenja guma, neispravna geometrija kotača uzrokovat će i povećanu potrošnju goriva, a vozilo će izgubiti svoje prvobitne vozne karakteristike – ovisno o vrsti poremećaja, put kočenja će biti duži, ubrzavanje otežano, a stabilnost u zavojima smanjena.

Također, povećat će se i buka u vožnji. Vulkanizeri preporučuju provjeru geometrije dva puta godišnje, najbolje nakon sezonske izmjene guma. Ljeti vozilo u pravilu radi više kilometara i češće vozi lošim prometnicama, a zimi je veća vjerojatnost naleta na rupe prekrivene vodom, snijegom ili ledom.

Knjizica gume 2020.
Marin Tomaš
 

Provjera geometrije danas, s modernim kompjuteriziranim uređajima za provjeru geometrije, traje kratko, 15-ak minuta, a u pravilu stoji manje od 100 kuna. Ako se pokaže da vrijednosti odmaka prelaze granicu tolerancije potrebno je kotače vratiti u idealan položaj podešavanjem ovjesa, za što je potrebno oko pola sata, a stoji oko 200 kuna.

Ukoliko je došlo do kakvog ozbiljnijeg udesa pa treba u centar vratiti i stražnje kotače onda to komplicira postupak i povisuje cijenu, no takve su situacije rijetke. Također, geometriju kotača treba bez iznimke podesiti ponovno svaki puta kada se mijenja bilo koji dio ovjesa – amortizeri, vilice, spone… a najbolje je i prilikom kupnje novih guma.

Naime, ako postoje određena odstupanja u geometriji nove gume će to odmah osjetiti i kako bi se “prilagodile” na određenim mjestima bespotrebno potrošiti.

Knjizica gume 2020.
Marin Tomaš
 

Prilikom provjere i podešavanja geometrije ovjesa vozilo se postavlja na platformu za rad na točno određenom mjestu gdje postoje zakretne ploče i tamo blokira upornom polugom koja pritišće pedalu kočnice.

Majstor prvo provjerava da li su sve gume napumpane na propisan pritisak, a zatim na kotače montira posebne senzore koji nasjedaju na sam rub naplataka i koji optičkim putem, pomoću lasera, otkrivaju u kojem se položaju nalaze kotači. U računalo se unosi točan model automobila, zatim se uređaj inicijalizira okretanjem kotača u jednu i drugu stranu te on pokaže koliko geometrija odstupa od tvorničkih vrijednosti.

Ako je ispravljanje potrebno, prvo se podešava zatur kotača tj. kut nosive osovine, najčešće amortizera, u odnosu na okomicu. Zatim slijedi podešavanje nagiba kotača pomoću vijaka na nosaču vilice, a na kraju majstor ispravlja trag kotača podešavanjem matica na sponi upravljača. Kada su sve vrijednosti na zaslonu uređaja “u zelenom”, dakle unutar tolerantnih vrijednosti, podešavanje geometrije je gotovo.

To neće biti moguće postići ako je bilo koji dio ovjesa previše potrošen odnosno ako ima veću zračnost od dopuštene, a majstor će odmah moći detektirati i koji dio ovjesa treba zamijeniti. Također, idealne vrijednosti geometrije kotača neće biti moguće postići ako vozila ima na sebi kotače ili gume koje nisu tvorničkih, propisanih dimenzija.

Nakon podešavanja geometrije, automobil će voziti mirnije, stabilnije i tiše, lakše će skretati i brže reagirati na komande te trošiti manje goriva. 

Knjizica gume 2020.
Marin Tomaš
 

 

UKRATKO

Zbog loše geometrije kotača automobil neće zadržavati pravocrtnu putanju već će vuči u stranu što je dovoljan znak za odlazak serviseru

Geometrija kotača važna je zbog što boljeg prijanjanja uz podlogu. Krivo pozicioniranje kotača između ostalog dovodi do neravnomjernog trošenja gume te povećane potrošnje goriva

Za podešava nje geometrije kotača koristi se posebna platforma koja na sebi ima zakretne ploče. Provjera tlaka u gumama dio je predradnji nužnih kako bi se nastavilo s postupkom. Provjeru geometrije kotača preporučuje se raditi dva puta godišnje, paralelno sa izmjenom kotača. Osnovna provjera traje 15 minuta i stoji manje od 100 kuna

Ukoliko vrijednosti odmaka prelaze granicu tolerancije potrebno je kotače vratiti u idealan položaj, a stoji oko 200 kn

Podešavanje geometrije kotača vozači često zanemaruju pa je ishod znatno skuplji od redovite provjere

Izdvajamo

Iz drugih medija