KOMENTAR

GROBARI TRADICIONALNE AUTOINDUSTRIJE? Korištenje auta kakvo poznajemo uskoro nestaje jer Milenijalci i Generacija Z više uopće ne mare za automobile

 
 Profimedia

Sjećate li se dana kad ste dobili vozačku dozvolu ili barem kad ste kupili prvi automobil? Bili su to trenutci kad se napravio veliki iskorak u životu, otvorila su se mnoga vrata, a mnogi od nas bili su i glava „faca“ u društvu.

Imati mogućnost sjesti za volan i legalno voziti davalo je poseban osjećaj slobode, ponosa, ali i snage jer se konačno moglo malo pobjeći od roditeljskog nadzora. Bio je to trenutak kad smo odrasli.

No vremena se mijenjaju i nove generacije donose nove trendove. Naime, automobilska industrija nije zadovoljna novim generacijama. Za razliku od tzv. Baby Boomersa i Generacije X, Milenijalci (rođeni između 1980. i 1994.) i Generacija Z (rođeni između 1995. i 2015.) ne pokazuju toliku strast prema automobilima i općenito vožnjom, a sve to odražava se na prodaji.

Mnoge statistike pokazuju da navedene generacije više ne kupuju automobile u tolikoj mjeri, a osim toga oni im niti nisu pretjerano visoko na listi želja i potreba. Također, značajna razlika pokazala se i na želji za vožnjom jer mnogi ne žele niti polagati za vozačku dozvolu.

Postoje mnogi razlozi koji stoje iza takvoga mnijenja. Naravno, oni nisu primjenjivi na svakoga pojedinca, ali većina se može prepoznati u nekim od stavova. Svakoga dana upoznajemo se s novim načinima prijevoza, a i oni sami postaju sve više pristupačni.

Javni prijevoz uvijek je najjeftinija opcija, ali za one koji ne vole gužve, sve popularniji su električni romobili i bicikli. U slučaju potrebe za bržim stizanjem od točke A do točke B, taksiji i različite usluge prijevoza danas su postali znatno jeftiniji pa si svatko može priuštiti nekoliko takvih vožnji tijekom mjeseca.

U svim tim opcijama nema više brige niti o troškovima goriva, a niti o samom parkingu kojeg je svakoga dana sve teže pronaći.Jedna od najvećih razlika je upravo način razmišljanja između ovih generacija.

Dok Baby Boomersi i Generacija X smatraju da je vožnja zabavna, pogotovo po otvorenim i praznim cestama, novije generacije na vožnju gledaju poput obaveze.

Potrebno je razmišljati kojim putem treba ići, svakako paziti na različita ograničenja, a povrh svega postoji opasnost od nesreće ili kvara automobila. Usto prema njihovom standardu oni su puno automobila "već vozili", ali u nekoj igri na "plejki." Zabavno a potpuno bezopasno uz slično lučenje adrenalina.

Što će to tek biti kad virtualna stvarnost postane sasvim uobičajena, mlade će još teže biti sjesti u auto. Onaj pravi, od lima...

Dok su starije generacije odrasle uz djedove i očeve koji su svakodnevno „šarafili“ po automobilima, uređivali ih i veselili se svakoj vožnji, većina mlađe generacije odrasla je uz televizore, mobitele i kompjutere.

Nažalost, ankete pokazuju kako većina ljudi do 35 godina niti ne zna kako sam automobil funkcionira pa se smanjuju šanse da bi netko od njih bilo što i napravio na vlastitome automobilu.

Tako se svakodnevno smanjuje neka emocija koja je prije vezala svakoga vlasnika za svoj automobil, a ujedno i želja za učenjem barem nekih osnovnih popravaka i radnji.

Bitan faktor je i veliki strah od zaduživanja ili gubljenja na vrijednosti automobila. Poznata je činjenica da novi automobil gubi na vrijednosti čim izađe iz salona, pa zašto ga onda uopće kupovati?

Tradicionalan način posjedovanja vozila za desetak godina vjerojatno više neće biti takav kakvog ga danas poznajemo.

Svi su gradovi već postali zatrpani autima, a ujedno se i populariziraju usluge poput car-sharinga jer se vozači rasterećuju mnogih troškova poput održavanja, registracije, poreza i sličnoga.

U Hrvatskoj takve navike još uvijek nisu toliko vidljive, ali u velikim europskim gradovima sve je više usluga koje olakšavaju prijevoz svojim stanovnicima.

Povrh svega, Generacija Z i Milenijalci znatno su osvješteniji od starijih generacija oko ekologije. Automobili s klasičnim motorima ispuštaju mnogo ispušnih plinova te tako štete atmosferi.

Iako se iz godine u godinu podižu ekološki standardi te se sve više uvode električni automobili, nove generacije smatraju da se posjedovanjem vozila samo još više pridonosi uništavanju atmosfere.

Na žalost mnogih zanesenjaka automobilima, budućnost neće biti onakva kakvoj joj se nadamo. Mnogi stručnjaci smatraju da bi nove generacije mogle ubrzati proces razvijanja autonomnih vozila.

Neće biti potrebe za kupovinom novih automobila ili za polaganjem vozačkih dozvola jer će se prijevoz dijeliti, a sve će odrađivati umjetna inteligencija automobila.

Naravno, takva budućnost vjerojatno je još poprilično daleko, ali afiniteti novijih generacija samo nam pokazuju u kojem bi to smjeru moglo ići.

Iako su različiti oblici autonomije već sada aktualni u brojnim vozilima, potpuna autonomija ne očekuje se još toliko skoro pa do tada svakako možemo uživati u svakome prijeđenom kilometru.

Samo obrazovanje mlađih generacija, ali i pokazivanje različitih čari automobila moglo bi promijeniti situaciju, a tko zna, možda će jednoga dana sve to ponovno postati trend kao što je to nekada bilo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. travanj 2024 13:22